• Anonym (Ty)

Jag är 49, kan jag bli naturligt gravid?

Jag har regelbunden mens, har ägglossning. Var senast naturligt gravid när jag var 44, nästan 45. Jag har inte haft sex senaste åren, trodde att mensen upphörde mycket tidigare men har förstått att så inte är fallet. Mammas upphörde vid 58 års ålder. Jag märker inte ens tecken på att jag kommit in i klimakteriet och är osäker på hur det ens känns för övrigt. 

• Svar på tråden Jag är 49, kan jag bli naturligt gravid?
  • Anonym (Ty)
    Anonym (.) skrev 2025-11-22 21:15:31 följande:

Kanske.

Kändes så konstigt att skaffa preventivmedel i min ålder, men då kanske jag borde. Har en ny partner.
  • Anonym (52)

Min barnmorska sa att de rekommenderar användning av preventivmedel upptill 52 år. Vet inte var de får den siffran från men jag antar att det finns evidens för att man kan bli gravid upptill den åldern. Jag satte in en sprial som funkar i 8 år och hon sa att jag skulle behöva byta den en gång. Är snart 38 år. 

• ResanTillMelonia
    Anonym (Ty) skrev 2025-11-22 21:21:34 följande:
    Kändes så konstigt att skaffa preventivmedel i min ålder, men då kanske jag borde. Har en ny partner.
    Mannen får väl sterilisera sig då.

jag hade inte tagit något. man vill väl veta när man har kommit in i klimakteriet. Risken är väldigt låg för din ålder, men allt är personligt. En del har hög fertilitet och en del lägre. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (52) skrev 2025-11-22 22:29:33 följande:

Min barnmorska sa att de rekommenderar användning av preventivmedel upptill 52 år. Vet inte var de får den siffran från men jag antar att det finns evidens för att man kan bli gravid upptill den åldern. Jag satte in en sprial som funkar i 8 år och hon sa att jag skulle behöva byta den en gång. Är snart 38 år. 

Den siffran har hon hittat på själv, för det är ingen officiell rekommendation alls. Den officiella rekommendationen är att man räkna sig som steril när man inte haft någon mens på ett år. Men I PRAKTIKEN är man steril flera år tidigare, för eventeulla ägg som lossar på slutet är inte befruktningsdugliga längre ändå. 
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-22 23:58:46 följande:

jag hade inte tagit något. man vill väl veta när man har kommit in i klimakteriet. Risken är väldigt låg för din ålder, men allt är personligt. En del har hög fertilitet och en del lägre. 

Det är väl klart att mannen inte ska göra en sådan uppoffring när kvinnan är 49 år, och med all sannolikhet steril! Så dumt. Det är bara lönt om partnern har en massa fertila år kvar, annars använder man p-medel. Men som sagt: vid 49 behövs knappast något. 
  • Anonym (Ty)

Det känns lite konstigt att ställa sådana krav när vi är precis i början av en relation. 
  • Anonym (Ty)
    Anonym (xxx) skrev 2025-11-23 00:44:50 följande:
    Den siffran har hon hittat på själv, för det är ingen officiell rekommendation alls. Den officiella rekommendationen är att man räkna sig som steril när man inte haft någon mens på ett år. Men I PRAKTIKEN är man steril flera år tidigare, för eventeulla ägg som lossar på slutet är inte befruktningsdugliga längre ändå. 

Det är väl klart att mannen inte ska göra en sådan uppoffring när kvinnan är 49 år, och med all sannolikhet steril! Så dumt. Det är bara lönt om partnern har en massa fertila år kvar, annars använder man p-medel. Men som sagt: vid 49 behövs knappast något. 
    Det är ju det jag undrar om det verkligen är så. Jag fick mens väldigt sent och min mamma blev gravid efter 45. Jag vet inte om sådant är ärftligt, men jag gissar att det kan vara det.
  • Anonym (Sofia)

Ja, du kan bli gravid, även om det inte är så stor sannolikhet! Jag är i din ålder och har hormonspiral, som jag är jättenöjd med.
    Jag tänker att det finns flera fördelar med det:  Du slipper oroa dig för att bli/vara gravid, du slipper antagligen mens, (vilket är en fördel om man bara träffas ibland) och klimakteriet sägs bli lättare, när den tiden kommer.
    Den jag fick ska egentligen bytas efter fem år, men BM sa att jag skulle fortsätta ha den tills jag var 55, eller på annat sätt visste att jag var igenom klimakteriet.

