Anonym (Resenär) skrev 2025-11-15 22:22:23 följande:
Ersättning försenat flyg?
Jag är nyfiken på hur mycket ersättning ni har fått från era försäkringsbolag om ni haft ett försenat flyg.
Mitt flyg på väg hem från USA var över 24 timmar sent. EU regler kring ersättning gäller inte. Trots det så har jag hört av mig till flygbolaget, min hemförsäkring och reseförsäkringen på mitt VISA kort.
Jag förstår också att man inte kan få ersättning från flera ställen och kommer höra av mig och betala tillbaka om flera godkänner min förfrågan. Sannolikheten att bli nekad är stor och handläggningstiderna långa därför hörde jag av mig till alla direkt.
Vi fick 6.000kr från Länsförsärkingar när vårt flyg från Kanada var över 2 dygn försenat (hände i samband med strejk). Vi var två personer. Ersättningen man får beror på hur lång tid förseningen är och man måste med Länsförsäkringar ha den utökade reseförsäkringen i sin hemförsäkring.
Villkoren skiljer sig mellan de olika kortutgivarna. Jag betalade resan med Mastercard och kunde fått en mindre slant (typ 750 kr) därifrån.
Den stora fördelen att välja ett europeiskt bolag är just EU's regler för försening. För resan ovan fick vi, förutom EU's lagstadgade 600 euro/per person från SAS, även full ersättning för hotell och matkvitton för de två dygn vi var försenade. Väljer man sedan att ta ut beloppet i en voucher dubblerade SAS värdet. Vilket gjorde att vi hade över 40.000kr värde att boka nästa resa för.