• Anonym (A+)

Dejtingsajtfråga - Mensa

Som kvinna och medlem i Mensa, är det till fördel, nackdel eller har noll betydelse om man nämner det i sin profil online?

Funderar om många män tycker det är avtändande/hotfullt med logiska kvinnor. 🤔 

Så ni andra kvinnor, som kanske både nämnt det och sen tagit bort det, märkte ni någon skillnad i antal matchningar ni fick och kanske också vilken typ av person ni matchar med?

Och män får gärna svara på om en sån sak påverkar er åsikt om personen innan ni swajpar höger eller vänster. 

• Svar på tråden Dejtingsajtfråga - Mensa
  • Postman
    Anonym (paraibaturmalin) skrev 2025-11-22 16:30:02 följande:
    Du kanske inte har det. Men det är inte vad forskning säger om män som grupp och det verkar vara så att män säger en sak men i praktiken väljer annorlunda, här en artikel om det:

"In the study of 105 men, researchers laid out several scenarios. In the first, they told men that ?a woman down the hall,? whom they never saw, either outperformed or underperformed them on an intelligence test. Then they were told to imagine this woman as a romantic partner. Unsurprisingly, the guys more frequently desired the woman who outperformed them.

However, in the second round, men were given an intelligence test and then told that they were about to meet a woman who had bested them on the same exam. Ah, yes. The mythic smart, successful, beautiful woman every guy supposedly wanted.

In the study, the men didn?t go after this awesome woman, according to lead researcher Lora Park, a professor in psychology at University at Buffalo. ?When the woman was psychologically near ? a real-life face-to-face interaction ? men moved their chair further away from the woman, as an indicator of less interest in her, and reported less romantic attraction toward the woman when she outperformed versus underperformed him on a test,? she tells me.

The way Park explains it, men only think they know what they want ? or they know what they want in theory, not what they?d choose when put to the test IRL. ?Men seem to be influenced less by their ideal partner preferences and more by their emotions or feelings at the moment,? she says. ?Specifically, when men were outperformed by a woman in a domain that they cared about ? intelligence ? they felt threatened, assessed by diminished self-ratings of masculinity, which then led them to act in a way counter to what their expressed ideal preferences were.? In other words, these guys felt way inferior in the smarter woman?s presence, and so they went rogue; they ditched their self-described dream gal for someone who didn?t best their intelligence."

www.psychologytoday.com/us/blog/navigating-the-love-gap/201802/do-men-really-not-want-to-date-intelligent-women

En studie på 105 män säger knappast så värst mycket och dessutom är den gjord i det konservativa US. Du ska inte dra för stora slutsatser av det. Enorm skillnad på Sverige och USA vill jag påstå. 
  • Anonym (Joel)
    Anonym (Helst inte) skrev 2025-11-22 04:22:20 följande:

Män tycker inte om intelligenta kvinnor, eller i alla fall tycker de inte om nördigt intelligenta kvinnor, och om du nämner Mensa så kommer nog de flesta att få upp en bild av en väldigt nördig tjej, som typ kan rabbla upp 500 decimaler i talet Pi men som saknar vänner helt och hållet.

Berätta hellre om dina intressen, där visar det sig ju att du är intelligent ändå, utan de negativa associationerna. Samt naturligtvis märks det också på hur du formulerar dig.

De flesta män vill nog ha en kvinna vars intelligensnivå matchar hans egen. Kanske till och med högre. En man som direkt väljer bort intelligenta kvinnor har nog inte rent mjöl i påsen.

