• nyakänslor

Känslor för första gången

Hej,
    Jag har ingen aning varför jag skriver här. Har aldrig haft intresse för relationer, dess forum eller något liknande i allmänhet. Hittade detta forum när jag sökte svar på varför jag känner som jag gör, och jag vill egentligen bara skriva av mig i tron om att det kanske hjälper mitt inre att hitta något lugn.

Så varsågod, enjoy the shit show.
    Lite grundläggande bakgrund,
    känslosam(högkänslig person), det finns diagnoser i bagaget, omtänksam, givmild, i dag väldigt lugn och sansad, stabil, ärlig, tjurig fast på ett bra sätt om man får säga så. Rätt så privat. Någon sorts introvert mix. Jag klarar av det sociala bra men det kan bli för mycket, framförallt om det är folk jag inte känner. Då kan jag komma hem och vara helt slut och behöva förnya batterierna, vilket kan ta tid. Det finns  människor som vet ens en fraktion om vem jag är, och vad jag kommer ifrån, då jag nästan aldrig träffat människor jag känt tillit för, och det jag delar med mig av idag, är just en fraktion och inte mycket mer. Jag har alltid hållit mina problem för mig själv, och försöker alltid hjälpa alla andra så gott jag bara kan, vare sig någon bara behöver prata över telefon, eller finnas där fysiskt, och då spelar det ingen roll hur väl eller länge jag känt dig. Finns du i mitt liv oavsett sammanhang så finns jag alltid där. Jag lider av att se andra lida i min omgivning. Det känns som att jag känner folks känslor på ett äkta djup, ser mönster dom flesta inte gör(hoppas jag i alla fall, för det är inget roligt) känner genuin smärta för folk som mår dåligt. Övertänker allt från den minsta till största detaljen, oavsett om det är fysiskt eller digital kontakt, och försöker alltid finnas där för allt och alla oavsett hur mycket det skadar mig själv. Något som jag sällan om någonsin fått uppleva från motpart. Och det är väl okej, även om det är tungt.
    Familj & uppväxt,
    Även om jag älskar min familj och skulle göra precis vad som helst för dom jag älskar så har jag jag under många år i min uppväxt behövt agera beskyddare åt både syskon och mor, mer gånger än jag tror att mitt psyke egentligen klarade av.
    Jag klarade inte längre av att gå till skolan i rädsla för vad som kunde ske hemma om jag inte fanns där, jag kunde vara väldigt snabb med att ta till våld, inte bara mot folk som bråkade med mig, men även mot människor som tryckte ned eller mobbade andra. Jag har alltid hatat orättvisa på ett djup, kanske för att jag själv alltid tyckt jag befunnit mig i det. För mig var det alltid en självklarhet att beskydda dom man älskar till varje pris, och det skulle det fortfarande vara idag, utan att ens behöva tänka, men jag är så fucking ledsen över vad jag mist i mina "yngre vuxna" år på grund utav det. Det fanns en period i mitt liv där jag tyckte att det var min mammas fel för hennes relationer som gick ut över oss barn, men jag insåg att det var män som totalt förstörde henne psykiskt. Narcissister eller liknande. Det kom en brytpunkt i mina tonår efter att behövt leva under dessa förhållanden i så lång tid(under dödshot, fysiskt våld, mentalt våld) där alla mina tunga känslor bara stängdes av som med ett knapptryck. Jag kände varken lycka eller sorg, bara rädsla, vrede och hat i flera år. Detta resulterade i dåliga beslut, dåliga umgängen, arbetslöshet dom första viktiga åren. Klarat mig från missbruk, även om det i den perioden av mitt liv bara var en armslängd bort. När folk ifrågasatt (vare sig om det är socialt eller typ arbetssammanhang) varför man inte hade ett slutbetyg eller varför man inte jobbade dom första åren, eller hur min uppväxt såg ut, så känner man sig som en dålig person tvingad till att ljuga för att inte behöva berätta något äkta, för att det känns som att jag inte vill bestå andra människor med mitt egna lidande, för vem skulle vara intresserad av att höra det.
    Nuvarande situation & vändpunkten,
    I dag och sedan ganska många år tillbaks lever jag ett rätt så vanligt städat liv. Har mitt arbete & hobbies som jag håller mig till. Tycker om att hitta på saker med rätt människor. Sund och fin kontakt med min familj. Familj vare sig det är blods eller inte är för mig viktigare än allt. Du skulle nog inte märka någon skillnad på mig gentemot dom flesta andra idag.

