Sovande boende vs vakna kollegor
Jag jobbar på ett litet boende, inrymt i "en vanlig villa". Vi är tre samtidigt som jobbar nattpass, totalt fem som roterar på nattpassen, och det har uppstått en liten schism mellan två äldre kollegor som varit där länge, och en som är ny sedan i augusti. Enligt mig är det en konstig schism, men tänkte höra med er vad ni säger.
De gamla tycker att den nya tar för mycket hänsyn till de boende, och där med för lite hänsyn till övrig personal/dem. Hon "tar för lång tid på sig" med hushållssysslor så som disk, städ och tvätt, hon tänder aldrig mer lampor än nödvändigt, vilket för henne är typ inga, om hon sätter på tvn så är de minimalt med ljus och ljud så de inte ser eller hör. Hon gör det, som hon säger, för att inte störa de boende, som sover.
Detta går de äldre kollegorna på nerverna verkar det som. De säger att hon inte tar hänsyn till dem när hon är så där långsam, och har mörkt och så vidare. De, och jag ska jag tillstå, är inte alls så där tysta av oss. Vi slamrar undan disken så fort det går, har tvn på normalnivå, osv. Men jag har nog inte tänkt att det är av hänsyn till kollegorna.
Så, hennes sätt eller deras sätt?