Jimmy75 skrev 2025-11-20 21:43:58 följande:
Hur berikar dina barn ditt liv?
Ganska straight forward, precis som rubriken säger. Här får du gärna skriva på vilket/vilka olika vis barnen har gjort/gör ditt liv bättre - stort som smått.
Tråden är, utan värdering, tänkt att lyfta fram ett annat perspektiv än tråden som ställer frågan hur barn begränsar ens liv. Jag har all förståelse för att såna funderingar kan finnas, men det ligger nära oss människor att leta efter det negativa och riskerna, så jag vill bara lyfta det andra perspektivet och hjälpa oss alla att leta efter och se de bra sakerna, för de finns naturligtvis också 😊
Jag tycker att båda frågeställningarna kan föras fram utan negativa intonationer. Att välja något, tex barn, är per automatik att välja bort något annat. Det behöver inte betyda att valet ger missnöje eller ses som en ovälkommen begränsning.
Och att spalta upp hur barnen berikar ens liv, och vad som är bra med att ha barn, är inte heller enbart en positiv syn på föräldraskap. Tvärtom kan det ge en känsla av att man förväntar sig att barnet ska vara en berikning, och ge något tillbaka, för att det ska vara värt besväret.
Att ha barn, vara förälder innebär självklart begränsningar jämfört med att vara barnfri. Det är ett stort ansvar man tar på sig, och i synnerhet när barnet är litet så kräver barnet en hel massa arbete och omsorg. Och i dagens samhälle där de flesta kan välja om de vill ha barn eller inte känns det främmande att man skulle välja att få barn om man inte ser något gott med det, eller att begräsningen det innebär skulle vara alltför stor.
Förhoppningsvis ser man inte arbetsbördan eller berikningen som barnet kan bidra med som det primära i att vilja ha barn.
Utan kanske helst att man ser sitt föräldraskap och familjeliv som vaggan för den nya människan som sen blir en självständig person bortanför förälderns eventuella börda eller berikning av att vara förälder.