• Anonym (Fyrtioåringen)

Socionom - se hit

Jag funderar på att börja plugga till socionom och vill veta mer om yrket från er som är socionomer;

-Vad exakt jobbar du med? 
    -Vad är det bästa med ditt yrke?
    -Vad är det sämsta med ditt yrke? 
    -Har du kollegor som bytt karriär FRÅN socionom - vad var isf anledningen? 
    -Vilka egenskaper och kompetenser bör en socionom ha enligt dig för att vara lämplig för yrket?

Tack ❤️

• Svar på tråden Socionom - se hit
  • Anonym (Kraven)

Om du är feminist, vänster, lätt överviktig med klippt pansarlugg så kommer du smälta in bra. Sen beror det ju på var du söker jobb, som socionom kan man ju arbeta på en del olika ställen.

• Anonym (Fyrtioåringen)

Då passar jag rätt bra då, förutom frisyren men det går ju att fixa Cool

Jobbar du som socionom eller har du mött dem som klient? 

Anonym (Kraven) skrev 2025-11-22 07:46:18 följande:

Om du är feminist, vänster, lätt överviktig med klippt pansarlugg så kommer du smälta in bra. Sen beror det ju på var du söker jobb, som socionom kan man ju arbeta på en del olika ställen.

• Anonym (J)

Jag är utbildad socionom och har jobbat som det men har valt att söka mig bort ifrån yrket. Har jobbat som utredare på barn och unga samt skyddat boende. 

jag skulle säga att du ska gilla att prata med människor, och då menar jag inte bara snacka utan även om tyngre ämnen och våga ställa svåra frågor. Man bör gilla att samarbeta med flera, vara bekväm med att gå in i röriga eller kaotiska situationer och hjälpa till att styra upp dem. Akuta situationer kommer uppstå och du måste vara beredd att byta fokus snabbt. Det uppstår mycket osäkerhet hela tiden i vad som är rätt sätt att agera på och det behöver man hantera. Du kommer hamna i situationer där du behöver förmedla svåra beslut och människor kommer bli förbannade på dig. 

du behöver såklart inte kunna det här från början, men kanske ha en vilja och viss fallenhet för det. 

för mig funkade det inte (passar inte min personlighet och sättet jag vill jobba på). men det är ett fint yrke och man kan verkligen hjälpa andra förutsatt att man själv trivs i rollen då. Hamnar man på en bra arbetsplats kommer man ofta nära sina kollegor då man går igenom många tuffa situationer tillsammans. 

• Anonym (Kraven)
    Anonym (Fyrtioåringen) skrev 2025-11-22 20:05:03 följande:

Då passar jag rätt bra då, förutom frisyren men det går ju att fixa Cool

Jobbar du som socionom eller har du mött dem som klient? 

Den raka luggen är viktig. Men det kan ordnas längre in i utbildningen. 

Nja, det är mer skämtsamt då jag känner till ett par socionomer.

• Anonym (Fyrtioåringen)

Tack för ett bra svar! 

Vilken typ av situationer var det mer specifikt som gjorde att du inte ville stanna i yrket? 

Jag tycker om människor och att prata om svåra saker, (gräva djupare och rota runt) och är rätt flexibel och bra på att improvisera, och samarbeta och lösa grejer ihop. Men det där att ta en massa svåra beslut utan att veta om de är rätt, ja det låter ju stressande. Är inte konflikträdd egentligen, men visst är det inte kul om folk är arga och missförstår en. 

De av dina fd kollegor som trivdes bra i yrket - hur var de som personer? 

Anonym (J) skrev 2025-11-22 20:12:43 följande:

Jag är utbildad socionom och har jobbat som det men har valt att söka mig bort ifrån yrket. Har jobbat som utredare på barn och unga samt skyddat boende. 

jag skulle säga att du ska gilla att prata med människor, och då menar jag inte bara snacka utan även om tyngre ämnen och våga ställa svåra frågor. Man bör gilla att samarbeta med flera, vara bekväm med att gå in i röriga eller kaotiska situationer och hjälpa till att styra upp dem. Akuta situationer kommer uppstå och du måste vara beredd att byta fokus snabbt. Det uppstår mycket osäkerhet hela tiden i vad som är rätt sätt att agera på och det behöver man hantera. Du kommer hamna i situationer där du behöver förmedla svåra beslut och människor kommer bli förbannade på dig. 

du behöver såklart inte kunna det här från början, men kanske ha en vilja och viss fallenhet för det. 

för mig funkade det inte (passar inte min personlighet och sättet jag vill jobba på). men det är ett fint yrke och man kan verkligen hjälpa andra förutsatt att man själv trivs i rollen då. Hamnar man på en bra arbetsplats kommer man ofta nära sina kollegor då man går igenom många tuffa situationer tillsammans. 

