• Anonym (Klara)

Hur mycket är värt att byta jobb för?

Funderar över situationen jag befinner mig i nu. Sökt en del nya jobb och löneförhandlar nu. Landat i att jag måste få upp lönen med minst 5000 för att det ska vara värt det. Ena anledningen är att jag kommer behöva börja pendla, vilket såklart kommer kosta. Andra är att jag blir av med mitt bostadsbidrag om jag får upp min lön. Då förlorar jag minst 2000 totalt per månad. Dessutom kommer det kosta mig i tid att pendla. Tänker jag såhär och jag får upp lönen med 4000, blir det 500 mer i plånboken efter skatt, även om lönen på pappret är mycket högre. 
    Fördelar jag har nu är nära till jobbet och ett väldigt lugnt jobb utan stress.
    Nackdelarna är att jag är understimulerad och önskar mer stimulans. Det är svårt att undvika att börja pendla om jag vill hitta något i närtid. 
    Samtidigt jobbar jag inom vården och det är inte säkert jag får upp lönen så mycket jag skulle önska. 

Hur hade ni resonerat? 

• Svar på tråden Hur mycket är värt att byta jobb för?
  • Anonym (Vissa har flyt)

Fast du glömmer att du får en bättre pension med högre lön- det måste man ha med i beräkningen.

Att byta tjänst är bästa sättet att få upp din lön på längre sikt, och kanske du kan skaffa dig extra uppgifter på något vis som gör att du kan söka mer avancerade jobb.

En släkting till mig är utbildad ssk men idag verksamhetschef för en stor vårdcentral med 80 000 kr/mån.

• Anonym (Japp)

Jag tänker så här, välja mellan fem minuter till jobbet eller pendla en timme? En timme enkelresa blir två timmar om dagen och 10 timmar i veckan. Två timmar mindre fritid om dagen, det är inte värt 5k någonstans.  

• Anonym (Industrin)

Tycker du ska byta jobb.
    I dagsläget är du bidragstagare.
    Ett utvecklande jobb som gör att du klarar dig ekonomiskt är positivt.

• Anonym (M)

I din situation hade jag nog bytt arbete, jag menar det är värt rätt mycket att ha tillräckligt hög lön för att slippa leva på bidrag. Och man belönas inte för trogen tjänst, utan det är byte av arbete som leder till störst löneutveckling.

Men som du är inne på se till att lönen blir tillräckligt bra för att det ska vara värt det. Många byter ju arbete för att få bättre lön för att sen komma tillbaka. Fortfarande med bättre lön än man började på naturligtvis.

Jag sitter själv av och till och funderar på att byta arbete, mest av löneskäl men även annat. Men just nu avvaktar jag, då det just nu av olika skäl är mer värt med stabiliteten och tryggheten i det arbete jag har just nu. Men man vet aldrig, dyker det upp ett tillräckligt intressant jobberbjudande så kanske jag nappar. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Japp) skrev 2025-11-20 20:53:51 följande:

Jag tänker så här, välja mellan fem minuter till jobbet eller pendla en timme? En timme enkelresa blir två timmar om dagen och 10 timmar i veckan. Två timmar mindre fritid om dagen, det är inte värt 5k någonstans.  

Nja, har en kvart med cykel idag. Det skulle vara en timme både fram och tillbaka till nya. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Industrin) skrev 2025-11-20 21:07:40 följande:

Tycker du ska byta jobb.
    I dagsläget är du bidragstagare.
    Ett utvecklande jobb som gör att du klarar dig ekonomiskt är positivt.

Klarar mig fortfarande ekonomiskt. En tusenlapp i månaden får jag i bostadsbidrag för jag har barn och lever ensam. Men med pendling blir det den tusenlappen och kostnaden för månadskort som ryker, vilket gör att vad jag faktiskt går plus inte blir så mycket trots högre ny lön.
    Tänker väl effort vs betalning. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (M) skrev 2025-11-20 21:10:38 följande:

I din situation hade jag nog bytt arbete, jag menar det är värt rätt mycket att ha tillräckligt hög lön för att slippa leva på bidrag. Och man belönas inte för trogen tjänst, utan det är byte av arbete som leder till störst löneutveckling.

