• GinTonic

Hundkörkort

Finns det anledning att införa hundkörkort eller någon motsvarighet, ett bevis eller licens som visar att man är lämplig som hundägare?

Med bakgrund av alla hundattacker mot människor som skadats och traumatiserats både fysiskt och mentalt. 

Ska det vara självklart att få förtroendet att skaffa hund, som en mänsklig rättighet eller bör man kunna bevisa att man är lämpad?

• Svar på tråden Hundkörkort
  • Anonym (g)

Det spelar ingen roll vad någon tycker. Hundkörkort är inte genomförbart.

• Anonym (g)

Plus den som mött en väldigt manipulerande människa vet att det inte är så lätt att att bedömda någons karaktär.

• GinTonic

Det finns exempel i bla Österrike där man kräver licens. Verkar fallit väl ut.

• Dexter dot com
    GinTonic skrev 2025-11-23 16:13:10 följande:

Det finns exempel i bla Österrike där man kräver licens. Verkar fallit väl ut.

Vem står för kostnaderna av utbildning av instruktörer, kontroller av vem som har licens, att hunden inte skrivs på nån annan osv? Vad är konsekvenserna för om man har hund utan licens?
  • Anonym (I teorin)

I teorin skulle det vara en bra idé, speciellt när det kommer till stora, driftstarka hundar. 

I praktiken är det så gott som omöjligt att få till. 

Sedan är siffrorna för hundattacker missvisande, speciellt hund/människa där människa sökt läkarvård. Man räknar nämligen in alla skador relaterade till hunden. Så om jag är ute med min hund, den drar till på något, jag ramlar och gör illa mig så pass att jag behöver söka vård. Då är det en hundattack i siffrorna när media rapporterar. Vad gäller avel på farliga hundar och omhändertagande av farliga hundar finns det redan ett regelverk som tyvärr inte används.

Vi behöver inte fler regler, vi behöver använda de dom redan finns. 

• GinTonic
    Dexter dot com skrev 2025-11-24 11:05:29 följande:
    Vem står för kostnaderna av utbildning av instruktörer, kontroller av vem som har licens, att hunden inte skrivs på nån annan osv? Vad är konsekvenserna för om man har hund utan licens?
    Inte insatt på djupet men det verkar som hundägaren själv betalar för utbildning och examen, nånstans mellan 80-150?, likaså instruktörerna bekostar sin egen utbildning.

Däremot står staden för admin, dvs register och kontroller och om saknar licens kan det bli aktuellt med böter Det handlar främst om raser som anses kunna vara riskabla.

Motsvarande ett körkort i praktiken men där fokus ligger även på ägaren och inte enbart ras.

Finns flera exempel i Frankrike och Spanien bla. Det har nog tillkommit inte helt utan orsak.
  • GinTonic
    Anonym (I teorin) skrev 2025-11-24 11:27:04 följande:

I teorin skulle det vara en bra idé, speciellt när det kommer till stora, driftstarka hundar. 

I praktiken är det så gott som omöjligt att få till. 

Sedan är siffrorna för hundattacker missvisande, speciellt hund/människa där människa sökt läkarvård. Man räknar nämligen in alla skador relaterade till hunden. Så om jag är ute med min hund, den drar till på något, jag ramlar och gör illa mig så pass att jag behöver söka vård. Då är det en hundattack i siffrorna när media rapporterar. Vad gäller avel på farliga hundar och omhändertagande av farliga hundar finns det redan ett regelverk som tyvärr inte används.

Vi behöver inte fler regler, vi behöver använda de dom redan finns. 

Ja statistiken blir lite trubbig när man klumpar ihop skador på det sättet.

Exemlet i Österrike kallas Wiener Hundefuhrschein, och i Barcelona handlar det om en kommunal licens - "Licencia para tenencia de perros potencialmente peligrosos"
    Frankrike har ngt liknande system.
  • Anonym (Lady)

Om folk bara gav fan i att köpa eller för den delen sälja hundar på typ Blocket, utan endast av seriösa uppfödare, som ju också väljer noggrant till vem de säljer en valp till, gör en gedigen kontroll av köparna, så kommer man ju  långt med problemet. 

• GinTonic
    Anonym (Lady) skrev 2025-11-24 12:14:34 följande:

Om folk bara gav fan i att köpa eller för den delen sälja hundar på typ Blocket, utan endast av seriösa uppfödare, som ju också väljer noggrant till vem de säljer en valp till, gör en gedigen kontroll av köparna, så kommer man ju  långt med problemet. 

Det kan man önska men det kommer inte hända, såvida man inte reglerar problemet med någon form av licens som f.ö skulle ligga i både hundägares intresse och allmänhetens.
Svar på tråden Hundkörkort