• bimmerboi97

Min syster har grov ADHD och får inget ekonomiskt stöd någonstans ifrån

Min syster fick sin ADHD-diagnos sommaren 2025. Psykologen informerade om att hon har rätt till ekonomiskt stöd och annat stöd från Försäkringskassan.

När jag hjälpte henne att ansöka om omvårdnadsbidrag blev hon nekad. Motiveringen var bland annat att hon klarar av att ta ut sin hund och behöver "rutiner". Det stämmer att hon kan gå ut, men det sker först efter oerhört lång tid framför spegeln för att försäkra sig om att allt är ?okej?.

Hon har haft svår ångest under större delen av sin uppväxt, och hennes skolgång har blivit kraftigt påverkad. Hon har t.ex. hoppat av gymnasiet och förlorat möjlighet till att som andra ungdomar få ekonomiskt stöd. Hon sviktar oerhört fort i humör och fokus. Obefintligt fokus-spann, tålamod och svårt temperament.

Hon har social ångest och isolerar sig ofta i sitt rum och ligger i sängen större delen av dagarna, förutom när hon äter eller måste ta ut hunden. Skolan har inte fångat upp hennes svårigheter i tid, vilket gjort att hon inte fått hjälp förrän nu, precis innan hon fyllt 18. 

Hon har nyligen fått ADHD-medicin, men det visade sig vara fel sort. Läkarna har därför sagt att hon inte får ta den, och samtidigt ska hon flyttas från BUP till vuxenpsykiatrin eftersom hon fyllt 18. Nu väntar hon på att få rätt behandling, och det känns som att allt står och stampar på ruta noll.

Vad är era tips och erfarenheter? Har hon inte rätt till hjälp från Försäkringskassan med tanke på att även om hon "kan ta sig ut", så har hon det oerhört svårt? Man märker att något är "off". Hon har det svårt jämfört med andra ungdomar som inte har diagnosen. 

• Svar på tråden Min syster har grov ADHD och får inget ekonomiskt stöd någonstans ifrån
  • Anonym (Aa)
    bimmerboi97 skrev 2025-11-22 13:07:05 följande:

Hej på er! 

Ja, hon bor hemma och mamma betalar allt, allt som går, det går även pengar till snus, tobak och vape som hon har stort beroende av. Allt detta tynger ner mamma oerhört mycket ekonomiskt. 

Men hon är ju 18 år, jag har själv kompisar som bor på sos, och som får egen lägenhet, pengar och annat stöd under vardagen. Något som min syster inte alls får hjälp med. 

Vill förtydliga att hon hoppade av gymnasiet alldeles i början, så hon har ingenting därifrån. 

Och nej, hon har ingen ersättning, varken från arbetsförmedling, Försäkringskassan eller annat. Mamma får inte heller någon omvårdnadsbidrag trots att syrrans problematik tynger ner henne rent ekonomiskt och oss alla mentalt/psykiskt. 

Allt gott. 

Ja, men då måste hon ju söka bidrag från försörjningsstöd. Där kan hon få pengar för att bidra till hyran till att börja med, och pengar till mat.
    Mamman får väl sätta press på henne att gå till försörjningsstöd.
  • Anonym (Fk)

Om hon har halkat efter i skolan pga sin diagnos borde hon kunna få aktivitetsersättning från Försäktringskassan. Kolla upp det! 

• bimmerboi97
    Anonym (Lotta) skrev 2025-11-22 09:38:33 följande:

Har hon egen bostad? Hur betalar hon i så fall den? 

Omvårdnadsbidrag är något föräldrar kan söka om deras barn är vårdkrävande. Har ni sökt fel bidrag, funderar jag? 

Hon bor hemma! :) Hos mamma. 

Anonym (Aa) skrev 2025-11-22 09:32:34 följande:

Sanningen är att hon måste vilja kämpa själv. Det kan vara svårt, men det går. Lite åt gången.
    Hon måste ha något som motiverar henne.