• Anonym (Missfall)

Det kan du men risken för missfall är högre och din kropp kommer att ha svårare att återhämta sig än om du var yngre. 

• Anonym (Linn)

Gravid kan du nog bli, ingen garanti dock men desto svårare att du få behålla barnet. Risken för missfall är otroligt stor.

• Core

Haha det är väl en sak att prata om i en längre relation, men en kvinna som tar upp det tidigt skulle man ju klassa som en kaninkokerska 😂
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-11-23 17:48:50 följande:

Ja, du kan bli gravid, även om det inte är så stor sannolikhet! Jag är i din ålder och har hormonspiral, som jag är jättenöjd med.
    Jag tänker att det finns flera fördelar med det:  Du slipper oroa dig för att bli/vara gravid, du slipper antagligen mens, (vilket är en fördel om man bara träffas ibland) och klimakteriet sägs bli lättare, när den tiden kommer.
    Den jag fick ska egentligen bytas efter fem år, men BM sa att jag skulle fortsätta ha den tills jag var 55, eller på annat sätt visste att jag var igenom klimakteriet.

Hormonspiral gav mig ständig mens, men vanlig spiral kanske.
  • Mrs Moneybags

Jag skulle sätta in en p-stav eller något i ditt läge.

Svaret är väl att ja, du kan bli gravid men hur roligt är det att vara gravid vid 49 om man inte verkligen vill bli mamma igen. Risken för missfall är mycket stor och det är också jobbigt att gå igenom även om man inte skulle vilja ha barnet.

Så se till att skydda dig för din egen skull.

Jag är 55 och har inte heller några direkta klimakteriesymtom än eller symtom på förklimakteriet heller, vissa av oss är väldigt sena helt enkelt. Men man vet ändå inte hur fertil eller inte fertil man är trots regelbunden mens. 

• Anonym (Ty)
    Mrs Moneybags skrev 2025-11-25 11:17:16 följande:

Jag skulle sätta in en p-stav eller något i ditt läge.

Svaret är väl att ja, du kan bli gravid men hur roligt är det att vara gravid vid 49 om man inte verkligen vill bli mamma igen. Risken för missfall är mycket stor och det är också jobbigt att gå igenom även om man inte skulle vilja ha barnet.

Så se till att skydda dig för din egen skull.

Jag är 55 och har inte heller några direkta klimakteriesymtom än eller symtom på förklimakteriet heller, vissa av oss är väldigt sena helt enkelt. Men man vet ändå inte hur fertil eller inte fertil man är trots regelbunden mens. 

Kan bara använda kopparspiral tyvärr, därför jag tvekar för jag blöder mycket vid mens av den.
  • FtS70

Jag kollade några medicinska databaser: chans att bli gravid för en fertil 49 åring ligger mellan en och två procent per cykel.Missfallsrisken ligger mellan 50 och 80 procent för en kvinna äldre än 45 år.

• Anonym (Ty)
    FtS70 skrev 2025-12-05 13:46:51 följande:

Jag kollade några medicinska databaser: chans att bli gravid för en fertil 49 åring ligger mellan en och två procent per cykel.Missfallsrisken ligger mellan 50 och 80 procent för en kvinna äldre än 45 år.

Jo, men det är ju inte som man vill gå runt och få missfall lite då och då heller. 

Sedan antar jag att den databasen är ett genomsnitt av kvinnor i olika stadier av premenopaus och menopaus. Skulle man göra ett genomsnitt av de kvinnor som fortfarande har ägglossning kanske siffrorna skulle vara annorlunda. 
Svar på tråden Jag är 49, kan jag bli naturligt gravid?