Anonym (Vill spara mer) skrev 2025-11-25 13:22:50 följande:
Oj, det var märkliga prioriteringar. Jag hade ansett att jag inte hade haft råd med bl a renovering om jag inte hade haft någon buffert. Vad gör ni om ni t ex drabbas av sjukdom eller måste lägga en större summa på något akut?
Du har helt rätt ☺️ jag är inte alls bra på ?livet?, definitivt inte alla områden. Men hade jag fått bestämma hade jag bott billigare, tjänat mindre och haft mer fritid. Inte säkert att jag skulle haft mer sparande för det och antagligen även misslyckats med att klättra på bostadsmarknaden, den biten är tack vare min sambo. Jag hoppas det ändå blir en bra sak i slutänden. Nu har vi säkert haft ?ett val?, men jag är som sagt inte alls bra på att förstå vad det skulle varit. Vi behöver plats för familjen, vi hade inte råd att köpa ett hus både tillräckligt stort, tillräckligt nära storstan och färdigt att leva i. Renovering är mer eller mindre nödvändigt. Vi hade kunnat lägga samma månatliga peng på en stor hyresrätt; nu har vi iaf huset som tillgång. Vi kan inte välja en billigare stad för jobbens skull, vi kan inte välja en billigare stadsdel för barnens skull. Vi bor väldigt tryggt idag, relativt bra skolor nära, osv. Jag skulle nog kunnat trivas rätt bra litet varstans, men ett hus är viktigt för min partner och hans projekt är viktiga för hans livsglädje. Sedan är ju hela livet ganska mycket av ett lotteri. Jag förstår att det låter ansvarslöst. Jag är exakt som min mamma på det här området 😁 Samtidigt har vi betydligt mer i tillgångar (även om de inte finns tillgängliga) än mina vänner i vår generation, även de med hög utbildning som jag själv. Den enda som jag känner i vår ålder som lyckats bättre är min bror, och de är extremt sparsamma. Rika men går i trasiga kläder-sparsamma. Fast vi är också en betydligt större familj, så ur det perspektivet krävs mer av allt också - större bil, fler rum, mer mat, osv. Jag vet att många är betydligt duktigare och smartare än jag, särskilt på det här området!