• Anonym (Anonym2)

Lämnat en relation enbart för att jag vill ha fler barn men inte han

Vi har träffats i ca 3,5år
    Jag är snart 33 och pojkvännen 39. Han har 2 barn sen tidigare (10-12 ) och jag fick mitt första barn 2018, hon dog 2024 och efter de har jag haft ännu större barnlängtan.
    Jag har tagit upp barnfrågan med min pojkvän och han är klar som han känner nu och han sa att han vill inte stå i vägen för min barndröm. Jag såg ingen annan utväg än att vi måste gå skilda vägar. Nu har de gått lite mer än 1vecka å jag känner att de här är skit tufft å otroligt jobbigt. Vi båda tycker om varandra och vill dela vårat liv tillsammans.
    Är de nån som varit med om liknande?

• Svar på tråden Lämnat en relation enbart för att jag vill ha fler barn men inte han
  • Anonym (M.)
    Anonym (L) skrev 2025-11-28 21:09:31 följande:
    Ja du gör rätt som har brutit upp, vill man ha barn så är det jätteviktigt. En stor del av livet. Du kommer troligtvis att ångra dig längre fram  om du skulle fortsätta vara med honom. Men det är naturligtvis fruktansvärt svårt just nu. Men det lugnar sig med tiden. 

Låt honom gråta, han vill manipulera dig till att avstå från barn. 

Han är rätt egoistisk som vill neka dig ett barn! Han fattar inte, eller skiter i vad det innebär för dig. .i ett livsperspektiv. 
    Anonym (H) skrev 2025-11-29 23:15:33 följande:
    Jag kan inte vara allvarligare i mitt svar. Tycker inte att uppoffringen i det här fallet är stort. Han har sina barn kvar och hon har förlorat sitt - för mig är det inte kärlek att inte kunna ge den man älskar ett barn i den situationen. 
    Personligen hade jag två barn när jag träffade min nuvarande man. Trots att mina planer inte var att skaffa fler barn, skaffade jag det pga att min man inte hade några. Det var inget krav men ett önskemål - självklart ville jag ge honom den största gåvan. Och barn, är väl något man aldrig ångrar

Håller inte med er här. Barn innebär ett ENORMT ansvar och ENORMT mycket arbete och uppofringar (praktiskt, ekonomiskt, alla begränsningar och försakelser det medför då allt ska anpassas till ett litet barns behov och intressen). Därför ska beslutet att skaffa barn alltid vara ett PERSONLIGT beslut, och inget som man ska tvingas, pressas eller manipuleras till (med tårar, förebråelser o.s.v.). Och detta gäller vare sig den person som pressas till det är en man eller en kvinna, för den delen. 

"Ångrar" och "ångrar". På ett plan ångrar man väl inte sina barn, om man är normalt funtad och det inte händer något extremt. Men livet är kort och det måste fungera praktiskt också, och känner man att man är klar med barn så är det ju så. Jag minns själv hur jobbiga småbarnsåren var, jag minns det efter många år. Jag minns hur man längtade tills de skulle vara över, hur man var glad över varje framsteg: när de kunde äta själva, gå på toaletten själva, duscha och klä på sig själva, gå till och från skolan själva, vara ute och leka på gården själva, vara ensamma hemma allt längre stunder. Man kände det som att man fick sitt liv tillbaka, efter att ha trampat i sirap och pusslat med barnvakter och varit bunden i många år. 

...att i det läget börja om med allting från början igen, och sätta tillbaka klockan s.a.s., medan man själv blev allt äldre och missade allt mera som man inte kan göra när man har ett litet barn... nä. Det hade inte känts bra alls. Det hade jag vägrat, till och med om jag hade träffat Drömmannen, och detta hade varit hans villkor för att vara med mig!
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Också förlorat en dotter) skrev 2025-11-28 10:33:28 följande:

TS, jag beklagar djupt att din dotter inte kunde vara kvar hos dig. ❤️ Jag har själv nyligen förlorat en älskad dotter. Dock hann hon inte bli så gammal som din, utan dog sent i graviditeten. Min man är tack och lov med på att försöka få fler barn, kan knappt föreställa mig hur det hade varit om han hade sagt nej. Det är helt otänkbart för mig att barnet vi förlorade skulle vara vårt första och sista barn tillsammans. Hon lämnade ett så stort hål i mitt hjärta och jag har en otrolig längtan efter att få syskon till henne. Om min man inte hade velat ha fler, så tror jag faktiskt att jag till slut inte hade klarat av att leva med honom... Jag tror att jag i så fall hade försökt få barn på egen hand. Hade inte haft tid att vänta på någon ny partner, jag är 35 år och klockan tickar HÖGT.