*Initialt måste du som läser nedan förstå att det här är den absolut första gången i mitt liv som jag känner så här för någon annan människa. Jag har inga tidigare erfarenheter att relatera till när det kommer till dessa genuina känslor. Jag är vilse i mig själv, fastän det aldrig varit tydligare vad jag vill.*
    Det finns en viss person där ute som jag har allt i min framtid att tacka för.
    Jag är och förblir evigt tacksam att den här personen har tänt något i mig jag trott varit dött sedan länge.
    Det har gett mig inspiration & motivation, och det gör mig till en så jävla mycket bättre människa, fastän denna person inte riktigt vet om det.
    Jag har aldrig trott att jag skulle få uppleva dessa känslor för en annan människa. Det gör mig så förbannat glad att det inte går att beskriva med ord, samtidigt som det gör mig precis lika rädd som det gör mig glad.
    Jag har känt den här personen ett hyffsat tag, och känslorna kom för ganska många månader sedan, från ingenstans. Jag förstod ingenting. Jag var helt förvirrad. Det tog mig över en vecka att börja inse vad det var jag började känna, något för mig helt nytt och obegripligt. Känslorna blir bara starkare och starkare, även om jag önskade att jag kunde stänga av dom till och från så går det inte. Inte en chans. Jag försöker fylla mina vardagar och helger med så mycket som möjligt för att försöka ha något annat att tänka på, även om det sällan fungerar.
    Det känns som att alla mina tidigare problem, och alla framtida problem bara försvinner ur luften & från axlarna när jag har kontakt med denna person, oavsett om det är via telefon eller i verkliga livet. Det behöver inte ens vara något speciellt, utan bara kontakt, spelar ingen roll i vilken form, jag lyser upp som en sol och känner bara frid och fröjd innerst inne så fort jag eller hen tar kontakt.
    Jag är livrädd för att stöta bort personen, denna människa är så fruktansvärt viktig för mig, och oavsett vad så skulle jag aldrig vilja tappa kontakten, för att tappa kontakten med denna person skulle såra mig mer än något annat jag upplevt, vilket är en hel del.
    I och med min uppväxt och allt som det medförde är jag rätt så dålig på att knyta kontakt med folk på ett "vanligt" sätt. Jag är initialt rädd för fysisk kontakt, innan det blivit "okej" med just den personen(det kan ta tid), även om jag själv vill så känns det som att jag måste få veta att det är okej. Nån kanske tycker det är svaghet, och då får dom tro så.
    Mina känslor är så jävla starka, och jag har svårt att koncentrera mig, kan knappt sova eller tänka på annat. Kan absolut inte slappna av i personens närvaro (tror personen känner av det), och jag är rädd för att det ger lite fel bild av mig. Vanligtvis är jag lätt att göra med, skrattar mycket och skämtar runt med dom flesta, men just nu är det oerhört svårt, även om det inte finns något jag hellre vill.