Sen vad gäller "nördigt intelligenta" kvinnor kan det väl vara en definitionsfråga. Jag gillar allmänbildade människor som är insatta i många ämnen så är en kvinna nördig på så sätt är det absolut ingen nackdel för min del. Kan hon vinna över mig i schack eller rabbla fler decimaler i pi än vad jag kan så är det inte alls något som gör mig ointresserad.
    Om nördigheten däremot yttrar sig genom ett specialintresse som jag absolut inte är insatt i blir det inte lika roliga diskussioner, men bara för att jag till exempel inte känner till varje anime som är populär just nu eller tycker det är jättekul att bygga expertlego, betyder ju inte det att det inte finns killar som drömmer om just en tjej med intresse för anime eller lego, eller vad det nu kan vara. 
  • Jimmy75

Det är så intressant att många här inne pratar som om det för det första är någon slags allmän kännedom hur andra människor ligger till intelligensmässigt. Det tillhör liksom inte vanligheten att man vet detta. Och så sitter man då i en tråd på familjeliv och pratar om ett begrepp som om man pratar om samma sak och det kan jag svära på att de flesta inte gör. Jag tvivlar på att särskilt många här inne ens skulle kunna definiera vad intelligens är.

• Anonym (paraibaturmalin)
    Postman skrev 2025-11-22 18:03:21 följande:
    En studie på 105 män säger knappast så värst mycket och dessutom är den gjord i det konservativa US. Du ska inte dra för stora slutsatser av det. Enorm skillnad på Sverige och USA vill jag påstå. 
    Den säger fortfarande mer än ingen studie, och definitivt mer än en studie som visar motsatsen.

Det finns studier från många olika länder som på olika sätt visar att män har svårt att hantera kvinnors framgångar. Bland annat ökar risken att kvinnan blir misshandlad om hon tjänar mer än han eller har ett jobb när han inte har det. Samma resultat i USA som i 20 olika länder söder om Sahara så det är liksom svårt att snacka bort på grund av kultur.

www.psychologytoday.com/us/blog/why-bad-looks-good/202005/are-female-breadwinners-at-greater-risk-for-spousal-abuse

Och en forskare trodde att det möjligen kunde vara annorlunda i jämställda Sverige trots övriga rapporter men så var det ju inte heller:

"Generellt sett löper kvinnor med låg utbildning större risk att utsättas för våld av mannen de är i relation med, och risken för våld minskar ju högre utbildningsnivå kvinnan har. Men när det gällde relationer där kvinnor successivt ökar sin inkomst och tjänar mer än mannen, finns sambandet med ökad risk för våld mot kvinnan och psykisk ohälsa hos mannen, i grupperna med minst gymnasieutbildning, och inte för de med lägre utbildning."

www.dagensarena.se/innehall/risk-att-misshandlas-okar-nar-kvinnor-tjanar-mer/
  • Anonym (Ej med i Mensa)

Par där kvinnan tjänar mer pengar än mannen skiljer sig oftare än andra par gör. 

Anonym (Ej med i Mensa) skrev 2025-11-23 09:23:22 följande:

Par där kvinnan tjänar mer pengar än mannen skiljer sig oftare än andra par gör. 

Ja, och det kanske är rätt rimligt om de oftare blir misshandlade?
  • Anonym (Ej med i Mensa)

Jag tror att de flesta av oss känner igen om någon har en stor förmåga att lösa problem och kan diskutera saker på ett mer övergripande och abstrakt sätt. Något som vi i vardagliga situationer kallar för intelligens. 

Sedan kan människor med stort självförtroende ibland  uppfattas som mer intelligenta än vad de är. 

Människor som har en väldigt låg förmåga till överblick och reflektion kan dock missa att någon är intelligent. De har inte tillräcklig egen kapacitet att avgöra det. 

Jimmy75 skrev 2025-11-23 05:10:47 följande:

Det är så intressant att många här inne pratar som om det för det första är någon slags allmän kännedom hur andra människor ligger till intelligensmässigt. Det tillhör liksom inte vanligheten att man vet detta. Och så sitter man då i en tråd på familjeliv och pratar om ett begrepp som om man pratar om samma sak och det kan jag svära på att de flesta inte gör. Jag tvivlar på att särskilt många här inne ens skulle kunna definiera vad intelligens är.

Så du menar att du inte vet att man som STEM- akademiker knappt ens kan söka jobb utan att få göra begåvningstest av olika slag? Konstigt.

Allt från traditionella IQ-test och personlighetstest till konkreta uppgifter (kodning, problemlösning).

