• Anonym (Julljuspappan)

Vad ska jag köpa i julklapp till mina barn!?

Jag har en grabb på fem och en tjej på tre år. 

Skulle vilja köpa något till dem som de verkligen blir förvånade och glada över. Något de inte visste att de ville ha! 

Vi har kollat i leksakskataloger, men då är allt intressant. Helt urskiljningslöst alltså. Samma sak när man går i affärer, kan vara allt från en grilltång till en superavancerad drönare. 

Försökt lite med önskelistor men dottern önskade sig en "låtsasblomma i en låtsasvas", (lite udda önskan kanske) - vilket hon absolut kan få men garanterat kommer tröttna på efter en sekund. 

Killen gillar att bygga grejer, radiostyrda saker och robotar, men också pilbågar och armborst (väldigt klassiskt manliga grejer. Tjejen gillar nästan bara gosedjur. 

Har ni några bra förslag?

• Svar på tråden Vad ska jag köpa i julklapp till mina barn!?
  • Anonym (Y)

Något kul tillbehör till gosedjuren? Min son älskade gosedjur och monsterfigurer, han fick ett stort gammalt dockskåp där dom fick bo ibland. Hans minsta gosedjur åkte även ruschkana i ett parkeringsgarage han fick, han gillade inte bilar, och småhundarna sov i en leksakshundkorg. Eller finns dockkläder som passar gosedjuren? 

Har han någon radiostyrd bil som kan köra på väggar och tak? 

• Anonym (J)
    Anonym (Julljuspappan) skrev 2025-11-16 23:03:19 följande:
    Vad ska jag köpa i julklapp till mina barn!?

Skulle vilja köpa något till dem som de verkligen blir förvånade och glada över. Något de inte visste att de ville ha! 

Vi har kollat i leksakskataloger, men då är allt intressant. Helt urskiljningslöst alltså. Samma sak när man går i affärer, kan vara allt från en grilltång till en superavancerad drönare. 

Försökt lite med önskelistor men dottern önskade sig en "låtsasblomma i en låtsasvas", (lite udda önskan kanske) - vilket hon absolut kan få men garanterat kommer tröttna på efter en sekund. 

Killen gillar att bygga grejer, radiostyrda saker och robotar, men också pilbågar och armborst (väldigt klassiskt manliga grejer. Tjejen gillar nästan bara gosedjur. 

Det finns någon kul blomma som fungerar som en vattenspridare som ungarna kan leka med när det är varmt. Hoppa in och ut ur strålarna som blomman ger ifrån sig när den snurrar runt på sin "stjälk". Men det kräver tillgång till en vattenslang. Svårt i flerfamiljshus.
  • Anonym (Lego Bionicle och dockhus)
    Anonym (Julljuspappan) skrev 2025-11-16 23:03:19 följande:

Killen gillar att bygga grejer, radiostyrda saker och robotar, ...

For femaringen tankte jag direkt pa Lego Bionicle. De flesta byggsatser verkar vara fran 7 ar, men har sett aven fran 6 ar. Da far han bade bygga grejer och en robotliknande actionfigur pa kopet. Delarna kan sen kombineras utefter att han far fler figurer. Detta var jattepopulart hos mina soner under en viss tid, troligtvis runt 5-6, och de bytte delar pa figurerna hejvilt.
    Hur leker trearingen med sina gosedjur? Tebjudning, fantasilekar, gar med dem i vagn? Skulle ett Lego Duplo dockskap typ detta funka? www.lego.com/en-dk/product/play-house-10505 
    Tar mindre plats an en massa gosedjur, har mobler och gar att leka fantasilekar med (sasom med gosedjuren). Sen kanske ni redan har Duplo hemma, som gar att kombinera med? 
    Nu ar ju lego dyrt, men det kanske gar att hitta prisvarda fina saker begagnat och du far mer for pengarna (och de far fler delar an om det kopts nytt). 
  • Anonym (Granbarr)

Eftersom båda två är i den åldern att en typ vitlökspress skulle vara det bästa dom fått så skulle jag inte lägga så mycket värderingar i önskelista utan kanske mer utmanat dom på saker dom inte testat. 

Lego känns förvisso både populärt och roligt men kanske utveckla det ett steg till typ Meccano eller något inom samma tanke? En tågbana?  Bilbana?  