    Vi har rätt liknande uppväxter med varierande konflikter/problem, liknande grundproblem(diagnoser) båda är övertänkare & vi kan prata om precis vad som helst tillsammans(väldigt privata saker) utan att någon behöver känna sig dålig på något sätt. Jag känner verkligen hur personen lyssnar och värderar mig, precis som jag för hen. Vi pratar flera timmar i veckan utöver vad som skulle kunna anses som nödvändigt. Vi har kontakt mer eller mindre varje dag, oavsett om det är vardagar, helger, kvällar eller morgnar. Det är lika ofta jag som hen som kontaktar först (jag är så rädd att verka för intresserad hur sjukt det än må låta) Det känns som att det finns en genuin djup äkta emotionell koppling där vi båda har delat väldigt privata erfarenheter/händelser med varandra många gånger över en lång tid. Jag känner mig helt bekväm(men ändå livrädd på samma gång) och säker med denna människa vilket jag aldrig gjort med någon av det motsatta könet förut, och det finns bara 1 annan människa som vet lika mycket om mig, och den personen har jag känt hela mitt liv. Det känns som att jag känt denna person hela livet fastän det bara är 1-3 år. Hen betyder så fruktansvärt mycket för mig. Jag har aldrig gått i terapi för att jag i grund inte litar på människor, och har aldrig trott eller förväntat mig att det finns en annan själ där ute som ens skulle överväga att ge lite av sin äkta energi för mig, och dessutom kunna relatera och förstå. Ingen av oss är felfri, och jag både ser och hör personens brister(jag har då minst lika många) vilket jag bara tycker är charmigt. Jag tycker om personen i sin fullaste finaste helhet, precis allt lika mycket. Denna person är genuint fantastiskt på så många sätt, och bland den starkaste person jag träffat rent psykiskt. Inte många som kan vandra i hens skor och fortfarande hålla hakan uppe. Humor, intelligens, självrespektfull, rättvis, ärlig, fina sunda värderingar som gör mig så stolt, vacker givetvis, varit med om mycket, gott som ont, som byggt personen till den hen är. Allt är vackert.
    Avslutningsvis,
    Oavsett vad jag gått igenom i mitt liv så är det här det bästa och absolut svåraste på en och samma gång jag någonsin upplevt, och det börjar bli så fruktansvärt svårt att hålla emot. Men om något definierar mig bäst så är det en respektfull känslosam person & även om såna som jag oftast förlorar mest så vill jag aldrig vara någon annan rent psykiskt, och jag tackar min familj som alltid älskat mig, och jag dom, även om det varit komplicerat till och från, min för det mesta hemska uppväxt(tonåren), mina vänner & ovänner för allt jag gått igenom och byggt den jag är idag. Många grunder för att bli en hemskt ond människa, men vill tro att jag ändå kom ut på motsatt sida. Tar hellre din smärta än att ge dig min egna alla dagar i veckan.
    Jag är inte ute efter tips & tricks. Jag tänker fortsätta vara mitt egna äkta jag. Ville bara dela med mig av mitt inre kaos. Var dag är ett krig, och jag strider mot mig själv varje, varje dag. Jag inser att jag kommer behöva berätta hur jag känner så småningom, för jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv annars.
    Med tårar i ögonen så säger jag tack för mig, och ångesten/paniken lär ha anfallit sekunden jag klickade på posta. Kanske någon därute som kan relatera, säg gärna hej i så fall. 
  • Svar på tråden Känslor för första gången
  • Anonym (Hel)
    nyakänslor skrev 2025-11-15 12:53:29 följande:
    Känslor för första gången
    Hej,
    Jag har ingen aning varför jag skriver här. Har aldrig haft intresse för relationer, dess forum eller något liknande i allmänhet. Hittade detta forum när jag sökte svar på varför jag känner som jag gör, och jag vill egentligen bara skriva av mig i tron om att det kanske hjälper mitt inre att hitta något lugn.

