• Anonym (Tinder)

Vad är grejen med män som inte anger sin längd på Tinder?

Har nyligen skaffat Tinder och stör mig på att så många män inte anger hur långa dom är. Vad är baktanken med det? Att man ska börja prata med dom och sen få veta att dom är typ 160 cm och tro att det inte spelar någon roll?

Är genuint nyfiken på varför man inte anger nåt så avgörande. 

• Svar på tråden Vad är grejen med män som inte anger sin längd på Tinder?
  • Anonym (Lång kvinna)
    Anonym (Tinder) skrev 2025-11-21 20:34:52 följande:
    Tinder har inte den funktionen vad jag vet och jag har bara sett ett par män som angett längdpreferens där, men i dom fallen var dom självklart kortare än mig (och dig).
    Nej Tinder har inte den funktionen. Kanske män söker lite längre kvinnor nu förtiden. 😃 Jag hoppas verkligen detta har ändrats sedan tiden jag sökte. 
  • Anonym (hmm)

Och så tycker folk att det är svårt att träffa den rätte numera... Jag träffade min man på nätet för många år sedan och vilken tur att jag inte dissade honom för att han är kort (under 170 cm). Då hade vi inte varit lyckligt gifta med flera barn nu. Klarar inte kvinnor (och män) att se bortom det ytliga idag och se till insidan? Det var ju insidan jag blev kär i. 

• Anonym (Filter)
    Anonym (hmm) skrev 2025-11-22 10:26:44 följande:

Och så tycker folk att det är svårt att träffa den rätte numera... Jag träffade min man på nätet för många år sedan och vilken tur att jag inte dissade honom för att han är kort (under 170 cm). Då hade vi inte varit lyckligt gifta med flera barn nu. Klarar inte kvinnor (och män) att se bortom det ytliga idag och se till insidan? Det var ju insidan jag blev kär i. 

Insidan på korta män brukar inte vara så vackra, eftersom de ofta har mindervärdeskomplex för sin korthet, som inte sällan gör dem mer aggressiva och envetna.
  • Tukt
    Anonym (Tinder) skrev 2025-11-21 20:38:05 följande:
    Hur vanligt är det med filter på kvinnorna ungefär? Jag ser ju inga kvinnoprofiler så han ingen aning om vad som är norm där. På mansprofilerna verkar det vara ansiktsbilder (en del uppenbarligen flera år gamla), spännisbild från gymmet, bild från skidbacken och bild med fisk alternativt båt. 
    Svårt säga exakt. Men skulle säga att runt 70 procent av kvinnorna har någon form av filter. Lite beroende på dejtingtjänst. Men väldigt vanligt. Allt går i trender. filtren har förfinats med åren, så inte lika märkbart att det är ett filter, men det finns där. Däremot har har trenden att pluta med munnar försvunnit nästan helt. Kanske beror det på att folk har fillers numera och inte behöver försöka.
    .
  • Anonym (Just för att det är så avgörande)

Längd är viktigt på Tinder. Jag har testat att ljuga, lagt till 2cm (180cm vs 178) och det är enorm skillnad på antalet matchningar och dejter man får som 180 cm mot kortare. Helt olika "världar".

Jag kan tänka mig att skriver man inte sin längd så blir man ibland frågad "hur lång är du?" Vilket innebär att man går från totalt ignorerad till någon sorts kontakt och kommunikation. Att man sedan sållas bort när man berättar sin längd då har man ändå fått bekräftat att man existerar på appen och äger någonting som skulle kunnat attrahera en kvinna om man var 180. Den lilla bekräftelsen blir något stort i den sitsen.

