• Anonym (Djungel)

Hur ”välja” partner 50+? Hjälp!

Ofrivillig singel sen ett år, efter långt äktenskap. Fattar inte hur jag ska tänka, eller bete mig. Jag verkar vara ALLAS typ på tinder, så nu har jag typ 4 ?friare?. Alla fina och bra på alla sätt. Hur FAN beter mig sig? Hur ska man tänka? Jag söker en varm människa, ok utseende, sexuellt lagom (inget bdsm eller liknande). Jag är såå lost nu. Hur tänker folk som dejtat i flera år? Hur väljer ni? Trodde att jag skulle bli gammal med exet, men så blev det inte. Vill inte ga tillbaka honom heller. 

• Svar på tråden Hur ”välja” partner 50+? Hjälp!
  • UngGubbeinorr

Den du trivs att vara tillsammans med. Men ta det inte så högtravande. Det handlar ju inte längre om att bilda familj med alla tunga ansvar, snarare att ni är två självständiga individer som råkar trivas tillsammans, kanske för att upptäcka år senare att ni fortfarande gör det, trivs. Tänk på dina närmaste vänner, du har inte haft denna beslutsångest över dem, det bara blev så, för att ni funkade ihop. Det allra viktigaste är att kommunikationen funkar, det är då olikheter kan komplettera istället för att krocka. Men tillse att ni ligger nära varann när det gäller ordning. Spara funkar sällan ihop med Slösa. Den jordbundna herr Praktika sällan ihop med den något lättfotade fröken Teori, osv.. Det enda en karl egentligen behöver av en kvinna är att hon är glad, så enkel är en bra karl som reder sig själv, hon behöver inte göra något för honom, annat än att vara glad. Vilket såklart omvänt betyder att han inte trycker på dina knappar, för då är du inte glad längre, men detta betyder inte att ställa upp på dina krav. Då är förhållandet redan på glid.

• Anonym (Djungel)
    UngGubbeinorr skrev 2025-11-19 01:09:40 följande:

Den du trivs att vara tillsammans med. Men ta det inte så högtravande. Det handlar ju inte längre om att bilda familj med alla tunga ansvar, snarare att ni är två självständiga individer som råkar trivas tillsammans, kanske för att upptäcka år senare att ni fortfarande gör det, trivs. Tänk på dina närmaste vänner, du har inte haft denna beslutsångest över dem, det bara blev så, för att ni funkade ihop. Det allra viktigaste är att kommunikationen funkar, det är då olikheter kan komplettera istället för att krocka. Men tillse att ni ligger nära varann när det gäller ordning. Spara funkar sällan ihop med Slösa. Den jordbundna herr Praktika sällan ihop med den något lättfotade fröken Teori, osv.. Det enda en karl egentligen behöver av en kvinna är att hon är glad, så enkel är en bra karl som reder sig själv, hon behöver inte göra något för honom, annat än att vara glad. Vilket såklart omvänt betyder att han inte trycker på dina knappar, för då är du inte glad längre, men detta betyder inte att ställa upp på dina krav. Då är förhållandet redan på glid.

Vilket fint svar. Du skriver precis som jag uppfattat det. Jag är söt, lite sprallig och glad. Alla faller för mig, medans jag får bara beslutsångest. Har känt mig kär flera gånger, men bara ett litet tag. Så blir jag osäker igen. Så frustrerande? Ska försöka slappna av lite.
  • Anonym (?)
    Anonym (Djungel) skrev 2025-11-19 13:01:13 följande:
    Vilket fint svar. Du skriver precis som jag uppfattat det. Jag är söt, lite sprallig och glad. Alla faller för mig, medans jag får bara beslutsångest. Har känt mig kär flera gånger, men bara ett litet tag. Så blir jag osäker igen. Så frustrerande? Ska försöka slappna av lite.
    Först måste du bestämma dig för vad du letar efter

Är det en ren kk, ni äter middag, kanske går på bio och sen har bra sex. I övrigt blandar ni inte in er era resepktive liv.

Är det en särbo där ni kan köra en del av era liv själva, ses ibland, kanske åka på resor, gemensam semester, ha skoj

Eller är det en ny livkamrat som där ni ska dela allt  och  bli gammal och dö tillsammans?
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Djungel) skrev 2025-11-19 13:01:13 följande:
    Tack. Kan du inte välja, så välj inte. Gör vad som känns rätt och juste. Vänta med att göra val tills du vet vad du vill. 

Under tiden.. ett filmtips jag kom att tänka på som lite grann berör det: The Secret, Dare to Dream. Med Josh Lucas i den manliga huvudrollen. Kvinnan i filmen hamnar lite i din situation av val.
  • Anonym (Maria)

Tänk på att kvinnor och tjejer ofta får mängder av likes i dejtningapparna. Det har inget med äkta kärlek att göra. Tyvärr blir de flesta rätt trötta på apparna efter ett tag.

Men lycka till. Välj någon du är kär i, det är väl enklast? 

Svar på tråden Hur ”välja” partner 50+? Hjälp!