Så varsågod, enjoy the shit show.
    Lite grundläggande bakgrund,
    känslosam(högkänslig person), det finns diagnoser i bagaget, omtänksam, givmild, i dag väldigt lugn och sansad, stabil, ärlig, tjurig fast på ett bra sätt om man får säga så. Rätt så privat. Någon sorts introvert mix. Jag klarar av det sociala bra men det kan bli för mycket, framförallt om det är folk jag inte känner. Då kan jag komma hem och vara helt slut och behöva förnya batterierna, vilket kan ta tid. Det finns FÅ människor som vet ens en fraktion om vem jag är, och vad jag kommer ifrån, då jag nästan aldrig träffat människor jag känt tillit för, och det jag delar med mig av idag, är just en fraktion och inte mycket mer. Jag har alltid hållit mina problem för mig själv, och försöker alltid hjälpa alla andra så gott jag bara kan, vare sig någon bara behöver prata över telefon, eller finnas där fysiskt, och då spelar det ingen roll hur väl eller länge jag känt dig. Finns du i mitt liv oavsett sammanhang så finns jag alltid där. Jag lider av att se andra lida i min omgivning. Det känns som att jag känner folks känslor på ett äkta djup, ser mönster dom flesta inte gör(hoppas jag i alla fall, för det är inget roligt) känner genuin smärta för folk som mår dåligt. Övertänker allt från den minsta till största detaljen, oavsett om det är fysiskt eller digital kontakt, och försöker alltid finnas där för allt och alla oavsett hur mycket det skadar mig själv. Något som jag sällan om någonsin fått uppleva från motpart. Och det är väl okej, även om det är tungt.
    Familj & uppväxt,
    Även om jag älskar min familj och skulle göra precis vad som helst för dom jag älskar så har jag jag under många år i min uppväxt behövt agera beskyddare åt både syskon och mor, mer gånger än jag tror att mitt psyke egentligen klarade av.
    Jag klarade inte längre av att gå till skolan i rädsla för vad som kunde ske hemma om jag inte fanns där, jag kunde vara väldigt snabb med att ta till våld, inte bara mot folk som bråkade med mig, men även mot människor som tryckte ned eller mobbade andra. Jag har alltid hatat orättvisa på ett djup, kanske för att jag själv alltid tyckt jag befunnit mig i det. För mig var det alltid en självklarhet att beskydda dom man älskar till varje pris, och det skulle det fortfarande vara idag, utan att ens behöva tänka, men jag är så fucking ledsen över vad jag mist i mina "yngre vuxna" år på grund utav det. Det fanns en period i mitt liv där jag tyckte att det var min mammas fel för hennes relationer som gick ut över oss barn, men jag insåg att det var män som totalt förstörde henne psykiskt. Narcissister eller liknande. Det kom en brytpunkt i mina tonår efter att behövt leva under dessa förhållanden i så lång tid(under dödshot, fysiskt våld, mentalt våld) där alla mina tunga känslor bara stängdes av som med ett knapptryck. Jag kände varken lycka eller sorg, bara rädsla, vrede och hat i flera år. Detta resulterade i dåliga beslut, dåliga umgängen, arbetslöshet dom första viktiga åren. Klarat mig från missbruk, även om det i den perioden av mitt liv bara var en armslängd bort. När folk ifrågasatt (vare sig om det är socialt eller typ arbetssammanhang) varför man inte hade ett slutbetyg eller varför man inte jobbade dom första åren, eller hur min uppväxt såg ut, så känner man sig som en dålig person tvingad till att ljuga för att inte behöva berätta något äkta, för att det känns som att jag inte vill bestå andra människor med mitt egna lidande, för vem skulle vara intresserad av att höra det.
    Nuvarande situation & vändpunkten,
    I dag och sedan ganska många år tillbaks lever jag ett rätt så vanligt städat liv. Har mitt arbete & hobbies som jag håller mig till. Tycker om att hitta på saker med rätt människor. Sund och fin kontakt med min familj. Familj vare sig det är blods eller inte är för mig viktigare än allt. Du skulle nog inte märka någon skillnad på mig gentemot dom flesta andra idag.

