• Anonym (blä)

De skickar ju aldrig skiten till fogden

Jag har en skuld till FK. FK har själva sagt att en del är deras egna fel, men jag ska ändå återbetala.

Skulden är för stor för att jag ska klara av att betala av den på ett år, i enlighet med de nya reglerna. Ska jag öra det så kommer jag inte ha tillräkligt för att överleva. Redan när de meddelade den fastslagna skulden bad jag att de skulle skicka den till kronofogden, som faktiskt tar hänsyn till en persons ekonomiska situation när de driver in skulder. Exakt då hade jag redan skulder hos kfm, så det är inte hela världen när jag ändå är där.

Men nu har det gått nästan ett år, och skulden är fortfarande hos FK. Jag vet att de har ringt mig en gång, men jan har svårt att tala med främligar, och i telefon, pga selektiv mutism, men det är tydligen den enda vägen att kontakta dem.

Jag vet inte vad jag ska göra. Snart kommer de väl anmäla mig för bidragsbrott eller något. 

Hjälp.

• Svar på tråden De skickar ju aldrig skiten till fogden
  • Anonym (m)

Men svara när de ringer då.
    Det brukar gå att förhandla ner summan att betala per månad, eller pausa återbetalning om man pratar med dem.

Bara du kan göra något åt det här. Sluta skaffa nya skulder, var villig att betala av de skulder du har.
    Jobbar du? Annars bör du ju skaffa ett jobb snarast.

Det ska förresten gå att kontakta myndigheter via mejl och brev också. Det finns en lag på tillgänglighet så att man inte ska vara skyldig att kontakta via telefon.

• Jesper f

Med tanke på att det kostar att skicka in för utmätning hos Fogden, finns ingen större idé för FK att skicka in något till Fogden om du redan ligger där och faktiska utmätningsbeloppet i princip är nära noll kronor. Men det är givetvis inte samma sak som att de inte kan komma att göra det vid senare tillfälle när läget förhoppningsvis ser bättre ut, och andra skulder är betalda.

Du kan inte göra så mkt mer än fortsätta betala på dina skulder, och invänta hur FK kommer att göra med sin skuld, dock kommer den förstås inte att magiskt försvinna för att den inte blev inskickad till Fogden dag nr 1. 

• Anonym (blä)
    Jesper f skrev 2025-11-14 12:06:03 följande:

Med tanke på att det kostar att skicka in för utmätning hos Fogden, finns ingen större idé för FK att skicka in något till Fogden om du redan ligger där och faktiska utmätningsbeloppet i princip är nära noll kronor. Men det är givetvis inte samma sak som att de inte kan komma att göra det vid senare tillfälle när läget förhoppningsvis ser bättre ut, och andra skulder är betalda.

Du kan inte göra så mkt mer än fortsätta betala på dina skulder, och invänta hur FK kommer att göra med sin skuld, dock kommer den förstås inte att magiskt försvinna för att den inte blev inskickad till Fogden dag nr 1. 

Fast hos fogden är utmätningsbeloppet inte nära noll, utan lite drygt tvåtusen kronor, plus att jag varje månad kunnat betala ytterligare 500-800 kronor. De skulderna är dessutom färdigbetalda sedan i april. 

Om jag, i meddelandet somkunde skickas med när jag "godkände" skulden begär attde ska skicka den till kfm då jag inte kan betala hela på en gång eller avbetala i enlighet med deras regler, så ska de väl göra det också?
  • Anonym (blä)
    Anonym (m) skrev 2025-11-14 11:13:44 följande:

Men svara när de ringer då.
    Det brukar gå att förhandla ner summan att betala per månad, eller pausa återbetalning om man pratar med dem.

Bara du kan göra något åt det här. Sluta skaffa nya skulder, var villig att betala av de skulder du har.
    Jobbar du? Annars bör du ju skaffa ett jobb snarast.

Det ska förresten gå att kontakta myndigheter via mejl och brev också. Det finns en lag på tillgänglighet så att man inte ska vara skyldig att kontakta via telefon.

Bejm det gär inte att förhandla, efter en ändrig för två åre sedan. ALLA skulder ska betalas PÅ 12 MÅNADER, vare sig det är en hundralapp eller en miljon. 

