• Anonym (Ts)

Så trött på att känna mig så tom och ensam jämt...

Jag hade jättemycket kompisar, ett väldigt nära tjejgäng, har alltid varit väldigt omtyckt när jag växte upp. 
    Tyvärr träffade jag en riktigt fel man och blev inte frivilligt gravid. Han lämnade mig på BB, då hade jag ingen vän kvar och barn på heltid. Förlorade även drömjobbet.

Hade min bästa vän kvar i ett annat land dock. Vi ringde flera ggr/dag och träffades relativt ofta. Sen hon gick bort har jag inga vänner eller familj. Har en särbo som tycker väl att han och hans vänner är ju mina vänner, Mao han förstår inte.

Jag är dessutom fattig och arbetssökande,  jag har ingen som helst funktion längre. Vill börja leva igen, men hur?
    Har inga hobbies eller intressen kvar. Är
    50 + och inte snygg längre.  Är det bara att vänta ut tills man slipper mer?

• Svar på tråden Så trött på att känna mig så tom och ensam jämt...
  • Dexter dot com

Kan du jobba ideellt med något du känner att du brinner för? Tex volontär på katthem, föreningar för hemlösa/andra behövande grupper, vara hundvakt, vara ledsagare/kontaktperson inom kommunen.

• Anonym (Initiativ)

Vad har du aktivt gjort för att få nya vänner? Jag menar, det kommer inte nya vänner roch knackar på bara sådär. 

Om du inte redan gjort något särskilt, så är min personliga erfarenhet att börja med någon aktivitet. Det behöver inte kosta, utan det finns promenadgrupper, fikagrupper, bokcirklar mm. Mycket annonseras på FB eller Gofriendly som för övrigt är en app jag verkligen rekommenderar. Jag har flyttat mycket och långt många gånger men lyckas få vänner överallt. Och det kommer inte av sig självt. Om någon av din särbos vänner hintar om en middag, tillställning eller annat- fråga om du får följa med. 

Och, försök ha en positiv syn på saker. Människor dras till positivitet och flyr nedstämdhet, iaf inledningsvis.

• Anonym (X)

Är 40+ och känner igen mig i det du beskriver. Hade vänner men de försvann efter en tragedi som ingen ville stötta mig i.
    Försöker hitta människor att umgås med men svårt när man inte har jobb eller något aktivt i livet, inga fasta rutiner.
    Tomt och tyst när man vill prata med någon, ingen att messa eller bra ut och ta en fika med.

Har börjat volontärjobba på ett katthem, det är mest yngre där men ändå trevligt att ha rutiner, och djuren är underbara. Så det är mitt tips som ett steg ut.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-20 02:48:12 följande:
    Så trött på att känna mig så tom och ensam jämt...

Jag hade jättemycket kompisar, ett väldigt nära tjejgäng, har alltid varit väldigt omtyckt när jag växte upp. 
    Tyvärr träffade jag en riktigt fel man och blev inte frivilligt gravid. Han lämnade mig på BB, då hade jag ingen vän kvar och barn på heltid. Förlorade även drömjobbet.

Hade min bästa vän kvar i ett annat land dock. Vi ringde flera ggr/dag och träffades relativt ofta. Sen hon gick bort har jag inga vänner eller familj. Har en särbo som tycker väl att han och hans vänner är ju mina vänner, Mao han förstår inte.

Jag är dessutom fattig och arbetssökande,  jag har ingen som helst funktion längre. Vill börja leva igen, men hur?
    Har inga hobbies eller intressen kvar. Är
    50 + och inte snygg längre.  Är det bara att vänta ut tills man slipper mer?

Om man letar vänner så brukar man lättare hitta dem när man letar efter sådana som är lite som en själv, för din del då i samma ålder ungefär, med liknande bakgrund och precis som du har blivit lite tilltufsade av livet.

Föreningar och kurser av olika slag. En motionsgrupp. Inte för att man blir djupa vänner men för att man få ett socialt sammanhang. En bokcirkel på biblioteket o.s.v.

