• Jultomten

Positiva erfarenheter av äggplock?

Är ganska rädd inför att göra äggplock. Vore tacksam om ni som har positiva upplevelser av de vill dela med er?

• Svar på tråden Positiva erfarenheter av äggplock?
  • JNMK

Jag har gjort två äggplock och båda har gått jättebra. Man får gott om smärtlindring och lugnande och jag har känt mig väl omhändertagen på kliniken. själva ingreppet har gått fort (typ 15 min) och jag har inte haft ont efteråt mer än trött och lite öm. 

• RainbowFamilyDreams

Mitt äggplock gick också bra :). Har gjort en HyCoSy inför ett tidigare inseminationsförsök och det var oerhört jobbigt. Äggplocket var inte farligt alls i jämförelse. Jobbigast var nog efteråt för fick rätt kraftig mensvärk och tarmarna kom igång rätt sent pga de slappnat av av läkemedel. Men det var ingen fara så länge du har möjlighet att vila :). Jobbade dagen efter men skulle ha stannat hemma en dag extra bara för att vila. Men själva äggplocket gick kanon, fick ut 9 ägg, detta var i maj, har nu en liten mini i vecka 13 där inne via ett fryst embryo :). 
    Fick lugnande och smärtstillande inför äggplocket och behövde Inte få mer under plockets gång heller. Såklart känns det lite men jag tittade nöjt på skärmen hela förloppet och var mest fascinerad över att se mina äggblåsor punkteras. All lycka till <3!

• Sollan907

Gjorde ett äggplock i april i år. Var verkligen inga problem!! Fick lugnande innan och bra med morfin under själva plocket! Jag tycker verkligen inte att det gjorde ont, lite obehagligt kanske men inte ont 🙂 

Rekommenderar verkligen om att be att få lugnande innan!! 

• Jultomten
    Sollan907 skrev 2025-11-22 08:50:04 följande:

Gjorde ett äggplock i april i år. Var verkligen inga problem!! Fick lugnande innan och bra med morfin under själva plocket! Jag tycker verkligen inte att det gjorde ont, lite obehagligt kanske men inte ont 🙂 

Rekommenderar verkligen om att be att få lugnande innan!! 

härligt! Jag kommer definitivt ta allt som erbjuds. Sen undrar jag om de stämmer att man får ta på sig en rock och trosor när man lägger sig där så man inte exponerar sig fullt ut som ett vanligt gynbesök? Utan att de typ flyttar på trosorna precis när de ska gå in med vul?
  • Sollan907
    Jultomten skrev 2025-11-22 09:23:37 följande:
    härligt! Jag kommer definitivt ta allt som erbjuds. Sen undrar jag om de stämmer att man får ta på sig en rock och trosor när man lägger sig där så man inte exponerar sig fullt ut som ett vanligt gynbesök? Utan att de typ flyttar på trosorna precis när de ska gå in med vul?
    Jag fick en lång rock/sjukhusskjorta och knästrumpor att ha på mig. Fick ha på mig mina trosor tills att jag skulle lägga mig i stolen där plocket skulle ske. Då fick jag ta av mig dem och lägga vid sidan om på stolen så jag lätt kunde ta på mig dem dirket efter 
  • Anonym (Disan)
    Jultomten skrev 2025-11-22 08:36:46 följande:

Tack för svar! Någon mer? :)

Hej! 

Har gjort ett äggplock och det är verkligen inget att oroa sig för. Jag hade verkligen skräcksenarion och ångest inför det att jag inte kunde sova och mådde dåligt. läste allt jag kunde hitta, scrollade TikTok, Instagram etc. jag har oxå en underliggande sjukdom som jag kan bli väldigt sjuk av. Blev tex väldigt sjuk efter att jag spolade mina äggledare i fertilitetsutredningen så trodde jag skulle bli supersjuk efter äggplocket. Jag sköt även upp första försöket under sommaren för att jag var så rädd.

långt utlägg! men summan av kardemumman så gick det superbra! Jag fick inte alls ont och gick därifrån utan värk. Det kändes lite som molande mensvärk när de gick in i vissa blåsor men i övrigt inget. Allt gick kanon! Har en så bra upplevelse kring det att jag kan göra det utan problem nästa gång!

kommer gå galant för dig med! oroa dig inte ❤️ 

• Anonym (Selma)

Kanske det är för sent för dig OP men om någon annan läser kan jag bara instämma med ovanstående! det var skönt med lugnande / smärtstillande. Vid slutet av ingreppet började det kännas lite grann, så efterfrågade jag lite mer smärtstilland. det fick jag och kände inget mer. Dock var jag lite överstimulerade efteråt och små obekväm i några dagar - men inte så jobbigt

Svar på tråden Positiva erfarenheter av äggplock?