Samlarsyndrom / hoarding hjälp och konkreta tips sökes! (Storstockholm)
Hej allihopa,Min mamma som lidit av samlarsyndrom i 25 år har nu till slut kommit till en brytningspunkt, eller rock bottom, och är försjunken i den värsta depression hon någonsin haft av att inse sin situation och effekten det har hart på vår familj och vårt hem.
Det är så stort att hon är där men jag är orolig för henne och vill göra allt som går för att ta tillfället i akt och hjälpa henne nu när det för första gången finns en villighet hos henne. Kommunen är otroligt knepig, psykiatrin är ett skämt. I väntan på att få rätt stöd där behöver vi anhöriga ta steg för att få det att gå framåt.
Jag är dessvärre själv sjuk (hjärntrött) och (stegvis tillfrisknande) medberoende, bor på annan ort och funderar därför på lösningarna nedan men vill inte behöva testa mig fram i det här känsliga skedet.
Jag söker tips och erfarenhet av lösningar för antingen:
- Hyra container till tomten
- Second Hand butiker som erbjuder upphämtning
- Bra misärsaneringsfirmor som har erfarenhet av en samlare som är totalt oorganiserad. Det finns liksom inte travar av samma sak utan viktiga, dyrbara saker ligger huller om buller med skräp och oviktiga prylar
Detta gäller förort till Stockholm.
Tack på förhand!!!