• Anonym (Mot stjärnorna)

Det ska bli skönt att dö sen

Jag vill börja med att säga att det här är absolut ingen självmordstråd och självmord skulle jag aldrig någonsin begå. 

Jag tänker ofta på och för att inte avslöja min ålder att om X antal år är det över. Då kommer jag inte att vara kvar på den här planeten och inte ha några problem och inget att bekymra mig över. Då är jag förhoppningsvis med min familj och mina djur i något som kan kallas himlen och jag kan lämna denna värld bakom mig.

Om det nu skulle bli som att bara släcka en lampa och så finns man inte mer så är väl det okej också. Jag vet inte var jag var innan jag föddes och det bekymrar mig inte så då borde det inte spela någon roll om det inte finns en himmel efter det här livet. 

Kan du känna likadant som jag? Att nästan se fram emot när det är över? 
  • Svar på tråden Det ska bli skönt att dö sen
  • Anonym (Trött)

Jag känner också så och är inte heller suicidal. Har nog alltid känt så med vissa undantag. 

• Anonym (Camilla)

Ja, jag ser döden som en enorm befrielse. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Mot stjärnorna) skrev 2025-11-18 22:00:53 följande:

Jag känner inte igen mig alls i er som skriver att ni inte vill dö och har så mycket att göra och se fram emot. 

Nej usch, inte jag heller. Jag vill inte göra nåt. Bara sova.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (?) skrev 2025-11-18 11:16:15 följande:
    Skulle det kännas bra eller dåligt att få en dödlig sjukdom som ger dig max ett år till att leva? 
    Frågan var inte till mig men svarar ändå. Att få veta att jag har max ett år kvar att leva vore underbart tycker jag. Men jag vill inte ligga på sjukhus ett halvår och skita på mig och plågas av fruktansvärda smärtor och annat lidande. Det ger mig stark ångest. Då måste jag ta livet av mig medan jag ännu kan. Så nej, jag skulle inte bli glad över ett sånt besked.
  • Anonym (?)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-11-22 03:24:07 följande:
    Frågan var inte till mig men svarar ändå. Att få veta att jag har max ett år kvar att leva vore underbart tycker jag. Men jag vill inte ligga på sjukhus ett halvår och skita på mig och plågas av fruktansvärda smärtor och annat lidande. Det ger mig stark ångest. Då måste jag ta livet av mig medan jag ännu kan. Så nej, jag skulle inte bli glad över ett sånt besked.
    Vad är det som hindrar att du själv tar ansvar för processen redan nu? 
  • Anonym (Nina)

Jag känner samma sak, jag är helt lugn inför döden. Är av samma anledning som jag inte är speciellt rädd eller orolig för krig heller.  Jag har alltid varit någon som klarat mig själv i livet och tagit mig igenom väldigt svåra saker. Aldrig behövt någon.

Jag har bara mig själv att se till och det är riktigt skönt.  Det är betydligt värre för människor som har partner eller barn. Eller båda. Du blir fruktansvärt sårbar och rädd kan jag tänka mig.. Det skulle vara betydligt värre för mig att leva så, det vill jag inte. För att inte tala om stressen.

Är 42 nu, och vill inte bli äldre än max 60-65. Känner mig nöjd med det. Har haft ett bra liv oavsett. Jag romantiserar inte heller ålderdomen. Går aldrig på kallelser som typ mammografi och annat heller. Dör jag, så dör jag. Ingenting som oroar mig. Känner mig helt lugn inför vad som än händer.  

Du sammanfattade det väldigt bra, och döden är något som kommer för oss alla i alla fall.

• Anonym (Nina)
    Anonym (?) skrev 2025-11-22 06:17:12 följande:
     Det borde vara tillåtet med dödshjälp. Och finnas kliniker för sådant. Jag vill själv ha rätt till det, när jag är runt 60-65. Där tycker jag det räcker.

Kanada har nyligen godkänt det. Dom ser många fördelar ur ett samhällsperspektiv med detta .
  • Anonym (?)
    Anonym (Nina) skrev 2025-11-22 08:53:08 följande:
     Det borde vara tillåtet med dödshjälp. Och finnas kliniker för sådant. Jag vill själv ha rätt till det, när jag är runt 60-65. Där tycker jag det räcker.

Kanada har nyligen godkänt det. Dom ser många fördelar ur ett samhällsperspektiv med detta .
    Om man verkligen vill är det inga problem att fixa det själv.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (?) skrev 2025-11-22 06:17:12 följande:
    Vadå "ta ansvar för processen"? Jag är inte sjuk. Vilken process? 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Nina) skrev 2025-11-22 08:53:08 följande:

Men det är väl inte så att vemsomhelst kan få hjälp med att avsluta sitt liv av vilken anledning som helst i Kanada? Som jag förstår det så krävs det att man har en obotlig sjukdom utan möjligheter till förbättring, har provat alla tänkbara behandlingsalternativ och har två läkare som kan intyga det. Man måste också ha med sig två anhöriga som stöttar en i beslutet. Om jag förstår det hela rätt? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-11-22 12:46:32 följande:
    Vadå "ta ansvar för processen"? Jag är inte sjuk. Vilken process? 
    Är du frisk behöver du ingen hjälp för att dö. 
  • amoremio

Jag har tänkt samma tanke många gånger, dock brukar den tanken dyka upp i samband med dåligt mående/utmaningar i livet. 

