• Astrid12

stämmer doseringen verkligen?

Hej! 

Har en son med misstänkt reflux och vi har fått medicin som heter esomprazole orifarm 10 mg och doseringen ska vara 1 dospåsar med 15 ml vatten. Är det någon som testat denna medicin och dosering? Får man ens ge vatten till en två månaders bebis. Funkade medicinen på ditt barn, tacksam för svar! 

• Svar på tråden stämmer doseringen verkligen?
  • Anonym (Medicinen ej bra)
    Astrid12 skrev 2025-11-20 09:50:35 följande:

Hej! 

vart har du läst detta? 

läkaren jag frågade sa att det var en väldigt snäll medicin då jag frågade om riskerna. Känns sjukt att hon inte skulle nämna detta.

Läs bipacksedeln innan du ger medicin och gör sedan en bedömning om du känner dig bekväm med biverkningarna. 
  • Astrid12
    Anonym (Medicinen ej bra) skrev 2025-11-20 16:05:06 följande:
    Läs bipacksedeln innan du ger medicin och gör sedan en bedömning om du känner dig bekväm med biverkningarna. 
    Ja men jag känner att jag måste. Kommer ta dag för dag. Hans reflux är riktigt jobbig så vill hjälpa honom 
  • Anonym (12345)

Min systerdotter fick den medicinen för reflux när hon var några veckor.
    Hon har precis slutat med den nu vid 11 månaders ålder.
    Inga biverkningar. Men framförallt blev hon av med sina jobbiga problem med någon typ av sura uppstötningar som gjorde att hon hade det väldigt jobbigt med sömnen och så fort hon låg ner en längre tid. Medicinen hjälpte direkt. 
    Vattenmängden är så liten att syrran kunde droppa i en halv ml på 30 sek och sedan vänta lite.

Du vet väl att omeprazol och liknande läkemedel tas av miljontals människor varje dag?

• Anonym (12345)
    Om man hade varit mer bekväm med ursprungsproblemet än med biverkningar så hade man väl inte sökt vård alls?

Man ska inte läsa alla biverkningar i fass om man är nervöst lagd. Där finns allt rapporterat just för att inte läkemedelsbolaget ska kunna bli stämda senare. De flesta får inga biverkningar alls och om man får det är de ofta övergående.
  • Anonym (12345)
    Den här medicinen. Skulle du ge den till ett barn?

Vanliga biverkningar 1 av 10
    Huvudvärk
    Yrsel
    Sömnighet
    Mag-tarmbiverkningar (halsbränna, diarré, illamående, kräkningar, buksmärtor)
    Hudutslag
    Kraftlöshet
    Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Sömnlöshet, oro. Försämrad syn, försämrad hörsel. Blödningar som t ex näsblod och blod i urinen, förlängd blödningstid. Astma, allergisk snuva. Förstoppning. Inflammation, sår eller blödningar i mag-tarmkanalen. Nässelutslag, klåda, små blödningar i hud och slemhinnor.
    Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1 000 användare): Icke bakteriell hjärnhinneinflammation. Mjukdelsinfektioner i samband med vattkoppor. Blodbildsförändringar. Allergisk reaktion, överkänslighet. Vätskeansamling i kroppen. Förvirring, depression. Stroke. Kraftig drift att vara fysiskt aktiv med samtidig mental oro (psykomotorisk hyperaktivitet). Synnedsättning, dimsyn. Hjärtsvikt, hjärtinfarkt, högt blodtryck. Kramp i luftrören. Blödande eller brustet magsår, Crohns sjukdom, brännande känsla eller irritation i munnen, inflammation i bukspottkörteln. Lever- och njurpåverkan. Sänkt kroppstemperatur."
  • Astrid12
    Anonym (12345) skrev 2025-11-21 05:16:19 följande:

Min systerdotter fick den medicinen för reflux när hon var några veckor.
    Hon har precis slutat med den nu vid 11 månaders ålder.
    Inga biverkningar. Men framförallt blev hon av med sina jobbiga problem med någon typ av sura uppstötningar som gjorde att hon hade det väldigt jobbigt med sömnen och så fort hon låg ner en längre tid. Medicinen hjälpte direkt. 
    Vattenmängden är så liten att syrran kunde droppa i en halv ml på 30 sek och sedan vänta lite.

