Anonym (52) skrev 2025-11-22 22:29:33 följande:
Min barnmorska sa att de rekommenderar användning av preventivmedel upptill 52 år. Vet inte var de får den siffran från men jag antar att det finns evidens för att man kan bli gravid upptill den åldern. Jag satte in en sprial som funkar i 8 år och hon sa att jag skulle behöva byta den en gång. Är snart 38 år.
Den siffran har hon hittat på själv, för det är ingen officiell rekommendation alls. Den officiella rekommendationen är att man räkna sig som steril när man inte haft någon mens på ett år. Men I PRAKTIKEN är man steril flera år tidigare, för eventeulla ägg som lossar på slutet är inte befruktningsdugliga längre ändå.
ResanTillMelonia skrev 2025-11-22 23:58:46 följande:
Mannen får väl sterilisera sig då.
jag hade inte tagit något. man vill väl veta när man har kommit in i klimakteriet. Risken är väldigt låg för din ålder, men allt är personligt. En del har hög fertilitet och en del lägre.
Det är väl klart att mannen inte ska göra en sådan uppoffring när kvinnan är 49 år, och med all sannolikhet steril! Så dumt. Det är bara lönt om partnern har en massa fertila år kvar, annars använder man p-medel. Men som sagt: vid 49 behövs knappast något.