Min man meddelar aldrig mig vid förändringar
Min man och jag kan planera massa saker tillsammans.
T ex kommer han hem och säger att han ska laga massa mat när jag bjudit in ett sällskap på fika. Jag får då meddela sällskapet som ska komma att det blir mat också.
Sedan kort innan gästerna ska komma så frågar jag om maten börjar bli klar. Han får då ett raseriutbrott och säger att jag måste förstå att han inte orkar göra det.
Det här händer typ hela tiden. Han köper mat och så säger han att han ska laga middagen. Klockan tickar, vi har små barn. Om jag börjar laga mat själv så blir han kränkt för jag tar hans matdag och om jag frågar honom när han tänkt börja med maten då borde jag förstå att han inte vill laga någon mat idag. Så jag kan liksom inte göra rätt.
Idag hade vi planerat en aktivitet som vi skulle göra med barnen. Han tar med sig ett av barnen och åker och handlar och efter det ska utflykten ske. Jag står startklar med andra barnet i hallen när de kommer hem, för då ska ju vi åka iväg på vår utflykt.
Då har han bestämt att vi inte ska göra den utflykten och det borde jag förstått. Han meddelar alltså inte dessa förändringar.
Kollektivtrafiken från oss på helgen går varannan till var tredje timme. Det här gör att jag gärna vet i förväg När vi ska göra något. Det blir liksom svårt att göra något annat sedan spontant om nästa tåg/buss går om tre timmar? Jag hade kunnat göra något annat med barnen, men då behöver jag ju planera det tidigare då det som sagt är svårt att vara spontan när man inte kan göra annat än typ bara vara hemma om det är 3 timmar till nästa buss åker.
Hur löser jag detta?