• Anonym (Framtiden)

Flytta till Sverige men hur funkar det?

En som är född svensk medborgare och en EU medborgare som även har medborgarskap i land utanför EU vill flytta till Sverige. Gifta. Den svenska medborgaren har inte bott i Sverige på ett tag. 

Hur går det till rent praktiskt? 
    Måste man flytta alla tillgångar och pengar till Sverige eller kan man behålla en del i det andra hemlandet? Visar man upp det i den svenska årliga deklarationen bara istället?
    Om man fortfarande får intäkter från utlandet i form av lön, pension och liknande hur visar man upp det då eller gör man inte det? Skattas det i Sverige också? 

Vad för problem och krångel kan man räkna med vid flytt?

OBS! Allt ska vara rätt och riktigt så att man kan sova gott på natten. 

• Svar på tråden Flytta till Sverige men hur funkar det?
  • Anonym (Framtiden)

Var är alla som har flyttat hem igen till Sverige och har lite råd och tips att dela med sig av? 

En fråga som inte har med praktiska saker att göra är om ni ångrade att ni flyttade hem igen eller var det det bästa ni har gjort? Varför valde ni att flytta hem igen om ni har lust att dela med er?

• Anonym (Framtiden)
    Tack snälla du. 

Finns det någon som kan berätta om hur det var rent praktiskt också och vad ni stötte på för krångel eller om det var lätt?

Vad jag förstår så kan ju EU-medborgare bara knalla in på Skatteverket och säga att dom vill bo i Sverige nu och så skrivs dom in och behandlas som en svensk medborgare. Stämmer det? 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Framtiden) skrev 2025-11-20 17:46:12 följande:
    Tack snälla du. 

Finns det någon som kan berätta om hur det var rent praktiskt också och vad ni stötte på för krångel eller om det var lätt?

Vad jag förstår så kan ju EU-medborgare bara knalla in på Skatteverket och säga att dom vill bo i Sverige nu och så skrivs dom in och behandlas som en svensk medborgare. Stämmer det? 
    Nej.
  • Tow2Mater
    Anonym (Framtiden) skrev 2025-11-20 17:46:12 följande:
    Tack snälla du. 

Så du läste inte ens linken?

Du tillhör samma familj som en svensk medborgare - Du ska boka tid för identitetskontroll på utvalda servicekontor. Då kan du också lämna in din anmälan om du inte redan har skickat in den digitalt.
    Och sedan följer en lång lista på vad du ska kunna (be)visa.
  • Anonym (?)

En huvudutmaning brukar vara försörjning, hur på lång sikt få pengar till mat och husrum.

De kan delas upp i två underproblem, jobb och bostad. Har ni löst det går resten lätt.

• Anonym (Framtiden)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-21 01:07:25 följande:
    Nej.
    Nej? Vad är skillnaden bortsett att den icke svenska medborgaren inte får rösta? Allt annat är väl samma som för en svensk med sjukvård och skatt osv? 
    Tow2Mater skrev 2025-11-21 01:14:21 följande:

Du tillhör samma familj som en svensk medborgare - Du ska boka tid för identitetskontroll på utvalda servicekontor. Då kan du också lämna in din anmälan om du inte redan har skickat in den digitalt.
    Jag har läst men teori och praktik är helt olika saker så därför ville jag höra av andra som har gjort resan vad för patrull dom stötte på. Jag vet att det fanns en tråd för många år sen om detta ämne där det diskuterades av folk som gick och hade gått igenom det men jag hittar den inte. 
    Anonym (?) skrev 2025-11-21 08:33:24 följande:

En huvudutmaning brukar vara försörjning, hur på lång sikt få pengar till mat och husrum.

De kan delas upp i två underproblem, jobb och bostad. Har ni löst det går resten lätt.