Men som du är inne på se till att lönen blir tillräckligt bra för att det ska vara värt det. Många byter ju arbete för att få bättre lön för att sen komma tillbaka. Fortfarande med bättre lön än man började på naturligtvis.

Jag sitter själv av och till och funderar på att byta arbete, mest av löneskäl men även annat. Men just nu avvaktar jag, då det just nu av olika skäl är mer värt med stabiliteten och tryggheten i det arbete jag har just nu. Men man vet aldrig, dyker det upp ett tillräckligt intressant jobberbjudande så kanske jag nappar. 

Det är ju det. Den typen av tjänster jag söker kräver mycket mer av mig än tjänsten jag har nu. Vill ändå känna att det gör skillnad i plånboken och inte bara på papper.
    Samtidigt rädd att gå miste om fler erbjudanden i närtid då det varit mycket svårare att få intervjuer senaste året. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Japp) skrev 2025-11-20 20:53:51 följande:

Alltså totalt en timme om dagen vs en halvtimme.
  • Anonym (Utvecklingsmöjligheter?)

Hur ser jobben ut på lång sikt då? Kan du invänta att det kommer ett annat bra jobb på hemmaplan? Hur ser pendlarjobbet ut med utvecklingsmöjligheter?

• Anonym (Klara)
    Anonym (Utvecklingsmöjligheter?) skrev 2025-11-20 22:10:33 följande:

Hur ser jobben ut på lång sikt då? Kan du invänta att det kommer ett annat bra jobb på hemmaplan? Hur ser pendlarjobbet ut med utvecklingsmöjligheter?

Finns väldigt få utvecklingsmöjligheter där jag är. Även liten löneutveckling. Därför jag sökt mig vidare. Har trivts väldigt bra förut men det är inte vad det varit.
    Nya är en jätte verksamhet som skulle kunna öppna många dörrar. Är väl mest rädd att inte trivas. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Klara) skrev 2025-11-20 22:06:21 följande:

Det är ju det. Den typen av tjänster jag söker kräver mycket mer av mig än tjänsten jag har nu. Vill ändå känna att det gör skillnad i plånboken och inte bara på papper.
    Samtidigt rädd att gå miste om fler erbjudanden i närtid då det varit mycket svårare att få intervjuer senaste året. 

Ja det är ju egentligen bara du som kan bestämma om det är värt det. Man vet ju inte innan man provat, det kan ju bli skitbra. Och skulle det inte blir bra så finns ju andra möjligheter, och eftersom de jobb du söker är mer krävande bör de ju också vara en merit och innebär att det skulle bli lättare att hitta ett nytt arbete sen också om du skulle bestämma dig för det. Det innebär också nya kontakter som kan leda till nya jobbmöjligheter också. 

Du säger själv att löneutvecklingen är dålig där du är nu, hur ser det ut dit du söker dig nu? Är löneutvecklingen bättre eller tom bra? För det spelar ju också roll för hur högt du behöver lägga dig över din nuvarande lön, sen handlar det ju om vad som är realistiskt. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Klara) skrev 2025-11-20 22:28:19 följande:
    Finns väldigt få utvecklingsmöjligheter där jag är. Även liten löneutveckling. Därför jag sökt mig vidare. Har trivts väldigt bra förut men det är inte vad det varit.
    Nya är en jätte verksamhet som skulle kunna öppna många dörrar. Är väl mest rädd att inte trivas. 
    Detta är anledningen till att du bör byta anser jag. Du höjer din lön med några tusen och vid nästa byte av tjänst så är redan din utgångspunkt en högre lön än du har i dagsläget.

Jag har arbetat hos min arbetsgivare i ca 9 år, och har nu 29k mer i lön än den lön jag började på. Då har jag givetvis bytt roll inom företaget för att få en sådan löneutveckling, och hos en större arbetsgivare finns ofta den möjligheten.
Svar på tråden Hur mycket är värt att byta jobb för?