• Anonym (TS)

Min man meddelar aldrig mig vid förändringar

Min man och jag kan planera massa saker tillsammans. 

T ex kommer han hem och säger att han ska laga massa mat när jag bjudit in ett sällskap på fika. Jag får då meddela sällskapet som ska komma att det blir mat också.

Sedan kort innan gästerna ska komma så frågar jag om maten börjar bli klar. Han får då ett raseriutbrott och säger att jag måste förstå att han inte orkar göra det.

Det här händer typ hela tiden. Han köper mat och så säger han att han ska laga middagen. Klockan tickar, vi har små barn. Om jag börjar laga mat själv så blir han kränkt för jag tar hans matdag och om jag frågar honom när han tänkt börja med maten då borde jag förstå att han inte vill laga någon mat idag. Så jag kan liksom inte göra rätt. 

Idag hade vi planerat en aktivitet som vi skulle göra med barnen. Han tar med sig ett av barnen och åker och handlar och efter det ska utflykten ske. Jag står startklar med andra barnet i hallen när de kommer hem, för då ska ju vi åka iväg på vår utflykt.

Då har han bestämt att vi inte ska göra den utflykten och det borde jag förstått. Han meddelar alltså inte dessa förändringar. 

Kollektivtrafiken från oss på helgen går varannan till var tredje timme. Det här gör att jag gärna vet i förväg När vi ska göra något. Det blir liksom svårt att göra något annat sedan spontant om nästa tåg/buss går om tre timmar? Jag hade kunnat göra något annat med barnen, men då behöver jag ju planera det tidigare då det som sagt är svårt att vara spontan när man inte kan göra annat än typ bara vara hemma om det är 3 timmar till nästa buss åker.

Hur löser jag detta? 

• Svar på tråden Min man meddelar aldrig mig vid förändringar
  • Anonym (K)

Parrådgivning? Mannen verkar antingen väldigt manipulativ eller helt världsfrånvänd. Brusar han upp när du ställer heltrelevanta frågor kan det vara klokt att prata ut ihop med en neutral person

• Anonym (Men hur mår han egentligen?)

Om han inte börjar laga mat i tid när ni har småbarn så får han faktiskt inte bli kränkt om du gör det. Åtminstone det måste en parterapeut kunna berätta för honom om han inte kan fatta det själv.

I grunden är det väl jättebra att han vill ta en matdag men då behöver ni ha en backup i frysen om han plötsligt blir för trött. Det kanske får bli fryspytt med rödbetor och ägg istället, eller frysköttbullar med makaroner.

Min man har lungskador av covid och blir numera trött på bara en liten stund ibland för att han glömmer sig och tror att han orkar som förr, så jag har vant mig vid att vi måste ändra matplaner ibland.

Kanske finns det inget att göra åt din mans trötthet, men kanske finns det saker att göra med kosten, ljusterapi med sollampa under vintern eller mer sömn som skulle kunna lösa det åt honom? Tala inte bara om det som du ser brister utan även om hur han mår.

• Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-11-16 00:45:52 följande:
    Det är inget problem att ta kollektiva färdmedel så länge man håller sig till det som är bestämt! Så det löser inte grundproblemet. 
    En del av grundproblemet är att du är oflexibel när han ändrar sig. Vilket tror du är lättast för dig att förändra - honom eller dig själv? 
  • Just Precis

Grundproblemet är ju att han inte har vett att kommunicera och beter sig som en barnunge när du efterfrågar det. Hade blivit knäpp på att leva med en sådan. Parterapi.

• Anonym (blodsockret)

Är det så att han blit hangry? Det låter lite som att den gemensamma nämnare är att han inte ätit på länge. Efter jobbet, mitt på dagen efter en anstägning, osv.

Min bror blir så jävla hangry och beter sig likadant om han inte ätit på några timmar.  

• Anonym (Likadant)

Usch vilka flashbacks jag fick till mitt förra förhållande av att läsa detta. Han kunde säga: ska vi åka och hälsa på x på söndag? Och jag svara att det ville jag gärna. Sen bär söndagen kom så sa han bara "hejdå, jag drar till x nu" och dra själv. När jag frågade om inte jag och dottern skulle med kunde han säga att jag var missunsam som inte lät honom åka själv. Försökte få honom att förstå att jag kunde gjort upp egna planer om jag visste på förhand att jag förväntades stanna hemma. Han kunde säga att jag kommer hem klockan 10, men när jag hörde av mig efter 10 för att kolla om han var på ingång kunde han vara flera timmar bort utan att höra av sig. "Men det borde du förstått att jag inte skulle hinna hem tills dess.". Så där kunde jag få ställa in mina egna planer för att han inte kunde komma hem och ta dottern som han lovat så jah kunde åka iväg. På något sätt blev det alltid mitt fel att jag inte förstod bättre, det var aldrig han som var otydlig eller han som bröt sina löften.

Nog borde man kunna ställa nån slags kvar på en vuxen människa att sköta sina åtaganden utan att bara få skit tillbaka.

I mitt fall slutade det i skilsmässa för våra kommunikationsproblem gick inte att lösa trots parterapi och enskild terapi för min del.