Du tar upp en bra poäng. Jag har för mig att om man inte är pensionär så måste man uppvisa inkomst i form av arbete? Men om man inte tänker arbeta för att man har pengar ändå OCH ABSOLUT INTE TÄNKER BEGÄRA SOCBIDRAG hur gör man då? Har för mig att just det med inkomst om det inte var rent arbete var krångligt när jag kollade för några år sen. 

Med bostad menar du att det ifrågasätts av myndigheterna? Men om man har tillgång till en bostad eller köper en bostad så är det väl ingen som bryr sig? Låt mig vara tydlig igen med att inget vi gör kommer att sponsras av Sverige i form av Soc och bidrag utan vi betalar för allt själva så ni behöver inte komma efter mig för det. 

• Anonym (?)
    Anonym (Framtiden) skrev 2025-11-21 14:46:27 följande:
    Nej? Vad är skillnaden bortsett att den icke svenska medborgaren inte får rösta? Allt annat är väl samma som för en svensk med sjukvård och skatt osv? 
    Tow2Mater skrev 2025-11-21 01:14:21 följande:

Jag har läst men teori och praktik är helt olika saker så därför ville jag höra av andra som har gjort resan vad för patrull dom stötte på. Jag vet att det fanns en tråd för många år sen om detta ämne där det diskuterades av folk som gick och hade gått igenom det men jag hittar den inte. Du tar upp en bra poäng. Jag har för mig att om man inte är pensionär så måste man uppvisa inkomst i form av arbete? Men om man inte tänker arbeta för att man har pengar ändå OCH ABSOLUT INTE TÄNKER BEGÄRA SOCBIDRAG hur gör man då? Har för mig att just det med inkomst om det inte var rent arbete var krångligt när jag kollade för några år sen. 

Med bostad menar du att det ifrågasätts av myndigheterna? Men om man har tillgång till en bostad eller köper en bostad så är det väl ingen som bryr sig? Låt mig vara tydlig igen med att inget vi gör kommer att sponsras av Sverige i form av Soc och bidrag utan vi betalar för allt själva så ni behöver inte komma efter mig för det. 

Kan ni försörja er och har bostad så är det bara att flytta. Kontakta sen skatteverket folkbokföring. Sen löser det sig

Ni betalar sen inkomstskatt i Sverige, bara att deklarera. 

Sen kan det vara lite stökigt i början med saker som kreditupplysning, abonnemang mm. 

Har ni barn som behöver gå i skola/dagis? 
  • Anonym (Jeanne)
    Anonym (Framtiden) skrev 2025-11-19 14:49:24 följande:
    Flytta till Sverige men hur funkar det?

En som är född svensk medborgare och en EU medborgare som även har medborgarskap i land utanför EU vill flytta till Sverige. Gifta. Den svenska medborgaren har inte bott i Sverige på ett tag. 

Hur går det till rent praktiskt? 
    Måste man flytta alla tillgångar och pengar till Sverige eller kan man behålla en del i det andra hemlandet? Visar man upp det i den svenska årliga deklarationen bara istället?
    Om man fortfarande får intäkter från utlandet i form av lön, pension och liknande hur visar man upp det då eller gör man inte det? Skattas det i Sverige också? 

Vad för problem och krångel kan man räkna med vid flytt?

OBS! Allt ska vara rätt och riktigt så att man kan sova gott på natten. 

Du kan fortfarande ha bankkonto utanför Sverige. Om du bor i Sverige blir du skatteskyldig där och får redovisa alla tillgångar i din deklaration även om de finns utanför Sverige. I det andra landet får du uppge att du är skatteskyldig i Sverige och uppge skattenummer. 

Om du får lön från annat land brukar det beskattas där, du uppger detta i Sverige och om skatten i andra landet är 20% och 25% i Sverige, drar Sverige 5%. Det finns dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och andra länder. Pensioner från olika länder kan samordnas av Pensionsmyndigheten. 

När jag flyttade från ett EU-land till ett annat nyligen fick jag bevisa att jag hade inkomst (pension) och sjukförsäkring från annat land. 