• Anonym (J)

Det viktigaste är att ha bra chef och arbetsledning som stöttar när det är knepiga beslut och situationer. Samt kollegor man känner sig trygg med. Det är verkligen en viktig grund i arbetet eftersom man använder sig själv som ett socialt verktyg i arbetet. Sen är vissa jobb svårare än andra, till exempel myndighet där du är beslutsfattare. Jag trivdes mycket bättre på boende/behandling/insats, det är friare i hur du kan förhålla dig till din klient. 

Men för min del handlar det nog främst om att jag har en del egna besvär med ångest, och att jag blir väldigt stressad av att jobba med akuta situationer. Det blir för tungt helt enkelt och särskilt nu när jag själv har småbarn och är extra trött. Kanske hittar tillbaka längre fram till yrket. 

de kollegor som trivs, jag skulle gissa på att de är relativt trygga i sig själva och har lätt för att skapa relationer. Det är nog vad jag har uppfattat i alla fall. 

Anonym (Fyrtioåringen) skrev 2025-11-22 23:15:20 följande:

Tack för ett bra svar! 

Vilken typ av situationer var det mer specifikt som gjorde att du inte ville stanna i yrket? 

Jag tycker om människor och att prata om svåra saker, (gräva djupare och rota runt) och är rätt flexibel och bra på att improvisera, och samarbeta och lösa grejer ihop. Men det där att ta en massa svåra beslut utan att veta om de är rätt, ja det låter ju stressande. Är inte konflikträdd egentligen, men visst är det inte kul om folk är arga och missförstår en. 

De av dina fd kollegor som trivdes bra i yrket - hur var de som personer? 

• Tom Araya

Den enda socionom jag känner personligen arbetar med vård/behandling av missbrukare.

• Anonym (Handläggare)

Jag är socionom sedan femton år tillbaka, har fortfarande inte skaffat mig den berömda luggen men ska försöka besvara frågorna ändå.

-Vad exakt jobbar du med? 
    Jag jobbar som biståndshandläggare inom vård och omsorg, utreder och fattar beslut främst inom hemtjänst, daglig verksamhet, särskilt boende, etc. Har även tidigare jobbat som enhetschef.

-Vad är det bästa med ditt yrke?
    Variationen, jag vet aldrig vad som väntar en arbetsdag och vem/vilka jag ska ha kontakt med. Mycket sociala kontakter med individer och deras anhöriga. Även tätt samarbete med sjukvården.

-Vad är det sämsta med ditt yrke? 
    Alla livsöden. Unga personer med livshotande sjukdomar som önskar få dö hemma, sjukdomstillstånd som på en minut krossat en familjs vardag, etc. Det är ibland svårt att inte ta med jobbet hem i tankarna.

-Har du kollegor som bytt karriär FRÅN socionom - vad var isf anledningen? 
    Ja det har skett men oftast har det rört sig om personer som gått direkt från gymnasiet till högskolan och aldrig har jobbat med människor och inte förstått omfattningen av vad utmanande det kan vara. 

-Vilka egenskaper och kompetenser bör en socionom ha enligt dig för att vara lämplig för yrket?
    Förmåga att verkligen se andra människor och vara lyhörd för saker som inte alltid sägs i ord. Att vara ödmjuk inför andra människors livsöden men att samtidigt klara av att jobba enligt vad lagen säger. Ibland säger mitt hjärta en sak vid ett beslut, men lagen en annan sak och jag måste givetvis följa lagen. Tuffa besut måste tas och är man ute efter ett jobb där man alltid är omtyckt och populär är kanske inte detta det självklara.

• Anonym (P)

En del som rmtycker att ärendena blir för tunga när de arbetar inom socialtjänsten väljer att bli sjukhuskurator, skolkurator eller liknande.

Man kan arbeta med ungdomar på boenden av olika slag också, men där kan det också bli tyngre.

Svar på tråden Socionom - se hit