• Anonym (Agda)

Måste mitt barns pappa ha ett eller två vittnen för pass? han är i amerika.

Hej. 
    Mitt barn är 10 år och bor i Sverige men hennes pappa bor i Amerika och har inget svenskt medborgarskap vi har dock delad vårdnad, måste han ha ett eller två vittnen till sin signatur för dokumentet som går med på pass? 
  • Svar på tråden Måste mitt barns pappa ha ett eller två vittnen för pass? han är i amerika.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Agda) skrev 2025-11-15 19:24:25 följande:
    Jag har redan läst på sidan och det svarar inte så tydligt om det är ett eller två vittnen enligt mig. Speciellt om pappan inte är i Sverige: Sett flera trådar här som sa dom behövde två vittnen! tänkte om ngn har personlig erfarenhet.

Ledtrådar, texten säger någon i singular och det finns bara en plats per förälder för ett vittne att skriva på. 

Är du ändå osäker, be om ett vittne till, det är inget negativt. 

Underskrifterna ska vidimeras av någon utomstående

Den som vidimerar måste vara äldre än 15 år

• Anonym (MrG)
    Anonym (Agda) skrev 2025-11-15 19:24:25 följande:
    Jag har redan läst på sidan och det svarar inte så tydligt om det är ett eller två vittnen enligt mig. Speciellt om pappan inte är i Sverige: Sett flera trådar här som sa dom behövde två vittnen! tänkte om ngn har personlig erfarenhet.
    Det behövs inga vittnen när man ansöker om pass för omyndiga. 

Däremot behöver båda vårdnadshavaren ge sitt medgivande.  Hur det går till står på polisen sida. 
  • Anonym (Agda)
    Anonym (Z) skrev 2025-11-15 19:34:08 följande:

Ledtrådar, texten säger någon i singular och det finns bara en plats per förälder för ett vittne att skriva på. 

Är du ändå osäker, be om ett vittne till, det är inget negativt. 

Underskrifterna ska vidimeras av någon utomstående

Den som vidimerar måste vara äldre än 15 år

Vilken attityd du har. Flera har sagt dom behövde två signaturer när jag googlade. TACK för info..
Svar på tråden Måste mitt barns pappa ha ett eller två vittnen för pass? han är i amerika.