• Anonym (Lång kvinna)
    Tukt skrev 2025-11-22 10:41:12 följande:
    Svårt säga exakt. Men skulle säga att runt 70 procent av kvinnorna har någon form av filter. Lite beroende på dejtingtjänst. Men väldigt vanligt. Allt går i trender. filtren har förfinats med åren, så inte lika märkbart att det är ett filter, men det finns där. Däremot har har trenden att pluta med munnar försvunnit nästan helt. Kanske beror det på att folk har fillers numera och inte behöver försöka.
    .
    Det är väl så att du med åren också sökt något äldre kvinnor och dessa plutar inte lika mycket med läpparna som yngre tjejer. Vet att jag själv var en sådan som plutade med läpparna på bilder när jag var yngre. Nu är det tramsigt!
  • Anonym (Lång kvinna)
    Anonym (Filter) skrev 2025-11-22 10:32:47 följande:
    Insidan på korta män brukar inte vara så vackra, eftersom de ofta har mindervärdeskomplex för sin korthet, som inte sällan gör dem mer aggressiva och envetna.
    Har en manlig vän som är 176cm och skryter om att han haft en kvinna på 192cm. Han pratar alltid om längd och nämner att de där är så korta och sträcker på sig när han vill att man ska mäta hur lång han är, för han tycker att det är okej att sträcka på sig då. Man ser först att han blir 176cm sedan blir han 179cm 😄
  • Tukt
    Anonym (Lång kvinna) skrev 2025-11-22 11:27:48 följande:
    Det är väl så att du med åren också sökt något äldre kvinnor och dessa plutar inte lika mycket med läpparna som yngre tjejer. Vet att jag själv var en sådan som plutade med läpparna på bilder när jag var yngre. Nu är det tramsigt!
    Söker ja, men man kan ju fönstershoppa ändå. Poängen är väl ändå att det är normer som styr till stor del. Och eftersom dejtande, för de flesta, är en rätt jobbig grej, så tenderar normer att spela in mer än annars.
  • Jimmy75
    Anonym (Filter) skrev 2025-11-22 10:32:47 följande:

Jag döööör 😂😂😂 (ifall mina emojis nu ersätts av frågetecken så var det tre stycken gråtskrattande). Ett gott skratt förlänger livet sägs det och ditt inlägg gav mig verkligen det - stort tack för det, hahahaha!

Åt skogen med all personlighetsforskning liksom och fram med måttbandet istället 😂 ÄNTLIGEN en tillförlitlig metod för att snabbt och säkert kunna förstå och uttala sig om hurdan en annan människa är.

• Anonym (Anonym)
    Jimmy75 skrev 2025-11-22 14:15:40 följande:

Jag döööör 😂😂😂 (ifall mina emojis nu ersätts av frågetecken så var det tre stycken gråtskrattande). Ett gott skratt förlänger livet sägs det och ditt inlägg gav mig verkligen det - stort tack för det, hahahaha!

Åt skogen med all personlighetsforskning liksom och fram med måttbandet istället 😂 ÄNTLIGEN en tillförlitlig metod för att snabbt och säkert kunna förstå och uttala sig om hurdan en annan människa är.

Tjenare Jimmy

Jag håller andan fortfarande, har du inte gjort slut med din tjej ännu? Bästa brudarna finns i Berlin, se vad du måste stå ut med
  • Xenia
    Anonym (m) skrev 2025-11-22 10:14:48 följande:
    Varför det? Tror du att de kvinnorna inte vet sitt eget bästa? För mig tex är singelskap ett mycket mindre problem än att vara med någon jag inte tänder på. Man måste ju inte ha en partner till vilket pris som helst 
    Klart de inte vet sitt eget bästa! (Det vet inte män heller.) Varför annars alla dessa uppbrott? Om ett förhållande/äktenskap håller beror på personligheterna, inte på utseendena.

Så du har aldrig träffat en snygg kort man? Eller en charmig kort man?

Det höll tydligen inte med din senaste långe man heller, eftersom du är ute på Tinder.

Det var bättre förr. Då kunde man träffa någon man tyckte om utan att han måste uppfylla en lång kravlista.

Känns som mått är det enda viktiga. Man ska uppge längd, vikt (BMI), kanske byst och höftmått etc. Om nu männen inte uppger sin längd får du väl själv uppge "endast män som är minst 185 cm långa är av intresse".
  • Core

Jag är 185 cm, och kvinnor har verkligen aldrig varit ett problem i andra avseenden heller. Om jag var singel, och mot förmodan på en dejtingapp, varför skulle jag släppa min integritet genom att fylla i kriterier som kvinnor sen kan checka av i sin kravlista? Aldrig. Det är väl ett bra sätt att naturligt sålla bort slafset? Alltså kvinnor som på förhand vet vad jag ska vara för att duga, det är inte kvinnor jag skulle ta i med tång.

• Jimmy75
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-22 14:32:35 följande:
    Tjenare Jimmy

Jag håller andan fortfarande, har du inte gjort slut med din tjej ännu? Bästa brudarna finns i Berlin, se vad du måste stå ut med

Vi är från helt olika planeter du och jag. Fint att du har hittat vad som känns bäst för dig tänker jag. 

Jag behöver inte stå ut med någonting. Däremot har jag givits den stora förmånen att få dela min vandring på den här jorden ett tag och berika tillvaron något enormt för mig.

