• Anonym (TS)

Min man meddelar aldrig mig vid förändringar

Min man och jag kan planera massa saker tillsammans. 

T ex kommer han hem och säger att han ska laga massa mat när jag bjudit in ett sällskap på fika. Jag får då meddela sällskapet som ska komma att det blir mat också.

Sedan kort innan gästerna ska komma så frågar jag om maten börjar bli klar. Han får då ett raseriutbrott och säger att jag måste förstå att han inte orkar göra det.

Det här händer typ hela tiden. Han köper mat och så säger han att han ska laga middagen. Klockan tickar, vi har små barn. Om jag börjar laga mat själv så blir han kränkt för jag tar hans matdag och om jag frågar honom när han tänkt börja med maten då borde jag förstå att han inte vill laga någon mat idag. Så jag kan liksom inte göra rätt. 

Idag hade vi planerat en aktivitet som vi skulle göra med barnen. Han tar med sig ett av barnen och åker och handlar och efter det ska utflykten ske. Jag står startklar med andra barnet i hallen när de kommer hem, för då ska ju vi åka iväg på vår utflykt.

Då har han bestämt att vi inte ska göra den utflykten och det borde jag förstått. Han meddelar alltså inte dessa förändringar. 

Kollektivtrafiken från oss på helgen går varannan till var tredje timme. Det här gör att jag gärna vet i förväg När vi ska göra något. Det blir liksom svårt att göra något annat sedan spontant om nästa tåg/buss går om tre timmar? Jag hade kunnat göra något annat med barnen, men då behöver jag ju planera det tidigare då det som sagt är svårt att vara spontan när man inte kan göra annat än typ bara vara hemma om det är 3 timmar till nästa buss åker.

Hur löser jag detta? 

• Svar på tråden Min man meddelar aldrig mig vid förändringar
  • Ezmeraldah
    Anonym (M2) skrev 2025-11-21 11:47:33 följande:
    Kognitiv svikt och demens är inte samma ska, och ska absolut inte plandas samma. 

Sedan blev Parkinsons och Alzheimers hjärnblödningar? 

• Ezmeraldah
    Ezmeraldah skrev 2025-11-21 15:44:30 följande:
    Angående "frontallobsdemens" så säger man numera "frontotemporal demens" eftersom man nu vet att även tinningloberna kan vara drabbade och inte bara frontalloben som man tidigare trodde. Ett litet tillägg bara. 
  • Damdis

Låter svinjobbigt. Men har du tagit upp detta med honom? Dra några exempel så kanske han inser hur orimligt det är, han kanske inte tänker på det själv?

• Anonym (M2)
    Igen, sedan när blev Parkinsons och Alzheimers hjärnblödning?

Ja, man kan ha kognitiv svikt utan att få en demensdiagnos. Kognitiv svikt är inte samma sak som demens. 
    Ezmeraldah skrev 2025-11-21 15:36:17 följande:
    Det har jag inte påstått så det kan jag inte svara på.

Demens kan vara symtom på kognitiv sjukdom (bland annat). Exempelvis Alzheimers sjukdom är en kognitiv sjukdom som kan orsaka demenssymtom.

Så du har glömt bort vad du själv skrivit? Kognitiv svikt kallas det.... 
  • Meddelande borttaget
  • Ezmeraldah
    Anonym (M2) skrev 2025-11-22 18:45:53 följande:
    Igen, sedan när blev Parkinsons och Alzheimers hjärnblödning?
    Jag har inte skrivit det. Citera i så fall. 

Såhär skrev jag:
    Ezmeraldah skrev 2025-11-19 10:45:08 följande:

Mindre hjärnblödning, TIA, Parkinsons, Alzheimers osv. kan ge liknande symtom. 

Jag gav olika förslag på vad hans beteende skulle kunna bero på. Jag skrev alltså inte att det var samma sak. Jag räknade upp olika alternativ med kommatecken emellan.
  • Ezmeraldah
    Anonym (M2) skrev 2025-11-22 18:45:53 följande:
    Ja, man kan ha kognitiv svikt utan att få en demensdiagnos. Kognitiv svikt är inte samma sak som demens. 
    Så du har glömt bort vad du själv skrivit? Kognitiv svikt kallas det.... 
    Ja, precis som jag skrev kan man ha kognitiv svikt av olika skäl. 