• Anonym (Likadant)
    Tow2Mater skrev 2025-11-16 13:41:10 följande:
    En del av grundproblemet är att du är oflexibel när han ändrar sig. Vilket tror du är lättast för dig att förändra - honom eller dig själv? 
    Den här kommentaren gjorde mig illa till mods. Hon säger ju att han tycker hon gör fel hur hon än gör, om hon tar tag i matlagningen själv fastän det är hans tur det fel och väntar hon på att han ska ta tag i det själv är det också fel. Hur menar du att hon ska vara flexibel då om han ens vägrar tala om hur han vill ha det?
  • Tow2Mater
    Anonym (Likadant) skrev 2025-11-16 14:28:33 följande:
    Den här kommentaren gjorde mig illa till mods. Hon säger ju att han tycker hon gör fel hur hon än gör, om hon tar tag i matlagningen själv fastän det är hans tur det fel och väntar hon på att han ska ta tag i det själv är det också fel. Hur menar du att hon ska vara flexibel då om han ens vägrar tala om hur han vill ha det?
    Du tycker inte man kan göra flera saker samtidigt? Hon kan öka sin flexibilitet genom att se till att hon kan ta bilen vid behov. Men hon verkar bara se hindren till att det inte är möjligt, istället för att se till att skapa möjligheter och ta sitt körkort till att börja med.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-11-16 13:41:10 följande:
    Dom sakerna jag vill göra ligger centralt och tar längre tid att åka till med bil för att inte tala om parkeringsavgifter på över 100 kronor i timmen. Det löser inte mitt problem och det löser inte heller problemet med maten. 
  • Anonym (Likadant)
    Tow2Mater skrev 2025-11-16 15:24:26 följande:
    Du tycker inte man kan göra flera saker samtidigt? Hon kan öka sin flexibilitet genom att se till att hon kan ta bilen vid behov. Men hon verkar bara se hindren till att det inte är möjligt, istället för att se till att skapa möjligheter och ta sitt körkort till att börja med.
    Hur hjälper ett körkort i situationen med matlagningen menar du?
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-11-16 15:30:39 följande:
    Dom sakerna jag vill göra ligger centralt och tar längre tid att åka till med bil för att inte tala om parkeringsavgifter på över 100 kronor i timmen. Det löser inte mitt problem och det löser inte heller problemet med maten. 
    Jaha, men nu var det ju inte hur lång transportiden är som var ett av dina problem. Ditt ena problem var ju faktist 'Det blir liksom svårt att göra något annat sedan spontant om nästa tåg/buss går om tre timmar? Jag hade kunnat göra något annat med barnen, men' - så kan du ta bilen, även om det tar lite längre tid att åka, kommer du ju iallafall iväg. Men om det även handlar om 100 kr extra är for dyrt for att hitta på något, ja då sitter du ju där du sitter och får lägga pussel med barnen istället. Bilen kräver ju också bensin, det kostar extra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Likadant) skrev 2025-11-16 15:37:40 följande:
    Hur hjälper ett körkort i situationen med matlagningen menar du?
    Inte ens värt att kommentera. 
  • Anonym (Likadant)
    Tow2Mater skrev 2025-11-16 15:38:45 följande:
    Inte ens värt att kommentera. 
    Varför inte? Det är en uppriktig fråga.
  • Tow2Mater
    Anonym (Likadant) skrev 2025-11-16 15:43:25 följande:
    Varför inte? Det är en uppriktig fråga.
    Hon kan alltid lasta in barnen i bilen och åka och äta falafel då klockan slår matdags om ingen mat har blivit lagad. Hon behover inte ens diskutera med mannen om det.
  • Anonym (Likadant)
    Tow2Mater skrev 2025-11-16 15:50:48 följande:
    Hon kan alltid lasta in barnen i bilen och åka och äta falafel då klockan slår matdags om ingen mat har blivit lagad. Hon behover inte ens diskutera med mannen om det.
    Jovisst, likväl som hon kan laga maten själv hemma. Men då blir han ju sur att hon tar hans matdag. Alltså anser jag att grundproblemet är kommunikationen och inte att hon inte är tillräckligt flexibel. Hade han bara nöjt sig med att hon tog över när han inte levererade det som han lovat hade det varit en annan sak. Eller om han uttryckt att han inte riktigt orkade med som han hoppats idag och frågat om dom kunde lösa maten på annat sätt. Men att bara sura och tycka att hon "borde förstått" trots att han inget säger och sen sura i efterhand är inte ett vuxet sätt att lösa problem.
  • Tow2Mater
    Anonym (Likadant) skrev 2025-11-16 16:03:42 följande:
    Jovisst, likväl som hon kan laga maten själv hemma. Men då blir han ju sur att hon tar hans matdag. Alltså anser jag att grundproblemet är kommunikationen och inte att hon inte är tillräckligt flexibel. Hade han bara nöjt sig med att hon tog över när han inte levererade det som han lovat hade det varit en annan sak. Eller om han uttryckt att han inte riktigt orkade med som han hoppats idag och frågat om dom kunde lösa maten på annat sätt. Men att bara sura och tycka att hon "borde förstått" trots att han inget säger och sen sura i efterhand är inte ett vuxet sätt att lösa problem.
    Du tycker inte man kan göra flera saker samtidigt? Hon kan öka sin flexibilitet genom att se till att hon kan ta bilen vid behov.
    Och sen kan hon ju försöka förändra honom - lycka till med det.
  • Ezmeraldah
    Tow2Mater skrev 2025-11-16 15:24:26 följande:
    Men svara på frågan istället.
  • Tow2Mater
    Ezmeraldah skrev 2025-11-16 17:24:10 följande:
    Men svara på frågan istället.
    Vilken fråga?
  • Ezmeraldah
    Tow2Mater skrev 2025-11-16 17:44:19 följande:
    Vilken fråga?
    Suck. Frågan i inlägget du citerade såklart.
  • Tow2Mater
    Ezmeraldah skrev 2025-11-16 22:46:08 följande:
    Suck. Frågan i inlägget du citerade såklart.
    Jag har svarat på frågan 'Hur menar du att hon ska vara flexibel då?'.
Svar på tråden Min man meddelar aldrig mig vid förändringar