• Anonym (Vänner)

Acceptera vänner som kommer tillbaka? Åsikter

Vad anser ni om vänner som hör av sig efter en livskris? Kanske har de mått dåligt ett tag, kanske har de gjort slut med en partner, kanske tillbaka efter en flytt, men under denna perioden har ni inte haft någon kontakt alls. 

Tycker ni att det är fel eller okej att en gammal vän hör av sig sådär hux flux? Eller blir det bara pinsamt och fel

• Svar på tråden Acceptera vänner som kommer tillbaka? Åsikter
  • Anonym (?)

Sånt händer väl  då och då och inget konstigt

• Anonym (Grabb)

Jag brukar ibland använda mig av ett uttryck; "Ibland kommer livet emellan..."

Som kan innebära att man tappar kontakt, ett kortare eller ett längre tag.

Sen får var och en lägga in vad man vill i det begreppet.

Men det kan vara som du själv säger; "en livskris", "en sjukdomsperiod", "en flytt till annan ort", "en relation"...

Sen är det ju upp till dig att avgöra om du vill ge denne vän en "ny chans" eller vad man skall kalla det.

• Anonym (Abc)

Har man inget otalt med dem är det väl bara trevligt?

• MsM84

Det är väl bara roligt att höra av en gammal vän? Under förutsättning att det inte ligger någon gammal konflikt som påverkar.

• Anonym (C)

Det är nog ganska vanligt och inget konstigt alls.

• Mkay

Livet är tufft emellanåt, man bör ha förståelse för det. Har inget särskilt hänt så blir man ju bara glad om kompisar hör av sig igen och finns där för den. 

• rosenrot

Helt ok. Jag själv har varit en sådan vän och vissa vänner tog kontakt efter en lång paus. Jättevanligt med det här.

• Anonym (Minåsikt)

Min åsikt är att om en tidigare vän har haft ett förhållande som tagit slut, och under förhållandet struntat att höra av sig till sina tidigare vänner, pga att partnern har varit viktigast och den enda som denne brytt sig om, så ska de inte komma krypande när det tagit slut, eftersom de gjorde sitt val att negligera de tidigare vännerna, som att de inte dög längre.

Om en person har haft psykisk ohälsa eller gått igenom en svår kris är det förstås annorlunda.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Minåsikt) skrev 2025-11-17 15:05:01 följande:

Min åsikt är att om en tidigare vän har haft ett förhållande som tagit slut, och under förhållandet struntat att höra av sig till sina tidigare vänner, pga att partnern har varit viktigast och den enda som denne brytt sig om, så ska de inte komma krypande när det tagit slut, eftersom de gjorde sitt val att negligera de tidigare vännerna, som att de inte dög längre.

Om en person har haft psykisk ohälsa eller gått igenom en svår kris är det förstås annorlunda.

Fast du vet ju inte om hon själv har valt att sluta höra av sig eller om de facto han styrde vilka hon fick umgås med eller inte. Tror inte du ska dömma innan du vet. 
  • Anonym (hon den där)
    Anonym (Vera) skrev 2025-11-17 15:10:39 följande:
    Fast du vet ju inte om hon själv har valt att sluta höra av sig eller om de facto han styrde vilka hon fick umgås med eller inte. Tror inte du ska dömma innan du vet. 
    Har man gemensamma vänner så vet man väl, det är oftast inte så att alla vänner åker ut, bara de som är lite mindre prioriterade?
  • Anonym (C)
    Mkay skrev 2025-11-17 14:56:00 följande:

Livet är tufft emellanåt, man bör ha förståelse för det. Har inget särskilt hänt så blir man ju bara glad om kompisar hör av sig igen och finns där för den. 

Håller med.
  • Anonym (Bille)

Om någon mår bättre och orkar ha kontakt igen blir jag bara jätteglad. Är inte det självklart? 

• Anonym (Vera)
    Anonym (hon den där) skrev 2025-11-17 20:15:34 följande:
    Har man gemensamma vänner så vet man väl, det är oftast inte så att alla vänner åker ut, bara de som är lite mindre prioriterade?
    Det finns de som skärmar av sakta men säkert. Så det är inte alls säkert att man har prioriterade vänner kvar ens. 
Svar på tråden Acceptera vänner som kommer tillbaka? Åsikter