*Initialt måste du som läser nedan förstå att det här är den absolut första gången i mitt liv som jag känner så här för någon annan människa. Jag har inga tidigare erfarenheter att relatera till när det kommer till dessa genuina känslor. Jag är vilse i mig själv, fastän det aldrig varit tydligare vad jag vill.*
    Det finns en viss person där ute som jag har allt i min framtid att tacka för.
    Jag är och förblir evigt tacksam att den här personen har tänt något i mig jag trott varit dött sedan länge.
    Det har gett mig inspiration & motivation, och det gör mig till en så jävla mycket bättre människa, fastän denna person inte riktigt vet om det.
    Jag har aldrig trott att jag skulle få uppleva dessa känslor för en annan människa. Det gör mig så förbannat glad att det inte går att beskriva med ord, samtidigt som det gör mig precis lika rädd som det gör mig glad.
    Jag har känt den här personen ett hyffsat tag, och känslorna kom för ganska många månader sedan, från ingenstans. Jag förstod ingenting. Jag var helt förvirrad. Det tog mig över en vecka att börja inse vad det var jag började känna, något för mig helt nytt och obegripligt. Känslorna blir bara starkare och starkare, även om jag önskade att jag kunde stänga av dom till och från så går det inte. Inte en chans. Jag försöker fylla mina vardagar och helger med så mycket som möjligt för att försöka ha något annat att tänka på, även om det sällan fungerar.
    Det känns som att alla mina tidigare problem, och alla framtida problem bara försvinner ur luften & från axlarna när jag har kontakt med denna person, oavsett om det är via telefon eller i verkliga livet. Det behöver inte ens vara något speciellt, utan bara kontakt, spelar ingen roll i vilken form, jag lyser upp som en sol och känner bara frid och fröjd innerst inne så fort jag eller hen tar kontakt.
    Jag är livrädd för att stöta bort personen, denna människa är så fruktansvärt viktig för mig, och oavsett vad så skulle jag aldrig vilja tappa kontakten, för att tappa kontakten med denna person skulle såra mig mer än något annat jag upplevt, vilket är en hel del.
    I och med min uppväxt och allt som det medförde är jag rätt så dålig på att knyta kontakt med folk på ett "vanligt" sätt. Jag är initialt rädd för fysisk kontakt, innan det blivit "okej" med just den personen(det kan ta tid), även om jag själv vill så känns det som att jag måste få veta att det är okej. Nån kanske tycker det är svaghet, och då får dom tro så.
    Mina känslor är så jävla starka, och jag har svårt att koncentrera mig, kan knappt sova eller tänka på annat. Kan absolut inte slappna av i personens närvaro (tror personen känner av det), och jag är rädd för att det ger lite fel bild av mig. Vanligtvis är jag lätt att göra med, skrattar mycket och skämtar runt med dom flesta, men just nu är det oerhört svårt, även om det inte finns något jag hellre vill.
    Vi har rätt liknande uppväxter med varierande konflikter/problem, liknande grundproblem(diagnoser) båda är övertänkare & vi kan prata om precis vad som helst tillsammans(väldigt privata saker) utan att någon behöver känna sig dålig på något sätt. Jag känner verkligen hur personen lyssnar och värderar mig, precis som jag för hen. Vi pratar flera timmar i veckan utöver vad som skulle kunna anses som nödvändigt. Vi har kontakt mer eller mindre varje dag, oavsett om det är vardagar, helger, kvällar eller morgnar. Det är lika ofta jag som hen som kontaktar först (jag är så rädd att verka för intresserad hur sjukt det än må låta) Det känns som att det finns en genuin djup äkta emotionell koppling där vi båda har delat väldigt privata erfarenheter/händelser med varandra många gånger över en lång tid. Jag känner mig helt bekväm(men ändå livrädd på samma gång) och säker med denna människa vilket jag aldrig gjort med någon av det motsatta könet förut, och det finns bara 1 annan människa som vet lika mycket om mig, och den personen har jag känt hela mitt liv. Det känns som att jag känt denna person hela livet fastän det bara är 1-3 år. Hen betyder så fruktansvärt mycket för mig. Jag har aldrig gått i terapi för att jag i grund inte litar på människor, och har aldrig trott eller förväntat mig att det finns en annan själ där ute som ens skulle överväga att ge lite av sin äkta energi för mig, och dessutom kunna relatera och förstå. Ingen av oss är felfri, och jag både ser och hör personens brister(jag har då minst lika många) vilket jag bara tycker är charmigt. Jag tycker om personen i sin fullaste finaste helhet, precis allt lika mycket. Denna person är genuint fantastiskt på så många sätt, och bland den starkaste person jag träffat rent psykiskt. Inte många som kan vandra i hens skor och fortfarande hålla hakan uppe. Humor, intelligens, självrespektfull, rättvis, ärlig, fina sunda värderingar som gör mig så stolt, vacker givetvis, varit med om mycket, gott som ont, som byggt personen till den hen är. Allt är vackert.
    Avslutningsvis,
    Oavsett vad jag gått igenom i mitt liv så är det här det bästa och absolut svåraste på en och samma gång jag någonsin upplevt, och det börjar bli så fruktansvärt svårt att hålla emot. Men om något definierar mig bäst så är det en respektfull känslosam person & även om såna som jag oftast förlorar mest så vill jag aldrig vara någon annan rent psykiskt, och jag tackar min familj som alltid älskat mig, och jag dom, även om det varit komplicerat till och från, min för det mesta hemska uppväxt(tonåren), mina vänner & ovänner för allt jag gått igenom och byggt den jag är idag. Många grunder för att bli en hemskt ond människa, men vill tro att jag ändå kom ut på motsatt sida. Tar hellre din smärta än att ge dig min egna alla dagar i veckan.
    Jag är inte ute efter tips & tricks. Jag tänker fortsätta vara mitt egna äkta jag. Ville bara dela med mig av mitt inre kaos. Var dag är ett krig, och jag strider mot mig själv varje, varje dag. Jag inser att jag kommer behöva berätta hur jag känner så småningom, för jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv annars.
    Med tårar i ögonen så säger jag tack för mig, och ångesten/paniken lär ha anfallit sekunden jag klickade på posta. Kanske någon därute som kan relatera, säg gärna hej i så fall. 
    Så fint att du i alla fall kan öppna dig här!

