• Anonym (seb)

Jag hade en SGI på 509 000 kronor , nu är den plötsligt noll så jag kan inte vara hemma med mitt barn

Jag gjorde allt som krävdes för att skydda min SGI, följde alla regler och agerade exakt enligt Försäkringskassans instruktioner. När jag var arbetslös (1 månad) menade de att jag skulle ha sökt arbete som motsvarade det jag hade arbetat tidigare, alltså mer än heltid. Men det går inte, man kan bara stå som arbetssökande på heltid hos arbetsförmedlingen. Därför skyddades den inte. Det här vet Försäkringskassan. Till och med min handläggare där uttryckte att situationen var orimlig och sa att han själv hade blivit upprörd. Ändå finns luckan i systemet. Nu har jag panik över att jag inte kommer kunna vara hemma med min bebis. Givetvis ska jag överklaga men lät inte så hoppfullt enligt handläggaren.

Har någon annan varit med om samma sak? Hur kan jag gå vidare mer än att överklaga?

• Svar på tråden Jag hade en SGI på 509 000 kronor , nu är den plötsligt noll så jag kan inte vara hemma med mitt barn
  • Anonym (Sonja)

Vad står i beslutet, hur är det formulerat?

• Anonym (seb)

? Eftersom din tidigare SGI har varit i en högre omfattning än heltid kan du inte skydda den genom att söka heltidsarbete via Arbetsförmedlingen. Försäkringskassan har inga uppgifter som visar att du aktivt sökt arbete som varit i samma omfattning som din tidigare SGI?. Har givetvis varit väldigt tydlig med att jag gärna kunde tänka mig jobba lika mycket igen när jag sökte jobb.

• Anonym (Sonja)

Hur kan man ens söka mer än heltid, det står generellt inte i annonserna? Har du sökt flera tjänster har du ju i princip sökt mer än heltid...

• Anonym (seb)

EXAKT! Det går inte och de vet om det

• Anonym (.)

Men hur kan den vara nollade när du varit inskriven och sökt arbete?

Jobbar man 100% och blir arbetslös nollas ju inte SGI om man söker ett deltidsjobb (förrän man fått jobbet och börjar där -då sänks sgi). 

• Anonym (Sonja)
    Anonym (.) skrev 2025-11-22 22:35:02 följande:

Men hur kan den vara nollade när du varit inskriven och sökt arbete?

Jobbar man 100% och blir arbetslös nollas ju inte SGI om man söker ett deltidsjobb (förrän man fått jobbet och börjar där -då sänks sgi). 

Exakt!
  • Sebbw

Precis, det är väldigt konstigt. Antar många andra tpkst ut för samma sak. Personligen tycker jag det är konstigt att inte kunna vara hemma med sitt barn överhuvudtaget för att man inte får ersättning 

• Anonym (M)

Det låter ju helt vansinnigt att man ska straffas för att man jobbar extra. Det kan knappast ha varit avsikten, när reglerna skrevs.

Hoppas att du får rätt när du överklagar! Om inte så behöver reglerna ändras.

• Anonym (Sonja)
    Sebbw skrev 2025-11-23 11:46:39 följande:

Precis, det är väldigt konstigt. Antar många andra tpkst ut för samma sak. Personligen tycker jag det är konstigt att inte kunna vara hemma med sitt barn överhuvudtaget för att man inte får ersättning 

De allra flesta behöver pengar varje månad för att klara vardagen. 
  • Anonym (?)
    Sebbw skrev 2025-11-23 11:46:39 följande:
    Jag hade en SGI på 509 000 kronor , nu är den plötsligt noll så jag kan inte vara hemma med mitt barn

Vad menar du? När man får barn upphör plötsligt behovet av att handla mat och betala hyran, eller?
  • Anonym (seb)

Hehe ja försäkringskassan tycker ju så tydligen. 

• Anonym (E)

Menar de inte att du inte kan ha en högre SGI än motsvarande heltid? Har de verkligen satt din SGI till 0? Vad står det för summa i beslutet?

Svar på tråden Jag hade en SGI på 509 000 kronor , nu är den plötsligt noll så jag kan inte vara hemma med mitt barn