• Anonym (Filter)
    Tukt skrev 2025-11-21 19:55:18 följande:

För att svara på trådstaren så är det väl helt enkelt så att alla försöker framställa sig själv i bästa dager, även om det slår tillbaks mot dom vid första träff.
    Män "vet" att kvinnor gillar långa män. Då skriver de inte längden.
    Kvinnor i sin tur kör på 18 olika instagramfilter för att de ska se så fräscha ut som möjligt.
    Inget av det är givetvis en vettig väg att gå. Men så länge det är norm...

Det är mest en myt att så många kvinnor skulle ha filter.. en del har det och det syns ganska väl om de har det. En 50-årig kvinna som ser ut att ha en hud slät och len som babyhus rimmar förstås illa. Men jag är övertygad om att de flesta kvinnor inte använder filter på datingappar.
  • Anonym (m)
    Xenia skrev 2025-11-22 14:52:53 följande:
    Klart de inte vet sitt eget bästa! (Det vet inte män heller.) Varför annars alla dessa uppbrott? Om ett förhållande/äktenskap håller beror på personligheterna, inte på utseendena.

Det höll tydligen inte med din senaste långe man heller, eftersom du är ute på Tinder.

Det var bättre förr. Då kunde man träffa någon man tyckte om utan att han måste uppfylla en lång kravlista.

Känns som mått är det enda viktiga. Man ska uppge längd, vikt (BMI), kanske byst och höftmått etc. Om nu männen inte uppger sin längd får du väl själv uppge "endast män som är minst 185 cm långa är av intresse".
    Varför är det så självklart? Varför skulle inte en persons bästa kunna vara att vara singel, om den inte hittar någon som den känner attraktion till och är mer nöjd med livet som singel än i ett liv med någon den inte tänder på? Varför måste en persons bästa vara att ha ett förhållande till varje pris?

Jo det finns snygga och charmiga korta män men om jag kan tänka mig att ha en intim relation med dem är en annan fråga.

Jag är inte ute på tinder, jag träffar någon nu, vad det nu har med någonting att göra. Tar inte förhållanden slut om man väljer en kort man? Då hamnar man aldrig på tinder igen?

Jag vet precis hur jag skulle hantera att männen inte uppger längd på en dejtsida, och det har jag skrivit i tråden men kan skriva det igen: jag hoppar över dem.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (m) skrev 2025-11-22 17:25:38 följande:
    Varför är det så självklart? Varför skulle inte en persons bästa kunna vara att vara singel, om den inte hittar någon som den känner attraktion till och är mer nöjd med livet som singel än i ett liv med någon den inte tänder på? Varför måste en persons bästa vara att ha ett förhållande till varje pris?

Jo det finns snygga och charmiga korta män men om jag kan tänka mig att ha en intim relation med dem är en annan fråga.

Jag är inte ute på tinder, jag träffar någon nu, vad det nu har med någonting att göra. Tar inte förhållanden slut om man väljer en kort man? Då hamnar man aldrig på tinder igen?

Jag vet precis hur jag skulle hantera att männen inte uppger längd på en dejtsida, och det har jag skrivit i tråden men kan skriva det igen: jag hoppar över dem.
    Hur lång är du ? Och vad är för kort för en intim relation för dig ?
  • Anonym (x)
    Anonym (Filter) skrev 2025-11-22 15:50:12 följande:
    Det är mest en myt att så många kvinnor skulle ha filter.. en del har det och det syns ganska väl om de har det. En 50-årig kvinna som ser ut att ha en hud slät och len som babyhus rimmar förstås illa. Men jag är övertygad om att de flesta kvinnor inte använder filter på datingappar.
    Instämmer.
  • Anonym (Bizz)
    Xenia skrev 2025-11-22 14:52:53 följande:

Och när var "förr" enligt dig?

Jag är 60+ och har aldrig någonsin sedan jag började intressera mig för det motsatta könet, på 70-talet, ens sett åt en man som är kortare än mig själv.
  • Tukt
    Anonym (Filter) skrev 2025-11-22 15:50:12 följande:
    "myt" Tyst
  • Tukt
    Anonym (Bizz) skrev 2025-11-23 10:24:54 följande:
    Och när var "förr" enligt dig?

Jag är 60+ och har aldrig någonsin sedan jag började intressera mig för det motsatta könet, på 70-talet, ens sett åt en man som är kortare än mig själv.
    Men du reflekterar inte ens över det begränsande i det?
Svar på tråden Vad är grejen med män som inte anger sin längd på Tinder?