Även de andra skulderna var FKs "fel", för övrigt, för att de är så in i helvete tröga.
  • Anonym (Umm)
    Anonym (blä) skrev 2025-11-14 12:17:40 följande:
    Bejm det gär inte att förhandla, efter en ändrig för två åre sedan. ALLA skulder ska betalas PÅ 12 MÅNADER, vare sig det är en hundralapp eller en miljon. 

Även de andra skulderna var FKs "fel", för övrigt, för att de är så in i helvete tröga.
    Du ska betala skulderna i den takt som anges. Du har rätt att få normen för försörjningsstöd över varje månad.
    Har du inte det, kan du försöka gå till soc för hjälp.
    Skulderna är ditt fel.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Umm) skrev 2025-11-14 12:21:45 följande:
    Du ska betala skulderna i den takt som anges. Du har rätt att få normen för försörjningsstöd över varje månad.
    Har du inte det, kan du försöka gå till soc för hjälp.
    Skulderna är ditt fel.
    Hos fogden, ja, hos FK, NEJ! Det är nya regler nu. Läser ni inte nyheter?

Ja, det var absolut mitt fel att FK tog 11 månader på sig att börja betala min sjukersättning! Absolut! För det är jag som styr dem! Muahahahaha! 
  • Anonym (Umm)
    Anonym (blä) skrev 2025-11-14 12:29:23 följande:
    Hos fogden, ja, hos FK, NEJ! Det är nya regler nu. Läser ni inte nyheter?

Ja, det var absolut mitt fel att FK tog 11 månader på sig att börja betala min sjukersättning! Absolut! För det är jag som styr dem! Muahahahaha! 
    Då är det du som missförstått och behöver läsa på.
    Och skulderna är fortfarande ditt fel.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Umm) skrev 2025-11-14 15:48:15 följande:
    Då är det du som missförstått och behöver läsa på.
    Och skulderna är fortfarande ditt fel.
    Nej, jag behöver inte läsa på. Jag kan de aktuella reglerna. Om du hävdar något annat så får du belägga det. 
  • Anonym (Någon annan)

Om du har svårt att prata med dem - finns det någon annan du känner dig trygg med som du kan be ringa istället för dig men att du sitter bredvid? 

Bara en tanke. 

• Anonym (Umm)
    Anonym (blä) skrev 2025-11-14 17:03:58 följande:
    Nej, jag behöver inte läsa på. Jag kan de aktuella reglerna. Om du hävdar något annat så får du belägga det. 
    Det är det upp till dig att belägga  faktiskt. Sätt igång.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Umm) skrev 2025-11-14 17:26:22 följande:
    Det är det upp till dig att belägga  faktiskt. Sätt igång.

Kan jag själv bestämma hur mycket jag ska betala varje månad när jag ansöker om en avbetalningsplan?

Nej, skulden ska vara betald inom tolv månader. Så storleken på månadsbeloppet beror på hur stor skulden är.

• Anonym (Umm)
    Anonym (blä) skrev 2025-11-14 18:40:20 följande:

Kan jag själv bestämma hur mycket jag ska betala varje månad när jag ansöker om en avbetalningsplan?

Nej, skulden ska vara betald inom tolv månader. Så storleken på månadsbeloppet beror på hur stor skulden är.

Nejjm, och det har jag inte påstått heller. Visa nu istället var jag hade fel i det jag faktiskt skrev.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Umm) skrev 2025-11-14 18:57:59 följande:
    Nejjm, och det har jag inte påstått heller. Visa nu istället var jag hade fel i det jag faktiskt skrev.
    Nä, tänker inte upprepa mig mer. Det är skit samma vad du påstår eller inte, reglerna är vad de är.
  • Mr Obvious

Varför ska du söka avbetalningsplan, om du vet att de inte kan godkänna den?
    Betala vilket belopp du vill per månad, och duger inte det så måste de ju skicka det till KFM?

• Anonym (Ni)

Jag funderar på om du kan mejla kommunens budget- och skuldrådgivning och be om råd. 

Svar på tråden De skickar ju aldrig skiten till fogden