Jag förstår din sorg och din längtan. Det finns inga rätt och fel i det här. Hoppas att du kommer fram till vad du behöver göra för att livet ska fortsätta i den riktning du önskar. På dina inlägg tycker jag att det låter som att du är väldigt säker på att du vill ha fler barn och att det inte är något du kan kompromissa bort utan att göra våld på dig själv och vad du önskar av livet. Ta hand om dig. Varm kram! ❤️

Tack för dina otroligt fina ord, dom gick rakt in å värmde hjärtat ❤️
    Jag beklagar er stora förlust oxå, ett barn är alltid ett barn ❤️
    Va skönt att ni vill de båda! 
    Ja, de är ju de, klockan tickar för mig oxå.
    Jag är fast besluten om att jag kommer inte gå tillbaka om han INTE vill ha barn. Då kommer jag försöka hitta en ny partner eller köra på egen hand.

Verkligen Tack för att du skrev. Varma kramar till dig oxå ❤️
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (m) skrev 2025-11-28 11:35:20 följande:
    Så han säger sig inte vilja stå i vägen men i verkligheten så gjorde han ingenting åt det. Det var du som fick göra slut? Då det verkar ju som att han visst hade tänkt fortsätta stå ivägen för det. Och att han nu pressar dig genom att gråta över att du har gått.
    Ja, alltså nu när jag tog upp de så menade han väl att han låter mig hellre gå å bli lycklig med barn och med någon annan. 
    Han har inte pressat mig genom att gråta. Utan gråten kom för att vi pratade och han blev ledsen för att han ocå tycker de här är jobbigt.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-28 11:57:15 följande:
    Han står ju inte i vägen. Han låter TS gå, och försöka träffa någon annan som VILL ha barn med henne. Det hade varit mycket värre om han hade sagt "kanske sedan" - och under tiden hade hennes sista fruktsamma år gått förbi. DET hade varit egoistiskt!
    Här kom ett svar som om de jag skulle ha skrivit de själv! Exakt så är de!!
    Men såklart är vi båda ledsna över de här när vi älskar varandra.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-28 14:19:07 följande:

Har inte läst hela tråden, men jag tycker du gör HELT rätt!

Tiden läker alla sår och du kommer att hitta lyckan utan honom. Barn eller inte barn är en dealbreaker och om du har en längtan efter barn kommer den längtan inte bli mindre med tiden. Du är bara 33 och har gott om tid att hitta en ny man som vill samma som du. 

Jag var själv 35 när jag hittade pappan till mitt barn och fick mitt barn vid 40. 

Det kommer bli bra! Det är tufft just nu, men du har fattat rätt beslut.

Alla barn har rätt att vara välkomna och efterlängtade och det skulle ert barn inte vara om han tvingade sig själv att skaffa barn med dig. Och leva utan barn vill du väl inte...? 

Lycka till, jag tror på dig. Du är handlingskraftig och gör något aktivt för att förbättra din livssituation, det är jättebra egenskaper för en förälder. 

Tack fina du för ditt svar ❤️ 
    Ja, jag vet att jag vill ha barn.

Okej, skönt att höra fler som får barn sent. Att de faktiskt kan gå!
    Tack för dom fina orden ❤️
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-28 14:23:39 följande:
    Han är säkert ledsen precis som du, men ni är inte rätt för varandra om ni inte vill samma sak i den här frågan. 

Låt honom inte manipulera dig till att dra ut på detta. Det är nämligen lätt hänt att det blir så när man saknar en person, men för din del handlar det om att gå vidare så fort som möjligt så att tiden kan arbeta för dig och inte emot dig. 
    Ja. Han tycker ju såklart att de här är jättejobbigt oxå precis som jag. Han gråter aldrig så för min del känner jag att de va jätteskönt att höra han gråta å inse att han är oxå ledsen och tycker de är jobbigt över att vi inte ska ha en framtid ihop.
    De finns absolut ingen manipulation från hans sida (jag har levt med en narcisist tidigare så jag kan mönstren)
    Ja, jag känner oxå att jag behöver gå vidare och hitta någon annan men de är jobbigt än 💔
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (L) skrev 2025-11-28 21:09:31 följande:
    Ja du gör rätt som har brutit upp, vill man ha barn så är det jätteviktigt. En stor del av livet. Du kommer troligtvis att ångra dig längre fram  om du skulle fortsätta vara med honom. Men det är naturligtvis fruktansvärt svårt just nu. Men det lugnar sig med tiden. 