Gosedjur så kanske en större docka med dockvagn? En dockservis? Leksakskök med tillbehör?  Finns det favoritprogram i tv så leta figurerna och köp som docka eller Gosedjur och komplettera med lekmatta, böcker, utklädnad  eller annan merch som finns. 

• Anonym (märklin)

Märklin tågbana om killen är ordentlig och försiktig,  inte ett sådant barn som tar sönder allt. Det kan man bygga på under många år om han får tycke för det!

Eller något annat som man kan bygga på allt eftersom så det blir mer avancerat och intressant. 

Dockhus till treåringen kanske? Jätteroligt att greja med...

• Anonym (Upplevelse)

Det må låta banalt och vuxet men en upplevelse!

Gör något av det som gör att de kan både förbereda sig och komma ihåg efteråt. 

Exempelvis om du bestämmer att ni ska åka tåg till en djurpark och bo på hotell. 

Då får de zoo djur i julklapp och kanske en briobana. Då kan de leka den leken både innan ni åker och när ni kommit hem. 

Åka buss till närmsta större stad och gå på bio eller badhus - ja, samma tänk där. 

Gör det inte svårt. De kommer lättare komma ihåg något du GÖR med dem om du frågar om deras julklappar om ett år än saker de fått. 

En årskalender där ni en gång i månaden hittar på något ihop. Kanske "alltid första lördagen i månaden" elller vad som passar er bäst. Man behöver inte göra så avancerade saker för att det ska vara uppskattat. Ibland är en tur till närmsta skog eller lekplats och lite fika något som de minns i många år. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Upplevelse) skrev 2025-11-17 16:54:45 följande:

Det må låta banalt och vuxet men en upplevelse!

Gör något av det som gör att de kan både förbereda sig och komma ihåg efteråt. 

Exempelvis om du bestämmer att ni ska åka tåg till en djurpark och bo på hotell. 

Då får de zoo djur i julklapp och kanske en briobana. Då kan de leka den leken både innan ni åker och när ni kommit hem. 

Åka buss till närmsta större stad och gå på bio eller badhus - ja, samma tänk där. 

Gör det inte svårt. De kommer lättare komma ihåg något du GÖR med dem om du frågar om deras julklappar om ett år än saker de fått. 

En årskalender där ni en gång i månaden hittar på något ihop. Kanske "alltid första lördagen i månaden" elller vad som passar er bäst. Man behöver inte göra så avancerade saker för att det ska vara uppskattat. Ibland är en tur till närmsta skog eller lekplats och lite fika något som de minns i många år. 

Upplevelse för en 3åring? Dom kan ha ungefär lika kul på ICA som på Zoo och sen glömmer de snabbt. De vill nog ha fina paket med roliga leksaker. 
  • Anonym (Upplevelse)
    Anonym (Y) skrev 2025-11-17 17:51:04 följande:
    Upplevelse för en 3åring? Dom kan ha ungefär lika kul på ICA som på Zoo och sen glömmer de snabbt. De vill nog ha fina paket med roliga leksaker. 
    Tro mig - treåringar har minnen som en häst. 

Men jag skrev väl inte bara en enda upplevelse? Jag skrev väl att det kunde vara saker till också? 

Men jovisst, min unge älskade ikea och coop när hen var tre. Ändå, konstigt nog, så pratade hen ofta om att vi varit på Borås djurpark... Mycket konstigt. Idag, som äldre tonåring minns hen inte det, men det pratades om Borås länge, länge. 
  • gröt
    Anonym (Upplevelse) skrev 2025-11-17 18:08:08 följande:
    Tro mig - treåringar har minnen som en häst. 

Men jag skrev väl inte bara en enda upplevelse? Jag skrev väl att det kunde vara saker till också? 

Men jovisst, min unge älskade ikea och coop när hen var tre. Ändå, konstigt nog, så pratade hen ofta om att vi varit på Borås djurpark... Mycket konstigt. Idag, som äldre tonåring minns hen inte det, men det pratades om Borås länge, länge. 
    Jag tycker att ditt förslag var toppen! Att leka före med figurer och sedan leka vidare efteråt för att minnas och återuppleva. 
Svar på tråden Vad ska jag köpa i julklapp till mina barn!?