• Elleli

Sjuksköterska med epilepsi

Hej! Jag går sista året på gymnasiet och efter studenten vill  jag plugga till sjuksköterska och senare till barnsjuksköterska. Dock har jag epilepsi men går på medicin så får inte anfall så ofta. Fick dock ett idag så har inte ens fått börja övningsköra än. Så min fråga är, kan och får man jobba som sjuksköterska om man har epilepsi? Det är min största dröm men vet inte om man får de?.

• Svar på tråden Sjuksköterska med epilepsi
  • Anonym (xxx)

Du behöver ju inte berätta det för någon? De som anställer sjuksköterskor har ingen rätt att gå in och titta i sjuksköterskans egna sjukvårdsjournaler, så hur skulle de få reda på det, menar du?

Sedan får du väl själv fundera över vad som är lämpligt. Du kan ju inte ta något jobb som kräver att du kör bil, men det fattar du ju redan. Kanske inte natt heller, eftersom du då blir ensam med patienterna, och ingen märker om du blir inkapaciterad. Och samma med privatsköterska - inte bra att du är ensam med patienten.

• Elleli

Nej de förstår jag. Men tänker att det kan vara bra för dem att veta om jag får ett anfall, så de vet varför och att det inte är någon fara.

Svar på tråden Sjuksköterska med epilepsi