• Anonym (Vad knäppt!)

"Ej penetrerat" i journalen

Jag har upptäckt att i en journalsanteckning från 2018 i vårdguiden  så står det "ej penetrerat" under missbruk och anammes .
    Är det verkligen något som bör noteras av en läkare och en psykolog i en journal? 
    Jag borde ha läst journalen för länge sedan. 

Det var en tid när jag mådde dåligt och jag hade inte haft sex då. Jag förlorade oskulden för länge sedan. 
    Jag har en flickvän just nu. 

Borde jag ha varit mer privat och inte berättat angående att jag var oskuld då? 

• Svar på tråden "Ej penetrerat" i journalen
  • Anonym (f)

Konstigt ur kontext men gissar att det var en del av anamnesen att du var ensam. Spelar det så stor roll nu när du mår bättre och haft sex?

• Anonym (Annat)

Det betyder inte alls vad du tror och har inget med sex att göra.
    På läkarspråk innebär "ej penetrerat" att man inte gått in på det i samtalet.
    Det kan tex skrivas "Ej penetrerar sjukhistoria", eller "Alkohol och droger: ej penetrerats.

Man har alltså inte kommit in på det ämnet och vill förtydliga att man inte har något att säga om det.

• Jimmy75

Tolkar det du skriver som att det handlar om anamnesuppgifter och underrubriken missbruk i det avsnittet. Mest sannolikt är då att den som gjort anteckningen syftar på att hen inte har penetrerat det frågeområdet, alltså antingen inte frågat om det alls, alternativt bara frågat ytligt. Handlar om att andra vårdgivare som eventuellt behöver de uppgifterna ska veta att de själva måste ställa de frågorna i så fall. 

Inom vissa verksamheter är det ett krav att behandlaren måste genomföra anamnesintervju och då måste de fråga och redovisa svaret. 

• Anonym (f)

Skrattar åt min amatörmässiga bedömning, självklart var det en annan användning av ordet :D

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Vad knäppt!) skrev 2025-11-19 17:39:01 följande:
    "Ej penetrerat" i journalen

Jag har upptäckt att i en journalsanteckning från 2018 i vårdguiden  så står det "ej penetrerat" under missbruk och anammes .
    Är det verkligen något som bör noteras av en läkare och en psykolog i en journal? 
    Jag borde ha läst journalen för länge sedan. 

Det var en tid när jag mådde dåligt och jag hade inte haft sex då. Jag förlorade oskulden för länge sedan. 
    Jag har en flickvän just nu. 

Borde jag ha varit mer privat och inte berättat angående att jag var oskuld då? 

Precis som någon tidigare nämnt handlar "ej penetrerat" om att man ej berört ämnet.

Penetrera är synonymt med "undersöka" eller "sätta sig in i", det ordet används inte bara i sexuella sammanhang.
  • Anonym (Adpenistration)

*Skrattar ihjäl mig* Skrattande

Ja så kan det gå när man är enkelspårig i sinnet, men alla yrken har sitt fikonspråk och därför borde nog inte somliga läsa sin journal utan tolk på plats.

• Anonym (Asdfg)

Det här var väldigt roligt🤣

Undrar om ts kommer tillbaka?

Helt knäckt över att en läkare skrivit, som TS tror, att han inte har haft samlag än: D 
    "Jag har faktiskt flickvän!" Humor!

• Anonym (Roligast)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-11-21 05:59:21 följande:

Det här var väldigt roligt🤣

Undrar om ts kommer tillbaka?

Helt knäckt över att en läkare skrivit, som TS tror, att han inte har haft samlag än: D 
    "Jag har faktiskt flickvän!" Humor!

Roligaste tråden jag läst och då har jag ändå varit här i 15 år.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Roligast) skrev 2025-11-21 19:09:58 följande:
    Roligaste tråden jag läst och då har jag ändå varit här i 15 år.
    Denna tråd kan bli en klassiker 😁
  • Anonym (Läkare)

Hahaha som läkare har det här inlägget fått mig att skratta tills jag fått ont i magen nu. Undra hur många av mina stackars patienter som tagit illa vid sig av att jag skriver 'ej penetrerat' eller 'vid närmare penetration' eller 'behöver penetreras framöver' i deras journal 

Skrattande

• Anonym (Asdfg)
    Anonym (Läkare) skrev 2025-12-26 01:22:54 följande:

Hahaha som läkare har det här inlägget fått mig att skratta tills jag fått ont i magen nu. Undra hur många av mina stackars patienter som tagit illa vid sig av att jag skriver 'ej penetrerat' eller 'vid närmare penetration' eller 'behöver penetreras framöver' i deras journal 

Skrattande

Ser framför mig någon som anmäler läkaren för "sexuella trakasserier" efter att de läst 'behöver penetreras framöver' i journalen😄
Svar på tråden "Ej penetrerat" i journalen