Snart 40 år och inga barn
Jag fick inte ordning på mitt liv förens runt 34 när jag träffade min nuvarande som dessutom är ett år äldre än mig. Det var 5 år sedan.
Hon har problem med sina äggledare, och vill hållit på med IVF från och till. Nu har vi några månader kvar, sen är bidragslivet slut och får ingen mer IVF behandling av staten (hon fyller 40). Vi kommer att ta ut så många ägg som möjligt så att kan ha och försöka sätta in under nästa år, men sen blir det svårt.
Och då är frågan vad gör man sen?
Mitt absolut sista val, det är ju att lämna denhär relationen pga. att vi inte lyckas få barn, men det är inget jag vill göra. Jag vill tömma ut alla möjliga alternativ. Adoption kanske kan vara en möjlig väg, men nu är det ju så mycket jidder om det där med internationella adoptioner och hur dåligt det är.
Men jag undrar vad det finns för andra alternativ? I sverige är det ju förbjudet att t.ex. kolla DNA på embryon. Men finns det någon annat bra land man kan åka till där det är tillåtet, där man kan välja ett bra embryo direkt?
Vi snackar då om att betala upp till miljon kronor för denna behandling, och då vill man ju verkligen att det ska fungera.