Anonym (Patrik) skrev 2025-11-23 02:48:28 följande:
Men ni har ju helt olika liv. Du måste verkligen nöja dig med mindre. Människor kommer och går i ens liv. Dessutom måste du ha bra tålamod. Det enda dessa pratar om är sina barn eller barn relaterade. Vilket för mig som inte har barn, blir dötråkigt.
Du behöver hitta likasinnade.
Du har verkligen starka åsikter, men det blir väldigt konstigt när du tror att du vet mer om mitt liv än jag själv gör.
Jag förstår att DU bara vill umgås med folk som inte har barn. För mig är det inte så att jag ser människors barnstatus som deras främsta egenskap eller det viktigaste när det gäller gemenskap, det finns så mycket annat som är viktigare.Jag är frivilligt barnlös och mina vänner (utom en) har barn. Ja, vi har olika liv, det har alla människor. Vi har också otroligt många saker gemensamt, annars skulle vi inte vara vänner.
Jag ser verkligen hur en del frivilligt barnlösa har väldiga fördomar om människor som har barn, det är verkligen synd. Det är precis lika dumt som de fördomar som finns om oss som har valt bort barn. Som jag skrev tidigare hade jag själv väldigt mycket orostankar om hur det skulle bli när mina vänner skaffade barn, och de besannades inte.
Du har heller ingen som helst aning om hur mycket mina vänner pratar om sina barn. Självklart pratar vi om deras barn, precis som vi pratar om allt annat som är viktigt för mina vänner, och om det som är viktigt för mig. Sen är det faktiskt så att inte heller alla som HAR barn tycker att det är så intressant med generellt barnprat.
Och som sagt - jag gillar barn, det underlättar naturligtvis också. Jag gillar att prata och umgås med barn. Jag vill bara inte ha egna.