• Anonym (Njae)
    Anonym (?) skrev 2025-11-21 15:01:36 följande:
    Kan ni försörja er och har bostad så är det bara att flytta. Kontakta sen skatteverket folkbokföring. Sen löser det sig

Sen kan det vara lite stökigt i början med saker som kreditupplysning, abonnemang mm. 

Njae, inte helt sant. SvD (har jag för mig det var) hade en artikelserie om att återvända till Sverige som svensk medborgare efter flera år utomlands. Det var inte helt enkelt. 

Det bästa är att ringa Skatteverket och fråga hur man ska göra. 
  • Anonym (Framtiden)
    Anonym (?) skrev 2025-11-21 15:01:36 följande:

Vi kan försörja oss och bostad finns. Inga barn som behöver skola. När du säger inkomstskatt vad betyder det? Om vi ska leva på utländska sparpengar och sen pension som också är från utlandet så vi kommer ju inte att ha en inkomst i form av lön. 
    Anonym (Njae) skrev 2025-11-21 15:13:25 följande:
    Njae, inte helt sant. SvD (har jag för mig det var) hade en artikelserie om att återvända till Sverige som svensk medborgare efter flera år utomlands. Det var inte helt enkelt. 

Jag såg också den men kunde inte läsa pga att den var låst men vad jag förstod så var det svenskar som inte fick flytta hem igen. Sjukt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Njae) skrev 2025-11-21 15:13:25 följande:

Ja, det kan vara pyssligt och ta tid och energi. Men det löser sig.
  • Anonym (Framtiden)
    Anonym (Jeanne) skrev 2025-11-21 15:05:29 följande:

Du kan fortfarande ha bankkonto utanför Sverige. Om du bor i Sverige blir du skatteskyldig där och får redovisa alla tillgångar i din deklaration även om de finns utanför Sverige. I det andra landet får du uppge att du är skatteskyldig i Sverige och uppge skattenummer. 

Om du får lön från annat land brukar det beskattas där, du uppger detta i Sverige och om skatten i andra landet är 20% och 25% i Sverige, drar Sverige 5%. Det finns dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och andra länder. Pensioner från olika länder kan samordnas av Pensionsmyndigheten. 

När jag flyttade från ett EU-land till ett annat nyligen fick jag bevisa att jag hade inkomst (pension) och sjukförsäkring från annat land. 

Tack för väldigt matnyttig info. Så man kan behålla en del sparpengar utomlands och ha en del i Sverige också för levnadsomkostnaderna där? Men i den svenska deklarationen så skriver man ner samtliga tillgångar  i båda länderna? Undrar hur det blir med skatt när pengarna inte kommer från arbete utan är sparpengar? Menar inte att du ska kunna svara på det utan tänker högt bara. Men sen när pensionen börjar trilla in så betalar man mellanskillnaden i skatten bara på den? 

När du flyttade fick du inte sjukförsäkring i ditt nya land då? Jag antar att sjukvården är "gratis" i ditt nya land också då det är så väldigt få länder man betalar för sjukvård själv som man gör i USA. 

På tal om sjukvård så tror jag att jag läste att man inte får det i Sverige på 1-2 år efter flytt. Kan det verkligen stämma och vad händer då om man får en stroke eller något annat allvarligt under tiden? Går det ens att betala ur egen ficka till svenska sjukhus som ju är statliga? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Framtiden) skrev 2025-11-21 15:29:59 följande:
    Tack för väldigt matnyttig info. Så man kan behålla en del sparpengar utomlands och ha en del i Sverige också för levnadsomkostnaderna där? Men i den svenska deklarationen så skriver man ner samtliga tillgångar  i båda länderna? Undrar hur det blir med skatt när pengarna inte kommer från arbete utan är sparpengar? Menar inte att du ska kunna svara på det utan tänker högt bara. Men sen när pensionen börjar trilla in så betalar man mellanskillnaden i skatten bara på den? 