Du har rätt i att kognitiv svikt är ett vidare begrepp som innefattar fler symtom än de symtom man tidigare kallade "demens". Det är inte samma sak, nej. Jag kunde kanske uttryckt mig tydligare men jag tror att TS förstår ändå på ett ungefär vart jag vill komma. 

Det som tidigare kallades "demens" är ett samlingsnamn för flera olika symtom, inte en sjukdom.  Man kan inte få en "demensdiagnos".

Personangrepp tar jag inte åt mig av. Jag har inte utgett mig för att vara nån expert. Jag skriver som privatperson för att ge råd till TS.
  • Anonym (M2)
    Ezmeraldah skrev 2025-11-23 03:46:47 följande:
    Jag har inte skrivit det. Citera i så fall. 

Såhär skrev jag:
    Ezmeraldah skrev 2025-11-19 10:45:08 följande:

Mindre hjärnblödning, TIA, Parkinsons, Alzheimers osv. kan ge liknande symtom. 

Jag gav olika förslag på vad hans beteende skulle kunna bero på. Jag skrev alltså inte att det var samma sak. Jag räknade upp olika alternativ med kommatecken emellan.
    Och igen, sedan  är blev Parkinsns och Alzheimers hjärnblödningar? 

Du skriver, du tror det, men du kan inte ge en källa och du nekar också till att du har skrivit det trots att det står svart på vitt. Du till och med refererar till det, men nekar fortfarande. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (M2) skrev 2025-11-23 16:08:37 följande:
    Och igen, sedan  är blev Parkinsns och Alzheimers hjärnblödningar? 

Du skriver, du tror det, men du kan inte ge en källa och du nekar också till att du har skrivit det trots att det står svart på vitt. Du till och med refererar till det, men nekar fortfarande. 
    1. Jag gör vad vill, skit i det du. 

2. Nej, det är inte hjärnblödningar. Jag tänker verkligen inte ge dig nån källa för jag har inget intresse av att bevisa nåt för dig. Vi vet inte om TS sambo har nån sjukdom och tråden handlar inte om det.

3. Vill du bete dig som en tönt för att få uppmärksamhet så fortsätt med det. Uppenbarligen får du ut nåt av det. Fråga samma sak 30 gånger till om det roar dig så. Inte gör det mig nåt. Du förstör tråden för TS men det skiter du väl i antar jag.

4. Du verkar må väldigt dåligt och jag tycker synd om dig. Hoppas att du får hjälp och att du hittar nån meningsfull sysselsättning. Jag hoppas också att du får den uppmärksamhet som du så förtvivlat söker. Jag tror inte alls att du är nån dålig person egentligen, du har bara låg självkänsla och det kan du få hjälp med. Lycka till.
  • Anonym (M2)
    Ezmeraldah skrev 2025-11-24 02:17:14 följande:
    1. Jag gör vad vill, skit i det du. 

2. Nej, det är inte hjärnblödningar. Jag tänker verkligen inte ge dig nån källa för jag har inget intresse av att bevisa nåt för dig. Vi vet inte om TS sambo har nån sjukdom och tråden handlar inte om det.

3. Vill du bete dig som en tönt för att få uppmärksamhet så fortsätt med det. Uppenbarligen får du ut nåt av det. Fråga samma sak 30 gånger till om det roar dig så. Inte gör det mig nåt. Du förstör tråden för TS men det skiter du väl i antar jag.

4. Du verkar må väldigt dåligt och jag tycker synd om dig. Hoppas att du får hjälp och att du hittar nån meningsfull sysselsättning. Jag hoppas också att du får den uppmärksamhet som du så förtvivlat söker. Jag tror inte alls att du är nån dålig person egentligen, du har bara låg självkänsla och det kan du få hjälp med. Lycka till.
    1. Är det någon som hindrar dig att göra vad du vill? 

2. Så varför skrev du det från början? Men det är bra att du förstått att det var helt felaktigt. 

3. Nej, jsg söker inte uppmärksamhet. Varför skulle jag? Jag får den uppmärksamhet kan har behov av IRL. Men när folk skriver saker om ex sjukdomar som inte är korrekt då rättar jag. Det kan faktiskt handlar om liv och död. 

4. Mår dåligt? Har aldrig mått bättre. Men tack för omtanken. 
Svar på tråden Min man meddelar aldrig mig vid förändringar