Låt honom gråta, han vill manipulera dig till att avstå från barn. 

Han är rätt egoistisk som vill neka dig ett barn! Han fattar inte, eller skiter i vad det innebär för dig. .i ett livsperspektiv. 
    Jag vet vad jag vill och jag kommer inte gå tillbaka om inte han känner att han tänkte igenom barnfrågan igen och kan tänka sig fler barn.

Jag ser absolut inte som att han försöker manipulera mig, utan gråten kom för att han genuint är ledsen över att vi inte ska vara tsm mer. De kändes jätteskönt att få svar på att han oxå är ledsen!!

Ja, i ett perspektiv JA! Men jag förstår och accepterar hans vilja att inte vilja ha fler barn oxå!
  • Anonym (L)

Så sorgligt, men du gör rätt!

• Kirenaj68
    Anonym (Anonym2) skrev 2025-11-17 17:11:01 följande:
    Lämnat en relation enbart för att jag vill ha fler barn men inte han

Vi har träffats i ca 3,5år
    Jag är snart 33 och pojkvännen 39. Han har 2 barn sen tidigare (10-12 ) och jag fick mitt första barn 2018, hon dog 2024 och efter de har jag haft ännu större barnlängtan.
    Jag har tagit upp barnfrågan med min pojkvän och han är klar som han känner nu och han sa att han vill inte stå i vägen för min barndröm. Jag såg ingen annan utväg än att vi måste gå skilda vägar. Nu har de gått lite mer än 1vecka å jag känner att de här är skit tufft å otroligt jobbigt. Vi båda tycker om varandra och vill dela vårat liv tillsammans.
    Är de nån som varit med om liknande?

Rätt sak är inte alltid lätt sak. Men du gjorde helt rätt. Risken hade annars varit att du hade ångrat det för resten av livet. Men även kredd till din kille som var ärlig och inte ville vara i vägen för din barndröm. Finns ju killar som kör med "gärna barn, men inte just nu" när de i själva verket aldrig velat ha barn och därmed förstört tjejens chanser att bli mamma bara för att han inte velat släppa henne. Fruktansvärt egoistiskt. Jag förstår att det känns tufft nu. Man hinner investera en hel del känslomässigt i en relation under 3,5 år, men du kommer inte att ångra ditt beslut.

Kramis och ha det bäst.
  • Studentpappa
    Anonym (H) skrev 2025-11-29 23:15:33 följande:
    Jag kan inte vara allvarligare i mitt svar. Tycker inte att uppoffringen i det här fallet är stort. Han har sina barn kvar och hon har förlorat sitt - för mig är det inte kärlek att inte kunna ge den man älskar ett barn i den situationen. 
    Personligen hade jag två barn när jag träffade min nuvarande man. Trots att mina planer inte var att skaffa fler barn, skaffade jag det pga att min man inte hade några. Det var inget krav men ett önskemål - självklart ville jag ge honom den största gåvan. Och barn, är väl något man aldrig ångrar
    Är man färdig med barn så är man, du kunde uppenbarligen tänka dig ett till och var inte färdig. Helt ok det också, men både ts och hennes kille gjorde ju rätt. Han var ärlig och då lämnade hon.

En katt kanske man kompromissar om, men inte något så viktigt som ett barn. Att skaffa ett barn och det ansvaret är ju ett extremt stort åtagande i minst 18 år. Kan inte komma på något större faktiskt. Så jag kan inte påstå att jag håller med dig att det är något man bara gör.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (m)
    Anonym (Anonym2) skrev 2025-12-03 19:23:53 följande:
    Ja, alltså nu när jag tog upp de så menade han väl att han låter mig hellre gå å bli lycklig med barn och med någon annan. 
    Han har inte pressat mig genom att gråta. Utan gråten kom för att vi pratade och han blev ledsen för att han ocå tycker de här är jobbigt.
    Vadå låter dig? Var det han som bestämde om du fick lämna förhållandet och träffa en annan?
  • Anonym (Cico)

Min dotter går på dejter och även om en del man varit mkt attraktiva så har hon ej gått vidare om de redan har barn och helst ej vill ha fler.

Svar på tråden Lämnat en relation enbart för att jag vill ha fler barn men inte han