När du flyttade fick du inte sjukförsäkring i ditt nya land då? Jag antar att sjukvården är "gratis" i ditt nya land också då det är så väldigt få länder man betalar för sjukvård själv som man gör i USA. 

På tal om sjukvård så tror jag att jag läste att man inte får det i Sverige på 1-2 år efter flytt. Kan det verkligen stämma och vad händer då om man får en stroke eller något annat allvarligt under tiden? Går det ens att betala ur egen ficka till svenska sjukhus som ju är statliga? 
    Inkomst av kapital beskattas utifrån där du bor. 30% i Sverige

Pension beskattas på samma sätt som inkomst
  • Anonym (Jeanne)
    Anonym (Framtiden) skrev 2025-11-21 15:29:59 följande:

Som det står i inlägget ovan, sparpengar skattas som kapital och pension som inkomst. Myndigheter i olika EU-länder stämmer av med varandra för att undvika dubbelbeskattning eller obetald skatt. 

Får man inte del av sjukförsäkringssystemet där jag bor betalar man inte skatt för det, men mitt fall är lite speciellt så strunta i det. Man täcks alltid av något sjukvårdssystem när man flyttar emellan, du täcks säkert av svenska om du bor där och är skatteskyldig där. I mitt fall, med privat försäkring, har jag betalat för sjukvård i Sverige vid besök, det går utmärkt, men det behöver inte du göra. 

• Anonym (AI)

Så här svarade AI när jag ställde TS's frågor:

Måste man flytta alla pengar och tillgångar till Sverige?

Nej.
    Det finns ingen skyldighet att:

flytta bankkonton

flytta investeringar

flytta fonder

sälja fastigheter i utlandet

Du kan ha kvar hur mycket du vill utomlands.

Det viktiga är deklarationsplikten, inte var pengarna befinner sig.

Vad händer när man börjar deklarera i Sverige?

När man blir skattemässigt bosatt i Sverige (normalt när man folkbokförs och bor här), så beskattas man som huvudregel för:

ALLA SINA GLOBALA INKOMSTER
    (oavsett om de är från Sverige eller utlandet).

Det innebär att man måste deklarera utländska inkomster varje år.
    Det gäller t.ex.:

lön från utlandet

pension från utlandet

hyresintäkter på bostad i utlandet

kapitalvinster

utdelningar

bankräntor

företagande

aktieavyttringar i utlandet

Måste man visa upp alla sina tillgångar?

Man visar inte upp tillgångarna i sig, utan inkomsterna som genererats av dem.

Exempel:

TillgångMåste flyttas till Sverige?
    Måste deklareras?

Utländskt bankkonto

Nej

Endast räntan

Utländska aktier/fonder

Nej

Utdelningar + vinster

Utländsk pension

Nej

Ja

Utländsk bostad

Nej

Hyresintäkt eller försäljningsvinst

Fast anställning i utlandet

Nej

Lön beskattas ofta i Sverige också (men se dubbelbeskattningsavtal)

Särskilt om lön från utlandet

Tre huvudfall:

1. Du jobbar i Sverige men för ett utländskt företag

? Då beskattas du i Sverige.

2. Du jobbar fysiskt utomlands (pendlar)

? Ofta beskattning i arbetslandet, men du deklarerar i Sverige och får avräkning.

3. Du jobbar helt på distans i Sverige för ett utlandsbolag

? Nästan alltid beskattning i Sverige.

Särskilt om pension från utlandet

Nästan alla utländska pensioner ska deklareras i Sverige.

Vissa pensioner beskattas endast i utlandet (t.ex. vissa statliga tjänstepensioner).
    Det beror på vilket land det gäller.

Jag kan ge exakt svar om du berättar vilket land pensionen kommer från.

Svar på tråden Flytta till Sverige men hur funkar det?