• Anonym (kollegan)

Sovande boende vs vakna kollegor

Jag jobbar på ett litet boende, inrymt i "en vanlig villa". Vi är tre samtidigt som jobbar nattpass, totalt fem som roterar på nattpassen, och det har uppstått en liten schism mellan två äldre kollegor som varit där länge, och en som är ny sedan i augusti. Enligt mig är det en konstig schism, men tänkte höra med er vad ni säger.

De gamla tycker att den nya tar för mycket hänsyn till de boende, och där med för lite hänsyn till övrig personal/dem. Hon "tar för lång tid på sig" med hushållssysslor så som disk, städ och tvätt, hon tänder aldrig mer lampor än nödvändigt, vilket för henne är typ inga, om hon sätter på tvn så är de minimalt med ljus och ljud så de inte ser eller hör. Hon gör det, som hon säger, för att inte störa de boende, som sover.

Detta går de äldre kollegorna på nerverna verkar det som. De säger att hon inte tar hänsyn till dem när hon är så där långsam, och har mörkt och så vidare. De, och jag ska jag tillstå, är inte alls så där tysta av oss. Vi slamrar undan disken så fort det går, har tvn på normalnivå, osv. Men jag har nog inte tänkt att det är av hänsyn till kollegorna.  

Så, hennes sätt eller deras sätt?

• Svar på tråden Sovande boende vs vakna kollegor
  • Anonym (n)
    Anonym (kollegan) skrev 2025-11-22 18:51:20 följande:
    När jag började jobba för 2,5 år sedan försökte jag också vara tyst, inte på nya kollegans nivå, men ändå lite försiktig liksom. Men de äldre kollegorna sa bara att jag skulle skita i det och jobba som vanligt och att de boende får ta att de bor på boende i villamiljö och inte i ljudisolerade celler, och att det är bättre att göra undan i normal ljudnivå på 20 minuter än tyst i en timme, vilket hade någon slags logik i sig.
    De boende bor väl i där för att det fanns plats, nu vet jag inte vilken typ av boende men ofta är det inte så mycket till val, man tar vad man får. I en vanlig hemmiljö brukar anhöriga undvika att tokskramla med disken när någon ska sova men det beror lite på när. Måste finnas ett mellanting här... Tar det ifrån något annat jätteviktigt att disken får ta en stund extra?
  • Anonym (.)
    Anonym (kollegan) skrev 2025-11-22 17:57:20 följande:

Så, hennes sätt eller deras sätt?

Så länge inget av arbetssätten orsakar något egentligt problem för någon så tycker jag att var och en kan få göra på sitt vis.
  • Anonym (Vera)

Om det inte går ut över de andra är de onödigt trångsynta som stör sig på att hon gör annorlunda. Gissar att de inte tål att hon försöker göra ett bra jobb och får dem att känna sig dåliga i jämförelse 

• Dexter dot com

Låter ju helt sjukt att dom stör sig på en kollega som visar hänsyn, hinner alla sina arbetsuppgifter och inte lägger sig i hur dom utför sina uppgifter. 

• Anonym (S)

Har ni någon tid då ni kan sitta ned och prata om gemensamma rutiner och förhållningssätt och när det är viktigt att göra/förhålla sig lika kontra när det inte är lika viktigt? 
    Annars tycker jag nog att ni ska be om det för detta riskerar att växa och både gå ut över de boende samt bli ett arbetsmiljöproblem...

Jag skulle även be om att ha en chef/arbetsledare med på ett sådant möte

• Anonym (Polly)

Hur lång tid är det tänkt att ni ska t.ex diska, och vad sk ni göra när ni är klara med det?
    Gör hennes långsamhet att kollegorna får ta hennes del av nån syssla, eller vad gör de?

• Anonym (Stina)

Självklart tar man hänsyn till de boende när man jobbar natt. Varför diska alls när det är natt. Gör inte dagpersonalen det? Lr så diskar man väl det sista man gör på morgonen innan man lämnar över till dagpersonalen. Det låter jättekonstigt att ni ska väsnas på natten. Jag har också jobbat natt på boende. Skala potatis, skura golv. Vissa förberedelser inför morgondagen. Kollar lite på tv fast låg volym. Läsa en bok om arbetsuppgifterna är färdiga. Ni är där för patienterna/ klienterna, inte för erat eget välbefinnande. 

• Virriga Vera

Som jag förstår det så hindrar hon inte er andra att utföra de arbetsuppgifter ni har. Hon gör bara saker på ett annat sätt vilket retar upp de andra. Hon går  undan  och låter er andra se och höra som ni vill, hon släcker lampor och sänker ljudet på TV när hon sitter där själv. Hon säger inte till de andra HUR de skall utföra jobbet, hon förklarar bara hur hon gör och varför. Det de andra gör är snudd på mobbing och jag hade om jag varit där stått på hennes sida. Så länge jobbet blir gjort och gjort bra, så hade jag stöttat henne.

• Anonym (kollegan)
    Anonym (S) skrev 2025-11-23 08:08:01 följande:

Har ni någon tid då ni kan sitta ned och prata om gemensamma rutiner och förhållningssätt och när det är viktigt att göra/förhålla sig lika kontra när det inte är lika viktigt? 
    Annars tycker jag nog att ni ska be om det för detta riskerar att växa och både gå ut över de boende samt bli ett arbetsmiljöproblem...