Till exempel kan hon vilja gå klart gymnasiet- och där finns alternativ som folkhögskola eller Komvux.

Dessa former kan anpassas mer efter individen, så att hon orkar med de ämnen och poäng som behövs för en examen.

Varför ska hon göra allt det här? Jo för att ge en god grund att ta hand om sin hund.
    Därför kan hon behöva bygga rutiner runt skola, promenad med hunden, mat osv.
    Men det viktiga är att börja smått.

Rutiner att sätta först är väl att gå upp, äta frukost, gå ut med hunden. Ät lunch, sök till en folkhögskola, och sedan gå ut med hunden igen. Därefter sök jobb. 

Sedan ska hon självklart söka ekonomiskt stöd om hon inte gjort det än.

Vi försöker verkligen att ge henne rutiner, mest verbalt då, men hon vägrar att lyssna och gör saker på sitt eget sätt. T.ex. kan man aldrig planera utgång med henne, då hon kanske vaknar 13.00 ena dagen, 14.30 andra, 11.00 tredje. 
    Anonym (Lotta) skrev 2025-11-22 09:42:02 följande:

Har hon en fast kontaktperson på Socialtjänsten? 

Man har rätt till samma bidrag oavsett om man har gått ut gymnasiet eller inte. Försörjningsstöd, bostadsbidrag är inte beroende av det. 

Hon har ingen kontakt med Socialtjänsten. Vet inte om det har att göra med att hon är 18 nu och vuxen då. 

Hon har ingen form av bidrag som kan hjälpa till att lätta på mammas ekonomi eller för sig själv. Igår natt grät hon över att hon inte syns eller får någon hjälp medan andra ungdomar som har liknande problematik får ekonomiskt stöd och till och med egen bostad. 

Nu är hon inte i behov av egen bostad direkt, men du förstår kanske poängen?

Anonym (l) skrev 2025-11-22 11:28:41 följande:

Hon låter "som vem som helst med ADHD+svårare ångestproblematik" i sin ålder så inget verkar vara off. Mediciner kan ta ett bra tag att testa ut om de ens fungerar. Din text är rörig, vad har hon sökt för ekonomistiskt stöd av FK och varför? 

Jag förstår att det kanske låter rörigt. Vi har sökt omvårdnadsbidrag, då psykologen rekommenderade och sa att vi har rätt till det. Men Försäkringskassan nekade det. Så hon har ingen form av ekonomiskt stöd alls. Inte terapeutiskt heller. 

Anonym (Ke) skrev 2025-11-22 11:25:04 följande:

Javisst kan ADHD ge svåra symtom. Men det jag undrar är om det kan vara någon annan eller någon mer diagnos? Det finns ju bipolaritet, då kan man inte äta vissa antidepressiva och vissa ADHD-mediciner. Kan förvärra symtomen kraftigt. 

Har hon svåft att klara sig på ett smidigt sätt socialt? Har lite svårt att fånga upp och förstå andra människors signaler? I så fall kan hon läsa boken "Fejka arabiska" för att se om hon känner igen sig. En del flickor som har autism döljer den på olika sätt. OBS! Dubbeldiagnosen autism och koncentrationssvårigheter är inte ovanlig. 

Det vet vi inte. Psykologen som diagnostiserade henne för grov nivå av ADHD sa att hon kanske också kan ha någon form av borderline/bipolaritet, men att hon var för ung under tillfället (17 år då). 

Pappa verkar ha någon form av grov problematik också där han dagligen säger en ny version av samma verklighet/sanning. Det har gjort mig galen flertalet gånger. Han är helt obrydd och helt ansvarslös vad gäller sin familj och sina barn. Han är hellre ute och härjar än att vara med familjen och har aldrig funnits där någonsin. Och han är manipulativ och frågar/ringer endast när han behöver något av oss (som att köpa nya bildelar, hjälpa honom att göra betalningar eller att kolla upp något annat han inte kan). 