Jag har fått min IQ verifierad med officiella test åtminstone fyra gånger och majoriteten av mitt umgänge vet definitivt om de håller 90%+, 95%+ eller MENSA- nivå. 
  • Postman
    Anonym (paraibaturmalin) skrev 2025-11-23 09:20:21 följande:
    Den säger fortfarande mer än ingen studie, och definitivt mer än en studie som visar motsatsen.

Det finns studier från många olika länder som på olika sätt visar att män har svårt att hantera kvinnors framgångar. Bland annat ökar risken att kvinnan blir misshandlad om hon tjänar mer än han eller har ett jobb när han inte har det. Samma resultat i USA som i 20 olika länder söder om Sahara så det är liksom svårt att snacka bort på grund av kultur.

www.psychologytoday.com/us/blog/why-bad-looks-good/202005/are-female-breadwinners-at-greater-risk-for-spousal-abuse

Och en forskare trodde att det möjligen kunde vara annorlunda i jämställda Sverige trots övriga rapporter men så var det ju inte heller:

"Generellt sett löper kvinnor med låg utbildning större risk att utsättas för våld av mannen de är i relation med, och risken för våld minskar ju högre utbildningsnivå kvinnan har. Men när det gällde relationer där kvinnor successivt ökar sin inkomst och tjänar mer än mannen, finns sambandet med ökad risk för våld mot kvinnan och psykisk ohälsa hos mannen, i grupperna med minst gymnasieutbildning, och inte för de med lägre utbildning."

www.dagensarena.se/innehall/risk-att-misshandlas-okar-nar-kvinnor-tjanar-mer/
    Visst hämtar man undersökningar från allehanda stenålderskulter och lägger det på kulturer som har kommit ljusår längre så kan man få folk att tro att vi går mot undergången. Nu är det Sverige vi pratar om och här är det långt annorlunda. Finns alltid en forskare som vill visa det motsatta och det finns säkert ett eller annat fall att leta upp men en fluga gör ingen sommar liksom. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ej med i Mensa) skrev 2025-11-23 09:23:22 följande:

Ja, tyvärr är det fortfarande så, 2025, att många kvinnor har svårt att ta sig ur dåliga förhållanden av ekonomiska skäl.
  • Anonym (På sätt och vis)
    Anonym (A+) skrev 2025-11-21 12:04:02 följande:
    Dejtingsajtfråga - Mensa

Som kvinna och medlem i Mensa, är det till fördel, nackdel eller har noll betydelse om man nämner det i sin profil online?

Funderar om många män tycker det är avtändande/hotfullt med logiska kvinnor. 🤔 

Så ni andra kvinnor, som kanske både nämnt det och sen tagit bort det, märkte ni någon skillnad i antal matchningar ni fick och kanske också vilken typ av person ni matchar med?

Och män får gärna svara på om en sån sak påverkar er åsikt om personen innan ni swajpar höger eller vänster. 

I min presentation framgår att jag söker en intellektuell, intelligent och välutbildad man då jag vill att han är på min nivå eller högre.

Detta har inte skrämt bort dem jag vill ha kontakt med, utan tvärtom uppskattar intelligenta män smarta kvinnor.

Är du bara ute efter sex och istället mest/enbart bryr dig om utseende skulle jag inte nämna Mensa om jag vore du.
  • Anonym (KL)

Svarar som man. Att vara med i Mensa ser jag inte som en nackdel i sig men att känna ett behov av att skylta med det osar lite röd flagg. Jag hade swipeat bort.

• Anonym (Ja)
    Anonym (På sätt och vis) skrev 2025-11-24 09:44:04 följande:
    I min presentation framgår att jag söker en intellektuell, intelligent och välutbildad man då jag vill att han är på min nivå eller högre.

Detta har inte skrämt bort dem jag vill ha kontakt med, utan tvärtom uppskattar intelligenta män smarta kvinnor.

Är du bara ute efter sex och istället mest/enbart bryr dig om utseende skulle jag inte nämna Mensa om jag vore du.
    Det är exakt så.. De intelligenta skulle inte störra sig på att det står en sådan sak att du är med i Mensa. Men vi vanliga kan göra det. Men strunta i oss, du vill väl ha någon på din nivå så kör på det.
Svar på tråden Dejtingsajtfråga - Mensa