Du vet väl att omeprazol och liknande läkemedel tas av miljontals människor varje dag?

skönt Att det hjälpte henne! Jag påbörjade första dosen igår och kommer självklart fortsätta då symptomen är jobbiga precis som din systerdotter hade. Ja det vet jag men jag är allt en orolig mamma, kanske världens oroligaste 
  • Anonym (12345)
    Astrid12 skrev 2025-11-21 05:47:45 följande:
    skönt Att det hjälpte henne! Jag påbörjade första dosen igår och kommer självklart fortsätta då symptomen är jobbiga precis som din systerdotter hade. Ja det vet jag men jag är allt en orolig mamma, kanske världens oroligaste 
    Hoppas att det kommer att hjälpa bra. Det är jag säker på att det gör: )
    Ja det är nog rätt naturligt för föräldrar att vara oroliga, speciellt när första barnet är nyfödd. Eller öht när ens barn får medicinska problem man inte är bekant med.
    Anonym (12345) skrev 2025-11-21 05:31:05 följande:
    Den här medicinen. Skulle du ge den till ett barn?

Vanliga biverkningar 1 av 10
    Huvudvärk
    Yrsel
    Sömnighet
    Mag-tarmbiverkningar (halsbränna, diarré, illamående, kräkningar, buksmärtor)
    Hudutslag
    Kraftlöshet
    Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Sömnlöshet, oro. Försämrad syn, försämrad hörsel. Blödningar som t ex näsblod och blod i urinen, förlängd blödningstid. Astma, allergisk snuva. Förstoppning. Inflammation, sår eller blödningar i mag-tarmkanalen. Nässelutslag, klåda, små blödningar i hud och slemhinnor.
    Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1 000 användare): Icke bakteriell hjärnhinneinflammation. Mjukdelsinfektioner i samband med vattkoppor. Blodbildsförändringar. Allergisk reaktion, överkänslighet. Vätskeansamling i kroppen. Förvirring, depression. Stroke. Kraftig drift att vara fysiskt aktiv med samtidig mental oro (psykomotorisk hyperaktivitet). Synnedsättning, dimsyn. Hjärtsvikt, hjärtinfarkt, högt blodtryck. Kramp i luftrören. Blödande eller brustet magsår, Crohns sjukdom, brännande känsla eller irritation i munnen, inflammation i bukspottkörteln. Lever- och njurpåverkan. Sänkt kroppstemperatur."

Nej, det hade jag inte gjort. Jag är väldigt sparsam att ta mediciner och undviker Alvedon och liknande också om jag inte absolut måste ta. 

Min son hade svår reflux och gick ner massor i vikt. Läkare sa att mjölkfri kost ger god effekt på reflux så vi testade detta och alla kräkningar försvann. Vi kunde alltså skippa medicinen och enbart ta bort mjölk i kosten. Varför ta onödiga mediciner när man kan behandla på naturligt sätt? Reflux beror ibland på något annat, exempelvis allergi så det kan vara av vikt att prova att utesluta olika livsmedel för att se om refluxen försvinner.

• Anonym (12345)
    Anonym (Medicinen ej bra) skrev 2025-11-21 09:14:15 följande:

Nej, det hade jag inte gjort. Jag är väldigt sparsam att ta mediciner och undviker Alvedon och liknande också om jag inte absolut måste ta. 

Min son hade svår reflux och gick ner massor i vikt. Läkare sa att mjölkfri kost ger god effekt på reflux så vi testade detta och alla kräkningar försvann. Vi kunde alltså skippa medicinen och enbart ta bort mjölk i kosten. Varför ta onödiga mediciner när man kan behandla på naturligt sätt? Reflux beror ibland på något annat, exempelvis allergi så det kan vara av vikt att prova att utesluta olika livsmedel för att se om refluxen försvinner.