Låter som en stark förälskelse som du upplever (vi blir ailla oroliga, euroforiska, rädda för att det ska bli fel eller missförstådda, oroliga för att vara för på, kan få svårt att sova osv. när vi är förälskade. Väldigt påfrestande för kroppen, det är därför som man inte är det hela tiden. Dopaminet flödar), men du har fått mer ångest på grund av din uppväxt.

Ni har lika bakgrund och då kan man lätt bli förälskad. Speciellt om man också har liknande värderingar.

Förmodligen kan du ha en otrygg anknytning  för att du har varit tvungen att skydda din mamma, du kunde inte visa alla känslor för henne för att inte tynga henne mer i vardagen  t.ex.

Kanske har mannen som du blivit förälskad i  detsamma. Det finns en bok som två svenskar gav ut för ganska många år sedan. En psykolog (Egil tror jag att han hette) och en journalist. Jag tror att den hette Hemligheten. Den handlar om anknytning i relationer. Läs den, du kan säkert beställa den på biblioteket. Se om du känner igen dig. Det är inte säkert att du gör det men det kan vara intressant att veta.

Det finns inget som hindrar att man är tillsammans om 
    ni båda har otrygg anknytning. Man kan ha en god och stabil relation, men man kanske inte visar alla känslor och berättar så mycket om sina känslomässiga upplevelseer för varandra då. Men relationen kan vara stark och fast ändå.

Vill man ändra sina anknytningsmönster kan man gå i terapi. Då öppnar man dig för en annan människa. Kom ihåg att psykologen har gått sin utbildnimg för att de är intressereade av andra människor. En del är lite knepiga (det finns också som en orsak gill att välja yrket). , välj en som verkar vettig.

Lycka till! Om du var starka relationer med dina närstående så finns det god chans att det hela går bra!
  • Anonym (Jag)

Så fint att du får uppleva dessa känslor! Även om jag förstår att de skrämmer dig.
    Det verkar som att du och den här personen har ett starkt band och jag förstår att du är rädd att förstöra det. Men jag tycker ändå att du ska berätta om dina känslor för tänk om de är besvarade - så fantastiskt det skulle vara. 

