Anonym (Hustru) skrev 2025-11-15 19:40:42 följande:
Relation med person med autism
Hej.
befinner mig i en svår situation då min make inte går att nå känslomässigt eller i reflekterande samtal. Önskar dialog med någon annan som har erfarenhet från svårigheter i en relation med en partner med autism. finns någon Sådan här?
känner att mina behov inte blir tillgodosedda utan istället bemöts dessa samtal med stark irritation eller avståndstagande
Anonym (G) skrev 2025-12-01 09:37:11 följande:
Det handlar mer om att en egenskap någon har haft i många år plötsligt blir väldigt besvärlig.
Ja, personer kan förändras över tiden men man har ett visst egenansvar i att välja partner utifrån hur han eller hon är.
Är en person tyslåten, kännslokall, blir periodvis manisk eller något annat så lär problemet finnas kvar 10 år senare. Väljer man då att inleda en relation med personen trots personlighetenproblemen så kan man inte skylla allt på personen 10 år senare.
Istället får man ransaka sig själv och inse att man gjorde ett dåligt val för tio år sedan och nu får man antingen leva med det eller dra vidare.
Nej, om personen har haft en traumatisk barndom så kan man från böejan tänka att det finns en utvecklingspotential. Utvecklas tillsammans i parförhållandet eller utveckling hos personen själv. Men som ung människa kanske man inte förstår att det är svårt för andra att utvecklas.
En autistisk person kan vara djupt fästad vid någon, men det kan ändå finnas stora problem med att personen har svårt att känslomässigt känna sig in i en annan persons perspektiv. (Om inte den autistiske har varit i precis samma situation själv någon gång. Då kan det gå i just den situationen.)
En autistisk person kan däremot ofta intellektuellt förstå andras situation. Men det blir inte samma tyngd som när det också finns en automatisk känslomässig förståelse.
TS man har två svårigheter om han både har autistiska drag och dessitom hade en mycket besvärlig uppväxt. Så jag förstår att TS ibland kan känna det övermäktigt att kommunicera med en man som bara viker undan.
Men parterapi kanske ändå kan vara något? Om man har begränsade förväntningar på resultatet från TS sida.
Autismen går ju inte bort, men personen kan utvecklas en del. Maken kan förstå att det är ett akutläge, och går med på att gå i terapi för förhållandets skull.