Anonym (Olika) skrev 2025-11-18 19:50:34 följande:
En del har fått besök av störningsjouren och sedan har de hållit sig lugna. En person ägnade sig åt både allmäna störningar och trakasserier av en grannfamilj i många många månader innan han blev vräkt.
Det vill säga det beror väldigt mycket på den störande grannen, om den väljer att rätta sig efter reglerna eller om den fortsätter störa under den långa process som ska gås igenom för att värden ska kunna genomföra en vräkning.
Sedan ska man vara medveten om att vissa störande ljud anses okej. Höga röster kan vara ett gränsfall. Är det gräl nätterna igenom eller bara att de pratar väldigt högt om dagarna?
Hej, tack för svaret. Jag menade huvudsakligen om de kommer att få nån typ brev eller något från hyresvärden att de stör när vi anmäler de, eller måste vi anmäla flera gånger innan något sånt händer? Det skulle vara trevligt att de får ett sån brev och då lugnar sig, men om inte, vill jag veta hur lång kommer det ta att de vräks och hur många gånger måste man egentligen anmäla. Det låter från vad du skrev flera månader vilket låter som en mardröm.
Jag tvekar kalla störningsjouren för det kan hända att de plötsligt tystnar när de kommer. Också, när jag ringde störningsjouren några år sedan ville de komma in i min lägenhet att få höra därifrån hur mycket det hörs vilket är också en till störning till mig.
Det är högprat men också rent skrik i olika former som vi får lyssna flera timmar om dagen, vanligtvis kontinuerligt eftermiddag och kväll, men det är också enstaka skrik som vi hör när som helst, dagen, kvällen, och natten. Idag blev jag vaknad fyra gånger från kl 5 till kl 6 på morgonen för killen bara steg upp och skrek varje tio minuter. Han brukar vara ensam en stor del av veckan (men finns två pers folkbokförde), och så han bara skriker för sig själv. Vi har redan sagt till de att det stör och att väggar är tunna, men det fortsätter ändå.