• Anonymttack

Vad ville hon ha sagt?

Hej! Jag och min syster jobbar inom vården och vi är lite osäkra på hur vi ska tolka en kommentar från en kollega. Vi gick ut från jobbet i t-shirts utan jackor eftersom vi bor väldigt nära (ca 20 sekunders promenad). Vår kollega såg oss och frågade om vi inte frös. (Det var -4). Vi svarade att vi inte gjorde det eftersom vi bor så nära. Då sa hon "ja ni ser inte så friska ut?.
    Vi är lite osäkra på vad hon menade med det. Både jag och min syster är över 100 kg, så vi undrar om hon kanske syftade på vår vikt? Svenska är inte vårt modersmål, så vi vill gärna höra era tankar. Vad tror ni att hon menade?

Tack så mycket på förhand!
  • Svar på tråden Vad ville hon ha sagt?
  • Anonym (Svensk)
    Anonymttack skrev 2025-11-16 08:07:33 följande:
    Vad ville hon ha sagt?
    Hej! Jag och min syster jobbar inom vården och vi är lite osäkra på hur vi ska tolka en kommentar från en kollega. Vi gick ut från jobbet i t-shirts utan jackor eftersom vi bor väldigt nära (ca 20 sekunders promenad). Vår kollega såg oss och frågade om vi inte frös. (Det var -4). Vi svarade att vi inte gjorde det eftersom vi bor så nära. Då sa hon "ja ni ser inte så friska ut?.
    Vi är lite osäkra på vad hon menade med det. Både jag och min syster är över 100 kg, så vi undrar om hon kanske syftade på vår vikt? Svenska är inte vårt modersmål, så vi vill gärna höra era tankar. Vad tror ni att hon menade?

Skulle tro att hon menar att ni är "sjuka" / konstiga som går ut utan kläder på er. Låter mest som ett skämt.
  • Anonym (Linnet)

Det var konstigt sagt. Men ibland kommer saker ut lite fel när man slänger iväg några ord sådär i förbifarten. Är personen trevlig i övrigt  hade jag inte lagt någon större vikt vid det. 

• Anonym (Abc)

Att inte vara riktigt frisk kan i vissa sammanhang betyda att man tar ett konstigt beslut.

?Det ser inte riktigt friskt ut att gå utan jacka?.

?Hon den där går utan jacka mitt i vintern, hon kan inte vara riktigt frisk?.

Sättet er kollega säger det på är inte elakt. Det är känns mer skämtsamt. Särskilt eftersom hon sa det direkt till er. 

Det säger egentligen att hon själv aldrig skulle gå ut i minusgrader hur kort stund det än gäller. Hon fryser lätt alltså.

• Lynx123

Är ni säkra på att hon sade "friska" och inte tex "frusna" eller "frysta".

Annars så menade hon det nog mer som ett skämt...om än ett rätt dåligt sådant.

• Anonym (Svensk)
    Lynx123 skrev 2025-11-16 09:45:20 följande:

Är ni säkra på att hon sade "friska" och inte tex "frusna" eller "frysta".

Annars så menade hon det nog mer som ett skämt...om än ett rätt dåligt sådant.

Som Abc är inne på är det ett gammalt talesätt som betyder "ni är tokiga" som kan vara i positiv bemärkelse, dvs inte tråkiga.

Vet flera äldre som kan säga om sig själv "Vi är inte friska" när de gjort något tokigt/kul och skrattar.
  • Anonym (Helge)

Hon menar att ni ser lite galna ut som går runt i T-shirt i minusgrader. Ni bryter mot normen. Hon menar nog inget illa utan lite mer skämtsamt skakar på huvudet åt era tokerier som hon ser det. 

• Anonym (Helge)

Er vikt har inte med saken att göra, det som inte ser helt friskt ut är att gå i kortärmat i minusgrader 

• Anonym (S)
    Anonymttack skrev 2025-11-16 08:07:33 följande:
    Vad ville hon ha sagt?

Det var en negativ kommentar, tråkig och onödig, och kan ha syftat på er vikt.

För att slippa sådant i framtiden tycker jag att ni, om ni hamnar i en liknade siruation, ska ge svar på tal.

Exempelvis säga " vad har det att göra med att vi inte fryser att göra?" eller " det är väl om man är frisk son man kan hålla värmen?"
  • Anonym (S)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-16 08:40:47 följande:

Att inte vara riktigt frisk kan i vissa sammanhang betyda att man tar ett konstigt beslut.

?Det ser inte riktigt friskt ut att gå utan jacka?.

?Hon den där går utan jacka mitt i vintern, hon kan inte vara riktigt frisk?.

Sättet er kollega säger det på är inte elakt. Det är känns mer skämtsamt. Särskilt eftersom hon sa det direkt till er. 

Det säger egentligen att hon själv aldrig skulle gå ut i minusgrader hur kort stund det än gäller. Hon fryser lätt alltså.

Javisst kan det vara så! Det beror på sättet som hon sa det på. Var det lie lättsamt eller var det lite avståndstagande och allvarligt?
  • Anonym (Svensk)
    Anonym (S) skrev 2025-11-16 10:18:40 följande:

För att slippa sådant i framtiden tycker jag att ni, om ni hamnar i en liknade siruation, ska ge svar på tal.

Exempelvis säga " vad har det att göra med att vi inte fryser att göra?" eller " det är väl om man är frisk son man kan hålla värmen?"
    Ha ha

Lätt kränkt Deluxe

Nej, så här ska man verkligen inte bete sig.
  • Anonym (Helge)

Livet blir lättare om man snälltolkar sin omgivning. Majoriteten är trots allt inte ute efter att vara elaka
  • Anonym (S)
    Anonym (Svensk) skrev 2025-11-16 10:50:10 följande:
    Ha ha

Lätt kränkt Deluxe

Nej, så här ska man verkligen inte bete sig.
    Se inlägget som var före ditt. Allt beror på tonen det sades på. 
  • Anonym (Svensk)
    Anonym (S) skrev 2025-11-16 11:03:51 följande:
    Se inlägget som var före ditt. Allt beror på tonen det sades på. 
    Spelar ingen roll hur tonen var.. man ska inte svara så ändå. 
  • Trent

Är du på riktigt?
Svar på tråden Vad ville hon ha sagt?