Exempelvis: Jag har haft svåra problem med hetsätningar i nästan 10 års tid, i detta ingår det också återkommande negativa tankar och upplevelser om min kropp/vikt. Har diagnostiserad Bulimi, vilket jag ibland påminner mnigsjälv om när självhatet blir för starkt.

När jag har en riktigt dålig dag med mina problem, dvs dagar då det känns som att jag konstant är sugen på att äta, rädd för att gå upp i vikt pga hetsätandet osv, då kan jag känna precis som du skriver. Då kan jag tänka med ett leende inombords: Den dagen jag är död så slipper jag denna kamp, för det är precis vad det är vissa dager: En jävla, pissig kamp som jag gärna skulle vara utan. 

Samma tanke kommer till mig när min extrema trötthet slår till, tröttheten som jag fortfarande är deltidssjukskriven för. När den tröttheten kommer så kan det tom vara svårt att prata- att forma fram orden ur munnen. Och att hålla sig vaken kan vara lika svårt- när "attackerna" av trötthet kommer. Då kan jag längta tills "det är över". 

Å andra sidan finns det dagar, perioder och stunder då jag verkligen NJUTER av livet. Exempelvis dagar då min hetsätning är "hanterbar". Om jag är på en underbar resa och njuter av både värme och miljöombyte. När jag sitter i min soffa i min lägenhet som jag älskar. När jag kör med mina gamla Merca och njuter av både vyerna och den sköna förarstolen. En varm och skön sommarkväll, när man kastar sig i en sjö och känner sig tyngdlös. Sådana stunder känner jag inte tillstymelse till den känslan (att det ska bli skönt när det är över dvs). 

Jag har lärt mig att NJUTA extra mycket av livet när det väl är bra, just för att jag vet hur jävla jobbigt det kan vara kort därpå. Det kanske låter klyshigt men så är det för mig. Att uppskatta lyckan och medvind extra mycket, när den väl är där. 

Jag känner en stor nyfikenhet på livet och vill uppleva så mycket mer, trots att jag har min ätstörning som delvis förpestar mitt liv- i olika utsträckning. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (?) skrev 2025-11-22 15:13:18 följande:
    Är du frisk behöver du ingen hjälp för att dö. 
    Nej, det har jag inte påstått att jag behöver heller? På vilket sätt ska jag "ta ansvar" menar du? 
  • Anonym (Jagmed)
    Anonym (Mot stjärnorna) skrev 2025-11-17 22:05:59 följande:
    Det ska bli skönt att dö sen Jag vill börja med att säga att det här är absolut ingen självmordstråd och självmord skulle jag aldrig någonsin begå. 

Jag tänker ofta på och för att inte avslöja min ålder att om X antal år är det över. Då kommer jag inte att vara kvar på den här planeten och inte ha några problem och inget att bekymra mig över. Då är jag förhoppningsvis med min familj och mina djur i något som kan kallas himlen och jag kan lämna denna värld bakom mig.

Om det nu skulle bli som att bara släcka en lampa och så finns man inte mer så är väl det okej också. Jag vet inte var jag var innan jag föddes och det bekymrar mig inte så då borde det inte spela någon roll om det inte finns en himmel efter det här livet. 

Kan du känna likadant som jag? Att nästan se fram emot när det är över? 
    Jag är nte rädd för att dö och när den dagen kommer kan jag tycka är en befrielse. Jag tänker inte avsluta själv o har inte den planen alls. Men jag ser inte nån mening me o va kvar annat än för andras skull som barn och familj.  Jag hat ändå ganska ok liv men varit med om flera svåra trauman som fosterbarn och förlorde min dotter 11år ung och kämpat nästan hela mitt liv .min dotter väntar där i himlen men först måste jag finnas för de som är på jorden.  
  • Beda7

Att dö utan Jesus är det värsta du kan göra. Du kan inte komma till himlen om du inte tar emot Jesus i ditt hjärta.
    Husdjur och småbarn kommer till himlen, men du som har förmåga att ta emot Jesus behöver göra det. Om själen inte går till himlen, blir det istället en ondskefull tillvaro som du inte vill vara i.
    Be gärna: Jesus, jag vill tillhöra dig. Förlåt mig mina felaktiga tankar och handlingar. Led mig på din väg. Amen.

Svar på tråden Det ska bli skönt att dö sen