Volontärarbete kan också vara något. Har man tur kan man i alla fal få aktivitetsvänner att hitta på saker med. 

Sedan undrar jag om du inte är deprimerad? Du har ju barn och en särbo, det brukar ge en känsla av mening i vanliga fall, trots att man kan känna sig missnöjd med livet stundtals. Jag hoppas att särbon är hygglig mot dig?

Men fundera lite på det, om du kan vara deprimerad.  Det kan också vara klimakteriet som spökar med hormonobalanser som får humöret ur balans. Många kvinnor mår faktiskt väldigt dåligt under de åren. Ihop med arbetslöshet kan det få en att bli deprimerad.

Depression blir sämre av att man är inaktiv, t.ex ligger ner mycket och inte sköter matvanorna som vanligt. Håll lite koll på hur du gör. Mycket mättat fett och socker förvärrar tydligt depressionen för ca 1/3 av de som har en klinisk depression. Naturläkemedel som fiskolja, Aschwagandha och Rosenrot kan hjälps mot just depression. Men kolla så att de inte interagerar med någon annan medicin som du tar! 

Ta ett litet steg till att börja med för att hitta vad det är som får dig att må särskilt dåligt. 
  • Anonym (f)

Kolla på vad som erbjuds i din kommun för daglediga!

• Anonym (Oj)
    Anonym (Oj) skrev 2025-11-20 10:46:00 följande:
    Om man letar vänner så brukar man lättare hitta dem när man letar efter sådana som är lite som en själv, för din del då i samma ålder ungefär, med liknande bakgrund och precis som du har blivit lite tilltufsade av livet.

Föreningar och kurser av olika slag. En motionsgrupp. Inte för att man blir djupa vänner men för att man få ett socialt sammanhang. En bokcirkel på biblioteket o.s.v.

Volontärarbete kan också vara något. Har man tur kan man i alla fal få aktivitetsvänner att hitta på saker med. 

Sedan undrar jag om du inte är deprimerad? Du har ju barn och en särbo, det brukar ge en känsla av mening i vanliga fall, trots att man kan känna sig missnöjd med livet stundtals. Jag hoppas att särbon är hygglig mot dig?

Men fundera lite på det, om du kan vara deprimerad.  Det kan också vara klimakteriet som spökar med hormonobalanser som får humöret ur balans. Många kvinnor mår faktiskt väldigt dåligt under de åren. Ihop med arbetslöshet kan det få en att bli deprimerad.

Depression blir sämre av att man är inaktiv, t.ex ligger ner mycket och inte sköter matvanorna som vanligt. Håll lite koll på hur du gör. Mycket mättat fett och socker förvärrar tydligt depressionen för ca 1/3 av de som har en klinisk depression. Naturläkemedel som fiskolja, Aschwagandha och Rosenrot kan hjälps mot just depression. Men kolla så att de inte interagerar med någon annan medicin som du tar! 

Ta ett litet steg till att börja med för att hitta vad det är som får dig att må särskilt dåligt. 
    Om du känner dig deprimerad kan du naturligtvis gå till den vanliga vården och berätta det för läkaren där!
    Och kanske få medicin och/eller terapi. 

Anledningen att jag nämnde fiskolja (länder där man äter mycket fisk har lägre förekomst av depression), Rosenrot och Aschwagandha, är att de har färre biverkningar. Men Aschwaganda går inte att kombinera med en del läkemedel. 

I Tyskland skriver läkarna ofta ut Johannesört mot lindriga och medelsvåra depressioner. Det finns mycket forskning på det och svenska statliga SBU skriver att läkarna kan skriva ut det här också, att det finns stöd i forskningen. Men läkatna är ovana vid det och dessutom måste de kolla att patienten inte äter vissa mediciner samtidigt. Eftersom de påverkar på samma sätt.
    Även Johannesört har lindrigare biverkningar.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Så trött på att känna mig så tom och ensam jämt...