• Anonym (tetetet)

Överreagerar jag? Mäklare..

Jag och min partner letar hus för fullt och är så oerhört trötta på vissa mäklare.. vet inte om fler delar samma erfarenheter?

Tidigare i år kom det ut ett väldigt intressant hus och jag mailade mäklaren utan svar. Testade därefter att ringa, men inget svar. Skickade då sms - inget svar. Mailade en gång till en vecka senare - återigen utan något svar och sedan ser jag ytterligare någon vecka senare att huset är sålt för utropspris.. Vi var väldigt intresserade och här missade ju ägaren chansen att få en budgivning. Hur kan man som mäklare göra så? Får det gå till såhär? Tankarna skenar ju iväg och man undrar om mäklaren kände den som köpte och ville undvika fler bud? Kan det vara fog för anmälan någonstans?

Om det var jag som var säljare så hade jag varit väldigt sur om jag visste om det. Vi som köpare blev också väldigt ledsna över att ha missat chansen och vet inte vad mer vi kunde ha gjort för att få mäklarens uppmärksamhet.. 

• Svar på tråden Överreagerar jag? Mäklare..
  • Anonym (Var alert!)

Vi har varit med om samma ett par gånger och jag tror att det ibland är fulspel inblandat.

Men just nu när marknaden är lite dålig kanske bara säljaren är glad att få en "säker" köpare och därför väljer att ta den affären om budet är rimligt. Om man som köpare ska ha förbehåll och måste få sålt sitt eget först så kan ju den få förtur som redan har sålt och bara kan köpa rakt av, t.ex..

Jag har själv varit i läget att ha en "osäker" köpare där vår BRF knappt ville godkänna hen p.g.a. ekonomiskt strul i samband med skilsmässa, och det var väldigt svettigt innan det landade rätt. Man vill ogärna börja om igen med visning när man redan trodde att det var klart och har bundit sig till nytt köp.

Men ge er inte, maila mäklarens chef eller byrå om hen inte svarar och säg att ni kräver bekräftelse på att ert bud är framfört till säljaren. Får man inte svar på det inom 4 h så hade jag kontaktat/letat upp säljaren själv. En bra mäklare svarar i princip alltid i telefon eller ringer upp inom några minuter, vi hade en som verkligen var fart på i tre bostadsaffärer (ett köp och två sälj) och jag fattar inte hur hon orkade men hon var alltid på hugget.

• Anonym (E)

Du försökte alltså anmäla dig till visningen men blev ignorerad? Jättekonstigt ju, eller hade visning redan varit och ni kommer "för sent"? Jag hade personligen hört av mig till mäklarfirman någon dag efter att jag mailat mäklaren om jag ville ha huset men jag tror inte att det är så mycket du kan göra nu

• Anonym (Granbarr)

Ibland kan det finnas köpare redan innan huset ens är på visning men att någon/båda parter vill ta det via mäklare av orsak och då kan det bli snabbt sälj/köp och ingen visning görs. Har själv varit med om det. Fått veta i efterhand att visning avbokats för huset är redan sålt. 

• Anonym (Jenny)

Vi var med om en budgivning som gick rätt bra ändå tyckte vi. 

Sedan fick vi veta att de hade bestämt sig för att sälja till ett av de andra paren redan innan då det var goda vänner till dem. 

Synd att de inte sa det direkt för det gav ju oss falska förhoppningar och allt. Jag var lite grinig sedan på både mäklaren och säljare och köpare (där jag kände både hon han på olika sätt). Men men. Vi gick vidare och hittade bättre mäklare och köpte ett annat hus. 

Det enda idag som jag tycker är trist är att ena barnets bästa kompis flyttade in 4 hus bort senare, men annars är jag nöjd att vi inte bor där. 

Det finns fler mäklare och bättre mäklare. 

• Anonym (tetetet)
    Anonym (E) skrev 2025-11-16 14:49:46 följande:

Du försökte alltså anmäla dig till visningen men blev ignorerad? Jättekonstigt ju, eller hade visning redan varit och ni kommer "för sent"? Jag hade personligen hört av mig till mäklarfirman någon dag efter att jag mailat mäklaren om jag ville ha huset men jag tror inte att det är så mycket du kan göra nu

Ja precis, detta var i ett läge där visning inte varit och då jag aldrig pratat ens pratat med mäklaren hade hen ingen som helst information om oss.

Oavsett känns det sjukt irriterande att inte få ett svar. Känns väldigt oprofessionellt att inte ens skicka ett kort svar med anledningen. Kommer iaf aldrig anlita den mäklaren.
Svar på tråden Överreagerar jag? Mäklare..