Det är biverkningarna för Ipren från fass.

Jo men nu handlar det om spädbarn. Då är inte mjölkfri kost något alternativ att prova. 
    Skönt att din son blev bättre ändå! Och det är sant att man inte ska ta medicin i onödan. Men fick jag personligen välja mellan mjölkfri kost och omeprazol så hade jag valt omeprazolen :)
  • Anonym (12345)
    Anonym (Medicinen ej bra) skrev 2025-11-21 09:24:51 följande:

Lite studier på ämnet.

https://nyheter.ki.se/ny-studie-undersoker-hur-vanliga-lakemedel-mot-halsbranna-paverkar-njurar-och-hjarta-over-tid

Över tid kanske. Intressant. Men kanske fel forum att dela det i när en spädbarnsmamma är rädd för tillfällig användning.

Men det finns betydligt fler saker som vi utsätter oss för dagligen som också är väldigt dåliga över tid.
    Avgaser, pfas, microplaster, kemikalier, cancerogena och hormonstörande ämnen. De senare finns i nästan alla nyproducerade saker. 
    Ändå finns det människor som obekymrat klickar hem babykläder från Temu. Fast det är säkerligen inte samma människor som är försiktiga med medicin..
    Anonym (12345) skrev 2025-11-21 10:16:27 följande:
    Det är biverkningarna för Ipren från fass.

Jo men nu handlar det om spädbarn. Då är inte mjölkfri kost något alternativ att prova. 
    Skönt att din son blev bättre ändå! Och det är sant att man inte ska ta medicin i onödan. Men fick jag personligen välja mellan mjölkfri kost och omeprazol så hade jag valt omeprazolen :)
    Mitt barn var spädbarn när hen fick reflux och det är de definitivt läge att prova mjölkfritt. Om man ammar kan man utesluta mjölkprodukter och det tar cirka 2 veckor innan mjölkproteinet försvinner från bröstmjölken. Om man ger ersättning kan man köpa mjölkfri ersättning från apoteket och prova. Reflux kan man ha vid allergi och allergi kan uppstå närsomhelst även om man är ett spädbarn. Det viktiga är att om man utesluter mjölkprodukter, att få i sig kalcium på annan väg genom kosttillskott och produkter som är berikade på kalcium.
    Reflux is related to milk allergy in 

a significant portion of infants, with studies suggesting the association exists in up to half of cases, and one study found the relationship in 85 out of 204 infants (about 42%).

Up to 50% of infants: Several sources state that cow's milk allergy (CMA) can be the cause of reflux symptoms in up to half of infants younger than one year old.

https://www.cowsmilkallergy.com/hcp/pediatric-symptoms/reflux

• Astrid12
    Anonym (Medicinen ej bra) skrev 2025-11-21 11:01:20 följande:
    Reflux is related to milk allergy in 

a significant portion of infants, with studies suggesting the association exists in up to half of cases, and one study found the relationship in 85 out of 204 infants (about 42%).

Up to 50% of infants: Several sources state that cow's milk allergy (CMA) can be the cause of reflux symptoms in up to half of infants younger than one year old.

https://www.cowsmilkallergy.com/hcp/pediatric-symptoms/reflux

Min äldsta var allergisk och det är mycket möjligt att det är så med honom också 

• Astrid12
    Anonym (12345) skrev 2025-11-21 06:28:00 följande:
    Hoppas att det kommer att hjälpa bra. Det är jag säker på att det gör: )
    Ja det är nog rätt naturligt för föräldrar att vara oroliga, speciellt när första barnet är nyfödd. Eller öht när ens barn får medicinska problem man inte är bekant med.
    Detta är tredje barnet inte första men lika orolig ändå. Jag kommer dock inte fortsätta med medicinen efter jag läst vad för biverkningar han kan få . 1/10 som kan få polyper, huvudvärk osv lär inget vidare?
Svar på tråden stämmer doseringen verkligen?