Jag skulle även be om att ha en chef/arbetsledare med på ett sådant möte

Ja, vi borde kanske ha ett möte. 
  • Anonym (kollegan)
    Anonym (Polly) skrev 2025-11-23 08:44:50 följande:

Hur lång tid är det tänkt att ni ska t.ex diska, och vad sk ni göra när ni är klara med det?
    Gör hennes långsamhet att kollegorna får ta hennes del av nån syssla, eller vad gör de?

Det finns ingen tidsplan. Vi har liksom arbetspasset på oss att göra en del hushållssysslor, som vi då delar mellan oss på rullande schema. En tar hand om köket, en tar hand om tvätten, en plockar undan och städar på övriga gemensamma ytor. När man är klar så gör man vad man vill.

Ja, och så tar vi hand om de boende, så klart. 
  • Anonym (kollegan)
    Anonym (Stina) skrev 2025-11-23 08:59:28 följande:

Självklart tar man hänsyn till de boende när man jobbar natt. Varför diska alls när det är natt. Gör inte dagpersonalen det? Lr så diskar man väl det sista man gör på morgonen innan man lämnar över till dagpersonalen. Det låter jättekonstigt att ni ska väsnas på natten. Jag har också jobbat natt på boende. Skala potatis, skura golv. Vissa förberedelser inför morgondagen. Kollar lite på tv fast låg volym. Läsa en bok om arbetsuppgifterna är färdiga. Ni är där för patienterna/ klienterna, inte för erat eget välbefinnande. 

För att vi har tid på natten och det behövs diskas efter middagen. Tvätten går också varje natt. På morgonen finns det inte tid att ta hand om halvdagsgammal disk. Men maskinerna hörs inte utanför köket och tvättstugan, det är att ställa undan i skåp och lådor som låter, om man inte är lika försiktig som den nya kollegan. 
  • Anonym (kollegan)
    Virriga Vera skrev 2025-11-23 09:51:59 följande:

Som jag förstår det så hindrar hon inte er andra att utföra de arbetsuppgifter ni har. Hon gör bara saker på ett annat sätt vilket retar upp de andra. Hon går  undan  och låter er andra se och höra som ni vill, hon släcker lampor och sänker ljudet på TV när hon sitter där själv. Hon säger inte till de andra HUR de skall utföra jobbet, hon förklarar bara hur hon gör och varför. Det de andra gör är snudd på mobbing och jag hade om jag varit där stått på hennes sida. Så länge jobbet blir gjort och gjort bra, så hade jag stöttat henne.

Du har förstått alldeles rätt, och som jag skrev i TS tycker jag att det är underligt att de äldre stör sig. 
  • Spucks

Så dina äldre kollegor tror att de är där så de själva har en sysselsättning och att de boende är där som dekoration. Din nya kollega fattar att de boende är där för de bor där och att hon är där för deras skull. Och nu blir de äldre irriterade för tack vare den nya blir de påminda om vilka jäkla as de är.

• Fiona M
    Anonym (kollegan) skrev 2025-11-23 18:40:48 följande:
    Det finns ingen tidsplan. Vi har liksom arbetspasset på oss att göra en del hushållssysslor, som vi då delar mellan oss på rullande schema. En tar hand om köket, en tar hand om tvätten, en plockar undan och städar på övriga gemensamma ytor. När man är klar så gör man vad man vill.

Ja, och så tar vi hand om de boende, så klart. 
    Det låter som de struntar i om de stör de boende för att bli klara så snabbt som möjligt och få mer egentid. 
  • Anonym (H)

Vad är det där för ouppfostrade gnällkärringar/-gubbar?? Det är väl klart man inte slamrar med disk och har TV på hög volym när andra försöker sova, det fattar en femåring. (Men inte du, TS?)

• Anonym (Stina)
    Anonym (kollegan) skrev 2025-11-23 18:52:21 följande:
    För att vi har tid på natten och det behövs diskas efter middagen. Tvätten går också varje natt. På morgonen finns det inte tid att ta hand om halvdagsgammal disk. Men maskinerna hörs inte utanför köket och tvättstugan, det är att ställa undan i skåp och lådor som låter, om man inte är lika försiktig som den nya kollegan. 
    Om ni jobbar natt förmodar jag att ni börjar 21:00 ca. Middagen är väl runt 16:00-17:00. Diskar inte dagpers. då? Så var det iaf där jag jobbade.  
  • Anonym (kollegan)
    Anonym (Stina) skrev 2025-11-23 20:12:36 följande:
    Om ni jobbar natt förmodar jag att ni börjar 21:00 ca. Middagen är väl runt 16:00-17:00. Diskar inte dagpers. då? Så var det iaf där jag jobbade.  
    Nej, vi börjar kl 18, och de boende äter någon gång mellan 18 och 20, olika boende äter lite olika tider. Sedan är det några som äter igen runt 21.
  • Anonym (Aria)

Självklart ska man försöka var så tyst som möjligt så att de boende kan sova. Det är ju deras hem. Skulle gnälltanterna gilla att nån kom hem till dom och slamrade när de ska sova? 
    Det låter som det är dags för dem att byta jobb.

• Anonym (Em)

Skulle vilja höra de boendes version också. Störs de av tända lampor, tv och disk på natten? Är den äldre, snabbare personalen mer tillgänglig eller spelar det ingen roll att sysslorna tar längre tid? Tycker att de frågorna har väldigt stor betydelse för att avgöra vad som är rätt och fel arbetssätt här.

När jag jobbade natt i ett hem så var det självklart att vara så tyst som möjligt. Men det var en lägenhet med öppen planlösning. 

Svar på tråden Sovande boende vs vakna kollegor