• Anonym (fattiglapp)

Stressad, a-kassan påstår att jag fått ca 10 000 mer i lön förra månaden än jag gjort

Jag jobbar i en servicebransch och blev för ca 1,5 år sedan tvungen att gå ner i arbetstid till en halvtidstjänst. Jag är numera deltidsarbetslös och har fått deltidsarbetslöshetsersättning via mitt fackförbunds a-kassa. Första året var det mycket krångel med karenstid som krockade med semesterdagar, och på 9 månader tror jag att det var bara 3 månader jag fick ens 1000kr i ersättning, innan det fulla summan började betalas ut. Även i somras blev jag utan under semestermånaderna, men det hade jag planerat för och lagt undan så ekonomin klarade sig.
    Men förra månaden fick jag bara några hundra kronor, och de påstod att det berodde på en ny karensperiod som tagits ut. De kunde inte ge mig svar på varför då jag ska ha ett halvår kvar av deltidsarbetslöshetsersättnign (2 år totalt). Denna månad fick jag inget alls och på underlaget står att jag fått ut över 26 000kr innan skatt, mendan det i verkligheten var min vanliga månadslön på 17 776,59. Med deras uträkningsmodell hade jag fått så mycket i lön under oktober att jag inte var berättigad till någon arbetslöshetsersättning alls.

Till saken hör att jag även från denna månad förlorat ett anseenligt bidrag för äldsta barnet (inte barnbidrag) och det gör att hela ekonomin nu är i gungning. 
    Jag brukar int ekänna ekonomisk stress eftersom jag planerar och hushåller med de pengar jag får in, men när inkomster plötsligt dras bort helt utan förvarning står jag slätt. Jag har ingen som helst buffert längre, detta pga att min mamma gått bort och tills bodelningen är klar (väntar på en bostadsförsäljning) måste jag stå för alla räkningar, hyror mm eftersom det inte finns pengar på kontona. Bostaden måste säljas för att namngivna arvtagare ska få ut sin del. Framförallt det renoveringslån som tydligen fanns på bostaden slår väldigt hårt mot min ekonomi, då jag redan har ett eget bostadslån samt det lån som behövdes för att betala begravningen. Just nu känns det som att det inte kommer finnas några pengar kvar att dela på när bostaden väl är såld, eftersom jag har rätt att få tillbaka mina utlägg innan delningen görs. Men det jag får tillbaka kommer ju bara gå direkt för att lösa begravningslånet (som behövde utökas pga mängden reäkningar som kom in.

Jag mår verkligen dåligt av denna situationen. Som sagt, jag brukar ha stenkoll på ekonomin, det har jag iof fortfarande men det är inte svårt när den är i botten. Innan mamma dog fanns en buffert, den gick dock åt till kostnader runt hennes bortgång som jag inte kunde få ersatt (tex gick hennes bil sönder så den måste skrotas, så vi behövde köpa en bil för att kunna ta oss ut och sköta om bostaden, istället för att använda hennes)

Vår diskmaskin gick även sönder i slutet på sommaren, precis när jag hade betalat bort alla mina krediträkningar.

Jag har som inget jag kan dra ner på. Jag har billigaste elavtalet och abonnemangen, försäkringarna samlade och så förmånliga som möjligt. Bilen var begagnad men i bra skick och av ett märke som är någorlunda billigt att reparera. Jag har inga dyra vanor eller nöjen. Jag har inte lunchlåda utan sparar resterna till middag och äter havregrynsgröt på jobbet. De dagar jag inte jobbar äter jag oftast inte lunch.

Jag ahr sökt med ljus och lykta efter kompletterande jobb (och även ersättande heltidsjobb) men inte fått något napp. Tyvärr bara ökar arbetslösheten i min stad och jag har flera gånger fått höra hur tacksam jag ska vara för de 20h/vecka som jag har. Och ja, jag är glad att det blev en deltidstjänst istället för ingen alls för min del, men pengarna räcker ju liksom inte till...

• Svar på tråden Stressad, a-kassan påstår att jag fått ca 10 000 mer i lön förra månaden än jag gjort
  • Anonym (Harald)

När dog din mamma? Vem tar hand om hennes post?

• Anonym (fattiglapp)
    Anonym (Harald) skrev 2025-12-04 20:42:26 följande:

När dog din mamma? Vem tar hand om hennes post?

