• Anonym (Em)

Viktuppgång gravid

Jag är gravid och går in i vecka 39 i morgon. Jag började med en startvikt på 54 kg och väger nu 77 kg. Har alltså gått upp 23 kg. Jag har ångest över att ha gått upp så mycket I vikt och vet att jag gått upp mycket mer än rekommenderat. Jag känner inte igen min kropp längre och är orolig för efter graviditeten. Någon mer som gick upp mycket i vikt men som sedan lyckades gå ner igen? 

• Svar på tråden Viktuppgång gravid
  • Anonym (bmi)

du är gravid man går upp i vikt då acceptera det 

• Anonym (@)
    Anonym (bmi) skrev 2025-11-15 13:27:12 följande:

Visst, men inte 20+ kilo.
  • Anonym (Samma)

Samma här, gick upp 20kg och gick ner bara 10kg efter förlossningen sen står kilo stilla.. 11 kg för mycket.
    ångrade mig att äta lite för mycket under graviditeten.

• Anonym (J)
    Anonym (bmi) skrev 2025-11-15 13:27:12 följande:

Fast man ska helst inte gå upp för mycket. Jag har fyra barn och har gått upp mellan 12-18 kg. 18 är väl egentligen på gränsen. Förstår att man kan gå upp mer av olika anledningar men det bästa är egentligen att inte göra det. 

Det där att man ska äta för två betyder ju inte att man ska äta dubbelt så mycket som en del verkar tro. Man ska ju inte äta för en till vuxen människa. 

• Anonym (ingenfara)

Jag gick upp 20 kg med första barnet, gick från att vara aktiv i stallet 7 dagar i veckan, till att inte röra mig alls och börja äta. Men när barnet var ute så la jag om kosten och började med långa barnvagnspromenader och lite hemmagympa och gick ner allt och lite till :)

Försök att inte stressa över vikten, tänk på bebisen och framtiden, vikten löser sig tillslut :)

• Anonym (J)
    Anonym (ingenfara) skrev 2025-11-15 14:21:22 följande:

Jag gick upp 20 kg med första barnet, gick från att vara aktiv i stallet 7 dagar i veckan, till att inte röra mig alls och börja äta. Men när barnet var ute så la jag om kosten och började med långa barnvagnspromenader och lite hemmagympa och gick ner allt och lite till :)

Försök att inte stressa över vikten, tänk på bebisen och framtiden, vikten löser sig tillslut :)

När man säger att det inte är bra att gå upp för mycket tänker man ju på hälsa och risker för mamma och bebis såklart , barnmorskan struntar i hur ni ser ut. 

Det händer ju att man går upp för mycket av olika anledningar och oftast går allt bra ändå. Men att säga ?ingen fara? vet jag inte om det är rätt. Nu har hon ju redan gått upp så mycket så inte så mycket att göra men andra kanske läser och till nästa gång (om det blir någon nästa) kan hon kanske försöka att vara mer aktiv och äta nyttigare även under graviditeten :)

• Anonym (ÅngrarMig)

Jag gick upp 22 kg med första barnet. Var dessutom lite överviktig redan. Gick sen bara ner 15 kg av dessa och resultatet blev ett BMI på 30. Ångrar mig sjukt mycket att jag inte tänkte mig mer för under graviditeten. Hade sån sjuk foglossning, det bidrog absolut men inte hela sanningen. Kan bara skylla mig själv.

Är nu gravid igen och behöver pga mitt BMI vara mycket mer försiktig denna gång. Ska helst knappt gå upp alls i vikt denna graviditet, eller åtminstone väldigt begränsat. 

Nu är du ju i slutskedet på din graviditet så det går ju inte göra så mycket nu. Men som någon annan skrev innan, någon annan kanske läser som tänker sig för inför sin egen graviditet :) 

• Anonym (V)

Jag gick upp 20 kg med första, 22 kg med andra och 20 kg med tredje. Utan att ha ändrat mina matvanor. Drygt hälften av det gick jag upp den första trimestern. Vikten bara rusade varje gång där i början trots mycket kräkningar. Levde som vanligt kostmässigt bortsett från att jag tuggade på gröna äppelbitar och torra havrefras då och då under dagarna med första barnet pga illamående. Efter förlossningen med första var alla kg borta 2-3 veckor efter förlossningen utan att jag gjorde något, efter andra blev 4 kg kvar och försvann aldrig trots jag försökte det med dietförsök, efter tredje blev ytterligare 3 kg kvar som inte försvann. Är normalviktig, var på gränsen till underviktig när jag blev gravid med äldsta.

• Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2025-11-15 16:37:38 följande:

Jag gick upp 20 kg med första, 22 kg med andra och 20 kg med tredje. Utan att ha ändrat mina matvanor. Drygt hälften av det gick jag upp den första trimestern. Vikten bara rusade varje gång där i början trots mycket kräkningar. Levde som vanligt kostmässigt bortsett från att jag tuggade på gröna äppelbitar och torra havrefras då och då under dagarna med första barnet pga illamående. Efter förlossningen med första var alla kg borta 2-3 veckor efter förlossningen utan att jag gjorde något, efter andra blev 4 kg kvar och försvann aldrig trots jag försökte det med dietförsök, efter tredje blev ytterligare 3 kg kvar som inte försvann. Är normalviktig, var på gränsen till underviktig när jag blev gravid med äldsta.

Eller rättare sagt, jag var lätt underviktig då. Var ett par kg under gränsen för normalvikt.
  • Anonym (Kindness)

Var snäll mot dig själv. Huvudsaken är att du och bebis mår bra. Jag var väldigt strikt med min diet större delen av graviditeten, tills tillväxten flackade av så mycket att jag fick gå på massa uppföljningar för att bebis var så liten. Sa då "fuck it!" och började äta mer. Slutade nog på +20 kg (slutade väga mig mot slutet då jag hade sådan ångest över hur stor jag blev). Födde fram en frisk normalstor bebis och 6 månader efter förlossningen var jag 5 kg lättare än när jag blev gravid, bara av att äta och motionera normalt + amningen. Så försök att inte oroa dig för mycket. Det kan mycket väl vara så att du tappar all vikt rätt snabbt sen igen. Och gör du inte det, ja då får du ta den striden då. 

• Anonym (Mamma till 5)

Jag har gått upp ca 20kg med varje barn och gått ned allt efteråt utan ansträngning. 

en barnmorska sa till mig en gång att man ska se upp för att gå upp för mycket första veckorna, kommer en stor av vikten senare av graviditeter så är det mycket vätska. Det har stämt för mig. 

Men som andra skriver, tänk inte för mycket på det, du startade med en låg vikt och kommer ändå inte att vara överviktig när bebis är född. Viktigaste under graviditeten är att du och bebis mår bra!

• Anonym (@)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2025-11-16 21:17:00 följande:

Jag har gått upp ca 20kg med varje barn och gått ned allt efteråt utan ansträngning. 

en barnmorska sa till mig en gång att man ska se upp för att gå upp för mycket första veckorna, kommer en stor av vikten senare av graviditeter så är det mycket vätska. Det har stämt för mig. 

Men som andra skriver, tänk inte för mycket på det, du startade med en låg vikt och kommer ändå inte att vara överviktig när bebis är född. Viktigaste under graviditeten är att du och bebis mår bra!

Om 54 är en låg vikt eller ej beror helt på hur lång ts är.
  • Anonym (ingenfara)
    Anonym (@) skrev 2025-11-17 05:25:31 följande:
    Om 54 är en låg vikt eller ej beror helt på hur lång ts är.
    Hon lär ju knappast vara 140 lång. 54 kg är lite även för en normalkort person
  • Anonym (-)

Om det är mycket eller inte beror ju på hur lång du är också. 

Jag tänker att i slutet av graviditeten samlar en del också på sig väldigt mycket vätska, så bara för att vågen visar 20+ (och visst,  rekommendationen teoretiskt är max 18+), försök att ta det lugnt och inte oroa dig. Om det hade varit orimligt mycket hade din barnmorska sagt något. 

Det jag gick upp under graviditeten och lika mycket till gick jag ned utan ansträngning under amningen. Alla är olika och du vet inte förrän du är där. Du kan heller inte göra något nu, utan känn lugnet och snart har du en bäbis i din famn. Resten får du ta tag i sen, OM det nu skulle bli ett problem.

Lycka till med liten!

• Anonym (@)
    Anonym (ingenfara) skrev 2025-11-17 12:38:44 följande:
    Hon lär ju knappast vara 140 lång. 54 kg är lite även för en normalkort person
     Nja, högst normalt om man är upp till ca 168 cm. Själv vägde jag 53 som nykläckt efter första barnet, 175 cm. Det var lite låg vikt men helt i sin ordning. 
  • Anonym (ingenfara)
    Anonym (@) skrev 2025-11-17 16:55:23 följande:
     Nja, högst normalt om man är upp till ca 168 cm. Själv vägde jag 53 som nykläckt efter första barnet, 175 cm. Det var lite låg vikt men helt i sin ordning. 
    Ja, men det är ju fortfarande inte mycket. Jag är 166 och när jag vägde 54 kg var jag rejält benig
Svar på tråden Viktuppgång gravid