• Anonym (Redo nu)

Kan jag veta mer 4 år senare?

Lång historia kort.
    Gjorde abort för ca 4 år sedan, v 15.
    Inneliggande på sjukhus och fick "föda" bebisen. Valde att se, de kom med h*n som i ett litet paket och hade lagt upp fint i fosterställning så det inte såg mer otäckt ut än det redan var.

I alla dessa år har jag ångrat så mycket att jag inte frågade om det var en kille eller tjej. Det var kanske inte möjligt att se ens? 

Men jag vill verkligen kunna säga hon/han, jag vill, för min egen skull och i mitt huvud, ha ett namn på bebisen.

Jag antar att det är helt omöjligt att ta reda på?

Kollar de ens kön på aborterade foster? Och om de gör, antecknas det någonstans?

• Svar på tråden Kan jag veta mer 4 år senare?
  • Anonym (1177)

Har du inte läst din journal ?

• Anonym (Redo nu)
    Anonym (1177) skrev 2025-11-19 01:40:57 följande:

Har du inte läst din journal ?

Det står inget där, bara väldigt översiktligt om förloppet 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Redo nu) skrev 2025-11-19 07:08:43 följande:
    Det står inget där, bara väldigt översiktligt om förloppet 
    Då är det svårt att få reda på något. Kanske om du får tag i personen/personerna som var med/utförde aborten, men de kanske inte kommer ihåg just ditt barn. 
  • Anonym (Y)

Var det tidigt i graviditeten så är inte könet utvecklat och det går då inte se. Skulle försöka gå på magkänslan och bestämma mig för det ena eller andra och försöka komma till ro med det ❤️

• Anonym (Redo nu)
    Anonym (Y) skrev 2025-11-19 08:32:14 följande:

Var det tidigt i graviditeten så är inte könet utvecklat och det går då inte se. Skulle försöka gå på magkänslan och bestämma mig för det ena eller andra och försöka komma till ro med det ❤️

Tänker att det ju går att tyda på ultraljud i dessa veckor och allt annat var så utvecklat. Men vet ju inte vad som går att se ändå..

Har hela tiden tänkt och trott att det var en pojke och även haft ett pojknamn i huvudet, men känns så fel om det faktiskt var en flicka..
  • Anonym (Redo nu)
    Anonym (XXX) skrev 2025-11-19 07:57:25 följande:
    Då är det svårt att få reda på något. Kanske om du får tag i personen/personerna som var med/utförde aborten, men de kanske inte kommer ihåg just ditt barn. 
    Förmodligen inte iom att det är så länge sedan nu. Jag skrev ju ut min journal och där fanns info som inte finns i journalen på 1177, och därför funderar jag på om det kan finnas ännu mer info lagrad nånstans.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Y) skrev 2025-11-19 08:32:14 följande:

Läste du inte att det blev abort i vecka 15?

Det är definitivt utvecklat då, särskilt om man ser fostret med egna ögon utanför mammans kropp.

Förmodligen är det dock för länge sedan för att man ska kunna få svar på vilket kön fostret hade om det inte står i journalen. 
  • Anonym (qwerty)

Nej, är det inte dokumenterat i journalen så är det inte någon som kommer kunna ge dig svaret. 
    Bestäm dig för ett könsneutralt namn, och kalla barnet för det i sinnet. Så får du ett sätt att gå vidare.

Svar på tråden Kan jag veta mer 4 år senare?