• Lillavärldenuppochner

Ska jag avliva hunden?

Jag gick och la mig med min särbo förra veckan. Båda va friska men det va bara jag som vaknade. Allt har nu bara varit helt upp och ner och det är tusen saker att göra plus att man är i sorg.

Just nu står jag med hans hund. En stor frisk 3,5 år gammal tik. Hon e världens snällaste men har vissa problemområden vid promenader. Jag har gjort allt i min makt för att hitta ett hem till henne för jag kan inte ta hand om henne då jag bor i lägenhet och hon ska bo på landet.
    Tyvärr har hon haft otur i livet och min särbo va redan hennes fjärde hem. 

Mitt enda alternativ nu känns som avlivning även om mitt hjärta går ännu mer mitt itu bara av att tänka på det. 
    Gör jag rätt? 
    Ta hand om er där ute för livet kan verkligen förändras fort. 

• Svar på tråden Ska jag avliva hunden?
  • Anonym (Tips)

Först och främst: jag beklagar sorgen.

Jag vill bara ha sagt att en död hund lider inte. Det är egentligen det enda sättet vi kan garantera att de inte lider. Så om du plågas av dåligt samvete kring att avliva ett djur, håll det i minnet. Många gånger är det faktiskt mer värdigt att låta ett djur somna in än att behöva slumpa bort till ett hem som kanske inte kan tillgodoses dess behov, eller sätta i en ändlös karusell av omplaceringar.

Med det sagt, så finns det via Fonus så att man kan annonsera "djuränklingar". Det finns också en del bättre organisationer man kan vända sig till. Hundstallet är en, Djurskyddet Sveriges olika lokala organisation en annan. Jag vill också tipsa om "Reko Omplaceringar" på Facebook. 

För din egen sorgbearbetning så tycker jag att det låter etter värre att även avliva hunden...? Många hundar fungerar i lägenhet även om de är stora och av bruksras, men behöver stimuleras förhållandevis mycket. Om det finns en liten önska om att kanske ha kvar henne, försök komma med på någon kurs på exempelvis Brukshundklubben. Då får ni båda kanske lite verktyg att hantera de nya omständigheterna, och samtidigt en distraktion från allt som är runt om.

• Lillavärldenuppochner

Har funderat på hundstallet men kan inte stå ut med tanken på henne i en bur. 
    Hon är tyvärr (en vad många tycker) "farlig" blandras så jag e samtidigt så rädd att hon därför kommer bli så utsatt och hamna i fel händer.

Själv jobbar jag mycket utan någon som kan ta hand om henne på dagarna men min särbo va egenföretagare och nästan alltid hemma på en gård på landet så det va ju väldens bästa situation för henne.

• Anonym (Sara)

Jag skulle ha lagt upp annons på Blocket och även andra ställen. Hunden behöver absolut inte bo på ?landet?. Du kan ju inte skriva i annonsen att hunden måste bo i en stuga i skogen, för då kommer du få mycket svårare att sälja eller skänka bort den. 

Jag hade en boxer för några år sedan och det var naturligtvis inga problem att ha den i en lägenhet. 

• Anonym (Olivia)

Hunden behöver i första hand en person som kan hantera den och har kunskaper om vad den behöver för stimulans och aktiviteter för att må bra - då spelar inte bostaden någon roll för dä ser personen till att den får sina behov tillgodosedda ändå. 

Mon bror tog sin hund  från hundstallet och hade en del problem som fortfarande syns efter 10 år och är en staffe, men  är världens största knähund och älskar gos och är en soffpotatis. Men samtidigt tar min bror med sig hunden på jobbet (kör budbilar och är sin egen chef) och tar långa lunchpromenader så hunden får rasa av sig fritt i skogen tex. Dom bor i lägenhet i Stockholms ytterkant men markplan och har uteplats och på fritiden går både min bror och hans fru långa promenader i skog och mark och får hunden att jobba med hjärnan med sökning etc och på vintern drar han gärna pulka så dom låter han dra matkassar från affären tex .

Jag tror du måste tänka lite utanför boxen för att förstå att en hund inte automatiskt måste bo på landet för att den är en viss ras. 

Hundstallar etc är dessutom ytterst noga vem dom lämnar ut en hund till vilket du inte kan ha koll på i en annons tex 

• Anonym (Tips)
    Lillavärldenuppochner skrev 2025-11-19 11:37:05 följande:

Har funderat på hundstallet men kan inte stå ut med tanken på henne i en bur. 
    Hon är tyvärr (en vad många tycker) "farlig" blandras så jag e samtidigt så rädd att hon därför kommer bli så utsatt och hamna i fel händer.

Själv jobbar jag mycket utan någon som kan ta hand om henne på dagarna men min särbo va egenföretagare och nästan alltid hemma på en gård på landet så det va ju väldens bästa situation för henne.

Sök efter en dagmatte till att börja med då kanske. Det finns många hundrastare via till exempel Rover-appen. Om hon exempelvis har utfallsproblematik behöver du ju vara ärlig med det, men det finns jättemånga som är duktiga på att hantera sådana svårigheter. Ge det ett försök i alla fall? Och som sagt, gå en kurs, om du kan tänka dig att behålla henne. 

Som sagt, det brukar gå fint att ha även mer krävande hundar i lägenhet, men man får lägga mer tid på att ge dem den stimulans de behöver. 

Hundstallet är för övrigt experter på hundar, det är absolut inte så att hundarna spenderar all sin vakna tid i en bur. Min gissning är att de får mycket bättre omhändertagande än vad många andra hundar ute i villorna får, med regelbunden träning och individanpassad stimulans och vård. Det finns dessutom jourhem och helghem som har hundarna hemma hos sig, i de fall där hunden inte mår bra av att sitta i hundgård (de har ju inte direkt en bur, utan en box med egen rastgård). 
  • Dexter dot com

Om du inte har möjlighet att behålla henne, inte hittar ett nytt hem och inte kan ordna hundvakt tills/om du hittar ett nytt hem tycker jag inte du ska ha dåligt samvete över att låta henne somna in. Då vet du att hon inte blir sittandes länge på hundstallet eller hamnar i fel händer.

Svar på tråden Ska jag avliva hunden?