• Anonym (A)
    Anonym (Jag) skrev 2025-11-15 13:33:18 följande:

Så fint att du får uppleva dessa känslor! Även om jag förstår att de skrämmer dig.
    Det verkar som att du och den här personen har ett starkt band och jag förstår att du är rädd att förstöra det. Men jag tycker ändå att du ska berätta om dina känslor för tänk om de är besvarade - så fantastiskt det skulle vara. 

Håller verkligen med.
  • 1omtänksam

Hej! 

Jag kan känna igen mig lite i allt du berättar. Du har fin kontakt med dina egna känslor tycker jag. Oavsett förvirring inuti dig, och känsla av kaos,  så uttrycker du dig fint, varsamt, varmt och äkta. Det låter som att du är förälskad i någon. Tror detta är i en annan kvinna och att du är kvinna själv? Kan det vara så?

Oavsett - Jag tänker att jag vill uppmuntra dig att berätta om allt fint du skriver här, att du säger allt det fina till hen. Hur skulle vägen dit kunna vara? Säga direkt? Skriva? Det sista kan vara extra bra tänker jag. Då får hen lite tid att läsa i lugn och ro. Jag förstår om allt detta gör dig rädd och förvirrad. (Så kände/känner även jag) men jag vill se dig modig. För det tror jag att du vet du är redan :) hur kan du berätta för hen? Låta hen veta att du tycker hen är en vacker själ? För tänk om detta är ömsesidigt?? Det vore ju fantastiskt som någon annan här också sa. 

Jag skickar lite mod i natten till dig ts! 
    Kom igen. Våga. Berätta för hen hur mycket hen betyder :) fråga om en kaffe eller nåt. Just do it :). Kram 

• 1omtänksam

Hej igen TS! 

Hur har du det? 
    Med tårar i ögonen (precis som du) har jag nu läst ditt inlägg en gång till. Allt du skriver om denna "hen" slår nämligen an en ton i mig också. Det du skriver berör mig. Det påminner mig om någon som jag "släppt". Allting blev så väldans fel mellan mig och den personen. 
    Men ändå idag, och då och då, kan jag fortfarande tänka på hen. Vilja kontakta hen. Det eftersom jag också upplevde det precis så vackert som du beskriver i ditt inlägg här. (Tycker inte alls det var särskilt kaotiskt. Tvärtom. Fint och mänskligt skrivet) Hög igenkänning. Nästan som om en liten tidsmaskin gick tillbaks i tiden bara några år. För att påminna mig om den hen jag tänker på. 
    Du skriver om tilliten, egenskaperna, värderingarna som gör dig stolt, om det vackra och charmiga du ser i "din" person och så vidare. Jag känner igen mig mycket i den person jag liksom förlorade. 
    Jag har aldrig mött en person som hen mer. Varken då eller i nutid. Aldrig känt en sådan speciell energi (från oss båda två). Hen är annorlunda. 
    Jag tänker att du ska fortsätta att vara ditt egna äkta jag. Men utan att behöva kriga så. Utan att behöva göra våld mot dig själv så att säga. Du är en krigare, men en bra sådan, inte en som ska förgöra dig själv. Eller hur? 
    Vill eller har inga "tips eller tricks" till dig. (Det förstår jag du inte vill ha) men jag har lite välmenande tankar. Kommer här: 
    Hur kan du göra för att kriga mindre mot dig själv? Jag tänker att ett steg kanske kan vara att berätta för den här personen? Då har du fått ut mycket från allt som tynger dig inifrån. Då har du gått ännu ett steg mot att vara den du redan beskriver att du är: Ärlig, respektfull och en känslosam person. 
    Vad skulle kunna hända om du berättade allt fint till hen som du skriver om här? Och vad händer med dig, i längden, om du inte gör det? Svaret finns nog redan inom dig. 
    Åh. Jag känner så med dig, eftersom jag hör hur äkta du är. Det märks när du skriver. Hur gärna du vill och allt som du känner och förstår. Hör all din längtan, men också ledsenhet och sorg. Förtvivlan. 
    Önskar du inte var så hård mot dig själv. Önskar att du inte slutar så som med mig. Jag berättade bara "halvt" om hur jag kände för hen. Gjorde det dessutom vagt och jag hörde av mig för mycket. Allt, precis allt gick tillslut fel. 
    Något som egentligen hade kunnat både bli och vara någonting väldigt speciellt, och väldigt vackert och framförallt ärligt, sabbade jag bort. (Ja hen hade också ett ansvar i det givetvis. Men mest jag själv har jag ju förstått i efterhand) 
    Därför, ts, vill jag minnas mitt misstag, och med det försöka ge DIG hopp och mod att våga säga PRECIS ALLT OCH PRECIS SOM DET ÄR till hen. Jag tror att personen skulle bli glad om du beskrev hen såsom du gör här till oss.
    Du uttrycker dig otroligt bra, så varför inte skicka ett handskrivet brev eller kanske via sociala medier- om ni har varandra där? (Då kan som sagt hen fundera i lugn och ro. Ta in dina ord och allt du vill ha sagt. Låta det landa.) 
    TS. Skickar energi och mod till dig. Kram och lycka till! 
    Du klarar det!
  • nyakänslor
    Om du läser detta,