Hon dog i våras och det är jag som åker och hämtar posten ca 1 gång i veckan numera (inte samma stad). Före sommaren var jag dit varje dag eftersom det tog tid att få hennes husdjur omplacerade (vi kunde inte ta dem både pga vår bostad och pga allergi i familjen) och det kommer inte post alla veckor så det känns inte motiverat att åka ut oftare bara för att kolla lådan.
  • Anonym (Harald)
    Anonym (fattiglapp) skrev 2025-12-05 14:24:44 följande:
    Hon dog i våras och det är jag som åker och hämtar posten ca 1 gång i veckan numera (inte samma stad). Före sommaren var jag dit varje dag eftersom det tog tid att få hennes husdjur omplacerade (vi kunde inte ta dem både pga vår bostad och pga allergi i familjen) och det kommer inte post alla veckor så det känns inte motiverat att åka ut oftare bara för att kolla lådan.
    Bouppteckning skulle då varit inlämnad för längesen?  Har ni fått uppskov?
  • Anonym (fattiglapp)
    Anonym (Harald) skrev 2025-12-05 20:25:03 följande:
    Bouppteckning skulle då varit inlämnad för längesen?  Har ni fått uppskov?
    Ja, det har sökts uppskov i flera omgångar. Min förhoppning var ju att detta skulle varit klart innan senaste sommaren.
    Räknade just ut att hyresskulden är just under 40 000 kr... god jul till mig...
  • Anonym (M)
    Anonym (fattiglapp) skrev 2025-12-05 22:10:53 följande:
    Ja, det har sökts uppskov i flera omgångar. Min förhoppning var ju att detta skulle varit klart innan senaste sommaren.
    Räknade just ut att hyresskulden är just under 40 000 kr... god jul till mig...
    Det är återigen inte du som ska betala. 
  • Anonym (fattiglapp)
    Anonym (M) skrev 2025-12-05 23:19:24 följande:
    Det är återigen inte du som ska betala. 
    Och återigen, jag måste enligt juristen som handhar dödsboet göra det om jag inte vill att kronofogden utmäter dödsboet. Och hyresskulden behöver betalas omgående, de har tydligen skickat upprepade krav till min mammas e-post.
  • Anonym (M)
    Anonym (fattiglapp) skrev 2025-12-05 23:52:48 följande:
    Och återigen, jag måste enligt juristen som handhar dödsboet göra det om jag inte vill att kronofogden utmäter dödsboet. Och hyresskulden behöver betalas omgående, de har tydligen skickat upprepade krav till min mammas e-post.
    Det är inte ditt ansvar att betala. Det är dödsboet som ska betala. Har inte dödsboet pengar så får kronofogden pröva att utmäta. 

Hyresskulden är dödsboets ansvar att betala. Inte en enskild person. 

Din jurist verkar ge väldigt märkliga råd. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (fattiglapp) skrev 2025-12-05 23:52:48 följande:
    Är det en hyreslägenhet?
  • Anonym (fattiglapp)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-12-07 12:39:10 följande:
    Är det en hyreslägenhet?
    Nej, men vad man nu kallar det man betalar till bolaget varje månad för underhåll, värme, sophantering osv. Vi har alltid kallat det hyra.
    Anonym (M) skrev 2025-12-07 11:43:38 följande:
    Det är inte ditt ansvar att betala. Det är dödsboet som ska betala. Har inte dödsboet pengar så får kronofogden pröva att utmäta. 

Inte min jurist, dödsboets... Jag har inte råd med egen jurist.
  • Anonym (M)
    Anonym (fattiglapp) skrev 2025-12-07 15:30:59 följande:
    Nej, men vad man nu kallar det man betalar till bolaget varje månad för underhåll, värme, sophantering osv. Vi har alltid kallat det hyra.
    Anonym (M) skrev 2025-12-07 11:43:38 följande:

Inte min jurist, dödsboets... Jag har inte råd med egen jurist.
    Avgift heter det. 

Oavsett vems jurist det är så är det inte ditt ansvar att betala. Och det borde juristen veta. 
  • Anonym (Harald)

Du skriver i ett inlägg att "bostaden" ska säljas, antar att det är din mammas. Vad är det som hindrar att den isf inte säljs?

• Anonym (fattiglapp)
    Anonym (Harald) skrev 2025-12-07 17:16:30 följande:

Du skriver i ett inlägg att "bostaden" ska säljas, antar att det är din mammas. Vad är det som hindrar att den isf inte säljs?

Hon ägde flera "fastigheter" som jordplättar, lägenheter, stugor mm tydligen kallas. Men hennes bostad de senaste åren är den som ska säljas. Mitt barndomshem ska sparas in i det sista, men skulle vara det första som säljs vid en utmätning för den är i ett väldigt attraktivt område med få tomter till salu, västerläge och strand. Där finns just nu en hyresgäst, men som vi insett att betalar långt under vad månadskostnaden är för driften av huset. Det har istället varit så att hyresgästen skött underhåll mmm vilket är superbra men inte hjälper med räkningarna. Jag fick klartecken från intressebevakaren för 2-3 veckor sedan till försäljningen, nu väntar jag på mäklaren.
Svar på tråden Stressad, a-kassan påstår att jag fått ca 10 000 mer i lön förra månaden än jag gjort