Mamma har nästan border-line-aktiga symptom där hon sviktar i humör och man behöver vara på tårna runtomkring henne för att inte hon ska få utbrott. Kanske har det att göra med pappa. 

• Anonym (l)

Ja aktivitetsersättning är något att kika på. Omvårdnadsbidraget hänger på ansökan, ni måste visa hur mycket mer tid som 18åringen tar än en genomsnittlig 18åring. Det är ändå inte hennes pengar. Behöver hon flytta hemifrån pga att det är ohållbart hemma med hennes problematik är boende och försörjningsstöd/(aktivitetsersättning är mer troligt ) något som söks av er, uppfyller hon socs krav kan de betala för en lägenhet men just nu låter en flytt inte optimal. Ofta finns det verksamheter i kommunen som är inriktade på just denna typ av person, kolla på det.

• Anonym (Lotta)

Omvårdnadsbidrag får föräldrar till omyndiga barn, inte föräldrar till vuxna barn som bor kvar hemma. 

Din syster behöver kontakta kommunen/Socialtjänsten. 

Hon behöver kanske ett stödboende av någon sort. Det låter som att er mamma inte är en hälsosam person att dela bostad med. 

Jag kan inte låta bli att fundera över hur situationen hade varit om hon hade vuxit upp med fungerande föräldrar. Det låter som att er familj hade behövt stödinsatser för länge sedan. Har ni barn fått något stöd från tex socialtjänst eller barnpsykiatrin under er uppväxt? 

• Anonym (l)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-11-22 13:45:30 följande:

Omvårdnadsbidrag får föräldrar till omyndiga barn, inte föräldrar till vuxna barn som bor kvar hemma. 

Hon behöver kanske ett stödboende av någon sort. Det låter som att er mamma inte är en hälsosam person att dela bostad med. 

Till Juni samma år hon fyller 19 så ett litet tag kvar men för en 18åring gissar jag att ansökan måste vara väldigt tydlig för en 18åring anses kunna göra mycket själv.

Såg nu att jag missuppfattade TS sista mening också, trodde hon jämfördes med andra med samma diagnos. Jaja TS kan bortse från någon lite väl rak mening från mig.

• Anonym (H)

Va, får hunden vänta med att gå ut och morgon-kissa väldigt länge?

• Anonym (Nej)

Merkostnadserättning som det heter när vuxna söker får man för extra kostnader man har i samband med funktionsnedsättningen och sådana kostnader brukar man inte ha om man bara har ADHD. 

Av det du nämner i trådstarten låter det inte som att hon kan få hjälp från FK varken ekonomiskt eller med något annat. 

• Anonym (Ke)

Man kan få.aktivitetsersättning från det att man är 19 år gammal. En läkare måste bedöma och skriva intyg om att systern är arbetsoförmögen och sedan få man göra en ansökan till FK. De bedömer om de tror att systern inte kommer att kunna arbeta på ett år.

Ta också kontakt med soc. De har ibland anpassade verksamheter för personer i systerns situation. Praktikplatser och liknande. 

Men nyckeln till förbättrat läge kan ändå vara psykiatrin. Att de blir säkra på vilka diagnoser som hon kan ha och att hon får rätt hjälp för det. Hoppas att hon snart fär kontakt med vuxenpsykiatrin! 

• bimmerboi97
    Anonym (H) skrev 2025-11-22 14:10:14 följande:

Va, får hunden vänta med att gå ut och morgon-kissa väldigt länge?

Nej. Hunden går ut mycket senare på natten än andra hundar, så det är relativt som för en hund där matte sover tidigt och vaknar tidigt. Och han får 3 långa promenader per dag, vilket är mer än tillräckligt för en liten malteser som han. 

Jag är där under veckorna och tar ut han vid lunchtid också. Hunden har det bra. Och älskar henne mer än något annat. Men HON har det inte så bra. 

