• Anonym (Jjjjjjj)

Vårdnadstvist

Jag och barnets pappa separerade i somras. Sedan dess har barnet bott hos mig på heltid. Vi hade ett strukturerat och fungerande umgänge på 15 timmar/vecka via familjerätten ? rekommenderat av socialtjänst och BVC eftersom pappan varit frånvarande i längre perioder.

Barnet har själv uttryckt oro och ovilja i samband med pappans hämtningar, och förskolan har bekräftat att de ser en negativ utveckling hos barnet kopplad till att pappan dyker upp spontant på förskolan utan överenskommelse. Efter dessa händelser har barnet varit oroligt även i efterhand.

Det har också förekommit flera incidenter som påverkat barnets trygghet:

? pappan hämtar oannonserat efter lång frånvaro

? barnet får inte ringa mig när hon är där

? vid ett tillfälle hämtade han barnet mitt i lunchen som en ?markering?

? barnet ringde nästa dag i tårar och ville hem

? det pågår en socialtjänstutredning

? dokumenterade händelser från tidigare med hans andra barn (bl.a. somnat ifrån barn, fest under barnhelg m.m.)

? hot om tingsrätt, orosanmälningar och press i form av ultimatum

En av de allvarligaste situationerna var när han hämtade barnet utan överenskommelse och sedan skickade ett ?lösenkrav? där barnets återlämning villkorades av att jag först accepterade hans specifika 2?2?3-schema. Detta tog han senare upp i en orosanmälan mot mig.

Utöver detta har han:

? vägrat ge mig mina privata tillhörigheter vilket lett till en polisanmälan

? uttryckt att han inte tänker bidra ekonomiskt till barnet (trots att han får halva barnbidraget), och att han ?kan börja diskutera det när jag går med på hans 2?2?3-schema?

? återkommande gjort saker som upplevs som att han medvetet vill försvåra situationen för mig, även i frågor som rör barnet

Jag har under hela tiden:

? kommit med flera olika schemaförslag

? varit flexibel och försökt hitta kompromisser

? följt råd från socialtjänst, BVC och familjerätten

? samarbetat och medverkat till umgänge

? accepterat stödinsatsen Hela Barnet

? försökt utgå från barnets behov av trygghet, förutsägbarhet och anknytning

Pappan har däremot hållit fast vid ett enda alternativ ? ett specifikt 2?2?3-schema ? som han kräver oavsett barnets reaktioner, rekommendationer eller situationens utveckling.

Hans jurist har nu skickat ett påtryckningsbrev där jag påstås hindra umgänge, trots att jag gjort allt jag kan för att möjliggöra det på ett tryggt och barnsäkert sätt.

Min fråga till er med erfarenhet:

Hur brukar tingsrätten se på en situation där:

? ena föräldern följer myndigheters råd, erbjuder flera kompromisser och försöker anpassa sig efter barnet

? medan den andra föräldern använder krav, ultimatum, hämtar oannonserat, villkorar barnets återlämning och vägrar kompromissa?

Vilken typ av dokumentation och stöd bör jag samla inför en eventuell process?

• Svar på tråden Vårdnadstvist
  • Anonym (H)

Ta hjälp av jurist. Se till att få ett fastställt beslut av tingsrätten 

När det gäller umgänge/boende tar rätten mer hänsyn till vad som blir bra för barnet och mindre till föräldrarnas konflikter och bråk med varandra. 

• Anonym (Jjjjjjj)

Men finns de en chans att domstolen tycker och beslutar att växelvis boenden borde vara de bästa för barnet? Trots att de bott med mig i över 5mån och pappans oförmåga att samarbeta + det som rapporterats in till soc under sommaren som utreds ?

• Anonym (H)
    Anonym (Jjjjjjj) skrev 2025-11-15 09:50:12 följande:

Men finns de en chans att domstolen tycker och beslutar att växelvis boenden borde vara de bästa för barnet? Trots att de bott med mig i över 5mån och pappans oförmåga att samarbeta + det som rapporterats in till soc under sommaren som utreds ?

För att få trovärdigt svar bör du anlita en egen jurist

Det ska väldigt mycket till för att tingsrätten ska ge inget umgänge till en förälder. Det kan bli någon timmar per vecka, övervakat odyl men noll är sällsynt.

Att ni har samarbetsproblem påverkar mer ett beslut kring vådnaden och mindre umgänge/boende.
  • Anonym (Mamma)

Låter precis som situationen jag och mitt ex hade. Vi fick också rekommenderat umgängesschema från Soc/familjerätten. som inte dög åt pappan, han gjorde som han ville och refererade alltid till föräldrars rätt till sitt barn.

Min dotter blev väldigt påverkad av alla oförutsedda hämtningar han gjorde på förskolan. Jag hade en bra relation med pedagogerna och de gjorde faktiskt en orosanmälan.

ta Kontakt med kvinnojouren i din kommun, de brukar känna till vassa jurister i ämnet. Jag fick en fantastisk advokat på det sättet. jag har precis som du också gjort allt de rekommenderat på socialtjänsten. 

jag fick också ett intermistiskt beslut om vårdad och bestämt umgänge vid den muntliga förberedelsen. Begär det.

allt Som allt så fick jag ensam vårdnad och pappan fick begränsat umgänge. Sen några år senare av sabotage och andra saker så ledde det till att umgänget ströks helt. Nu har dottern inte träffat honom på 6 år och vi lider verkligen inte av det. 

• Anonym (Jjjjjjj)

Anonym mamma. 

Ditt fall låter precis som mitt. vad hade denna papp för problematik? gjorde ni något utredning på soc ? Och hade soc rekommenderat begränsat umgänge ? 

• Anonym (Asdf)
    Anonym (Jjjjjjj) skrev 2025-11-15 09:50:12 följande:

Som jag förstått det är grundregeln att växelvis boende är bäst för barnen och att det ska väldigt mycket till för att det inte ska bli så. Att han varit frånvarande och vill steppa upp till 50/50 ses nog positivt.

Vad är det för sorts händelser som hänt i somras och hur bedömer din jurist det?

Annars gäller generellt att dokumentera allt och följa det schema ni för ögonblicket har till punkt och pricka.

Svar på tråden Vårdnadstvist