Jag vet att jag satt dig i en tuff situation, och för det är jag verkligen ledsen.
    Jag klarade inte längre av att hålla det inom mig själv längre. Min magkänsla förstod någonstans att det inte skulle vara bemött, och det är okej även om jag just nu känner mig rätt så vilse.

Tack för att du respekterade min önskan att få prata ut, även om det blev rätt så konstigt. Det betyder så fruktansvärt mycket. 

Jag önskar dig inget annat än lycka i framtiden, för du förtjänar inget annat med allt du varit med om, och ännu en gång så vill jag bara tacka dig för att du visat mig kapabel till att känna på djupet. Det har gett mig äkta lycka tillbaka, något jag saknat halva mitt liv.

Det känns inte som en slump att våra vägar korsade när dom gjorde, även om det inte var menat på några andra sätt än att du visat mig vad som betyder något, och jag hoppas även jag varit till något form av stöd för dig med.

Jag hoppas vi kan fortsätta vara vänner i framtiden. Du vet att jag respekterar och värderar dig så oerhört mycket. Det finns inget du behöver vara orolig över, nu eller någonsin, men precis som du så behöver jag tid för att samla ihop mig själv. Jag är så fruktansvärt ledsen över att ha riskerat våran fina djupa relation, men jag kan samtidigt inte heller ursäkta mig för hur jag känt, och jag vägrar vara osann mot mig själv eller andra, nu eller någonsin.

Precis som du sa så förtjänar jag någon som känner likadant. Jag har insett att jag är värdefull i senare tid, och skulle aldrig vela vara med någon som inte känner lika starkt för mig som jag för dom. Jag saknar varken självrespekt eller insikt, och skulle nog aldrig kunna tillåta mig vara någons alternativ(inte menat mot dig).

Du är det bästa som kunde hända mig. Må bäst. SoligHjärta

--

Till alla andra som svarat i tråden: tack.
    Jag har inte orkat kolla forumet sedan inlägget, och lär nog inte göra det i framtiden heller.

Till alla läsare: Även om jag är rätt så krossad just nu(men ändå lycklig, på ett så konstigt sätt jag inte kan beskriva), så lovar jag, det finns inget bättre än att våga säga hur ni känner om ni någonsin känner likadant för någon annan människa. Våga berätta, våga vara er själva. Lätta på axlarna och själen era. Agera på hur ni känner, lev inte med förtvivlan och ovisshet, ånger och rädsla.

Jag är övertygad om att detta är en början på en helt ny resa, även om jag nu postar detta med krokodiltårar, så är då åtminstone inte ångesten och paniken med i bilden längre.

Fuck it. Lev!

Mvh Krille
Svar på tråden Känslor för första gången