Anonym (l) skrev 2025-11-22 13:33:09 följande:

Ja aktivitetsersättning är något att kika på. Omvårdnadsbidraget hänger på ansökan, ni måste visa hur mycket mer tid som 18åringen tar än en genomsnittlig 18åring. Det är ändå inte hennes pengar. Behöver hon flytta hemifrån pga att det är ohållbart hemma med hennes problematik är boende och försörjningsstöd/(aktivitetsersättning är mer troligt ) något som söks av er, uppfyller hon socs krav kan de betala för en lägenhet men just nu låter en flytt inte optimal. Ofta finns det verksamheter i kommunen som är inriktade på just denna typ av person, kolla på det.

Mamma ska äntligen flytta och lämna pappa, men jag får kolla upp detta. Är så tacksam för alla era svar! 

Anonym (Nej) skrev 2025-11-22 14:22:23 följande:

Merkostnadserättning som det heter när vuxna söker får man för extra kostnader man har i samband med funktionsnedsättningen och sådana kostnader brukar man inte ha om man bara har ADHD. 

Av det du nämner i trådstarten låter det inte som att hon kan få hjälp från FK varken ekonomiskt eller med något annat. 

Så merkostnadsersättning får man inte för enbart ADHD? Hon har dock grov ADHD enligt diagnosen. 

Jag kan inte låta bli att fundera över hur situationen hade varit om hon hade vuxit upp med fungerande föräldrar. Det låter som att er familj hade behövt stödinsatser för länge sedan. Har ni barn fått något stöd från tex socialtjänst eller barnpsykiatrin under er uppväxt? 

Ja, pappa har förstört allt. Jag och mellersta syrran har också fått ta en oerhört stor smäll. Idag går jag på antidepp, så det är jag tacksam för, för att orka med pappa rollen jag omedvetet och undermedvetet fått. 

Syrrorna har fått oerhört dålig självkänsla. Jag har börjat må bättre tack vare medicinen, men tänker på mellersta som inte verkar göra något åt sin situation. 

Och den yngsta så klart, som tråden handlar om. 

Så ja, utan pappa så hade livet nog varit så, så, så mycket bättre. 

• Anonym (Lotta)

Hoppas att det kan bli bättre nu då, utan er pappa! Så tråkigt att höra hur ni har haft det och hur det påverkat er. Men bra att ni syskon har varandra. Du verkar vara en fin storebror. 

• Anonym (Nej)
    bimmerboi97 skrev 2025-11-22 16:45:06 följande:

Nej. Hunden går ut mycket senare på natten än andra hundar, så det är relativt som för en hund där matte sover tidigt och vaknar tidigt. Och han får 3 långa promenader per dag, vilket är mer än tillräckligt för en liten malteser som han. 

Jag är där under veckorna och tar ut han vid lunchtid också. Hunden har det bra. Och älskar henne mer än något annat. Men HON har det inte så bra. 

Anonym (l) skrev 2025-11-22 13:33:09 följande:

Mamma ska äntligen flytta och lämna pappa, men jag får kolla upp detta. Är så tacksam för alla era svar! 

Så merkostnadsersättning får man inte för enbart ADHD? Hon har dock grov ADHD enligt diagnosen. 

Ja, pappa har förstört allt. Jag och mellersta syrran har också fått ta en oerhört stor smäll. Idag går jag på antidepp, så det är jag tacksam för, för att orka med pappa rollen jag omedvetet och undermedvetet fått. 

Syrrorna har fått oerhört dålig självkänsla. Jag har börjat må bättre tack vare medicinen, men tänker på mellersta som inte verkar göra något åt sin situation. 

Och den yngsta så klart, som tråden handlar om. 

Så ja, utan pappa så hade livet nog varit så, så, så mycket bättre. 

Nej, så klart inte merkostnadsersättning är för alla funktionsnedsättningar och sjukdomar. Tanken är att den ska täcka hjälpmedel som rullstol, anpassningar i hemmet, godman, boendestöd etc Ni måste visa vad det är som kostar, hur mycket det kostar och varför hon behöver det. 
Svar på tråden Min syster har grov ADHD och får inget ekonomiskt stöd någonstans ifrån