• Skölden89

Laga pizza i ugn (Icas pizza)

Jag lagar just nu pizza i ugn och det blir en pizza jag köpt på ICA, den är väldigt god och saftig. Jag kör pizzan i ugnen i 13 minuter för att få den knaprig och god. Igår körde jag den i 11 minuter, det varierar en aning på pizzan. 

Vad brukar du köpa för pizza på ICA?
    Hur länge har du den i ugnen?
    Helgmat?

• Svar på tråden Laga pizza i ugn (Icas pizza)
  • Anonym (f)

Icas egna märke enbart? Vilka som går att köpa på Ica varierar på vilket Ica man är på :P

Dr oetkers och värmer dom den tid det står på paketet

• Anonym (f)

Inte helgmat utan när jag känner för det

• Anonym (Lisa)

Jag köper margherita i kyldisken på Hemköp och piffar till den med ananas och extra ost. Sedan kryddar jag med oregano efter gräddning.

Enligt förpackningen ska den gräddas i 8 minuter, men jag tycker att det behövs 10. 

Nu blev jag hungrig. Tror att det är dags att fixa lunch!

• Anonym (Lisa)
    Skölden89 skrev 2025-11-23 11:40:48 följande:

Helgmat?

Så lättlagade saker äter jag framförallt på vardagar, när det är ont om tid och ork.
  • Anonym (Pinsa)

Zetas pinsa, Mutti pizzasås, gräddas i ugnen enligt anvisningar. Sedan lägger vi på ruccola, prosciutto, coppa, salami och mozzarellabitar. Helglyx. 

Alternativt så blir det ett pizzakit som vi gör en vesuvio av. 

Färdigdressade pizzor blir det typ aldrig.

• Anonym (Grandiosa)

Grandiosa Pepperoni och kebabpizza är de enda köpepizzor som är tillräckligt stora och goda. De säljs ibland till lägre pris. Annars undviker jag köpepizzor, vill ha äkta, nygräddad vara.

• Anonym (Yummi)

Färdiga frysta pizzor är nödmat, inget annat.
    Det finns en del rätt ok pizza-kit med deg och tomatsås som man kan dressa med en massa smaskens. Inte så mycket mer jobb men så ini helvete mycket godare.

• Anonym (Simson)

Vi kör bara Tonys sen en tid tillbaka. Oslagbart!
    Tar man den som är peperoni och så skjuter man alla korvbitarna till ena sidan pga en i familjen älskar dem. Den andre vill ha "Margherita" så de får dela.
    Perfekt.

• Anonym (ICA Maxi)

ICA har under sitt eget märke pizza i kyldisken. Capprichosa, Hawaii (ha överseende med stavningen). Pris 49kr. Vi delar på en, tjock botten och helt ok faktiskt. Vi kör antal minuter som står på förpackningen, 8 minuter.

• Anonym (Yummi)
    Anonym (Simson) skrev 2025-11-23 18:58:45 följande:

Vi kör bara Tonys sen en tid tillbaka. Oslagbart!
    Tar man den som är peperoni och så skjuter man alla korvbitarna till ena sidan pga en i familjen älskar dem. Den andre vill ha "Margherita" så de får dela.
    Perfekt.

Har hört mycket om Tony?. Sonen med flickvän käkade det för ett tag sedan. Hon hade provat innan med sin pappa.
    Jag fick frågan om jag provat Tony? pizza och svaret blev - Nej!
    Kommentaren tillbaka blev
    - Gör inte det!
    Tydligen oätlig och sämre än en skollunch.
    De gånger jag provat färdig pizza har det varit Dr Oetker men då har jag pimpat med extra ost m.m.
    Färdig mat ska passa alla och smakar därmed inte ett smack!
    Köper ibland färdig potatisgratäng men drar alltid på extra grädde, vitlök och riven ost.
    Annars blir den bara torr och smaklös.
    Jag har så svårt att förstå att så många äter färdig mat som inte smakar någonting.
    Är verkligen ingen matsnobb men tycker om mat som smakar! 
    Livet ska inte kastas bort på skit bara för att man är lat när det är så enkelt att göra bättre.
  • Anonym (f)
    Anonym (Yummi) skrev 2025-11-23 20:47:18 följande:
    Har hört mycket om Tony?. Sonen med flickvän käkade det för ett tag sedan. Hon hade provat innan med sin pappa.
    Jag fick frågan om jag provat Tony? pizza och svaret blev - Nej!
    Kommentaren tillbaka blev
    - Gör inte det!
    Tydligen oätlig och sämre än en skollunch.
    De gånger jag provat färdig pizza har det varit Dr Oetker men då har jag pimpat med extra ost m.m.
    Färdig mat ska passa alla och smakar därmed inte ett smack!
    Köper ibland färdig potatisgratäng men drar alltid på extra grädde, vitlök och riven ost.
    Annars blir den bara torr och smaklös.
    Jag har så svårt att förstå att så många äter färdig mat som inte smakar någonting.
    Är verkligen ingen matsnobb men tycker om mat som smakar! 
    Livet ska inte kastas bort på skit bara för att man är lat när det är så enkelt att göra bättre.
    Lite konstigt att dissa ett märke för att ens barn inte gillar det i en tråd där egna erfarenheter efterfrågas. 

Köper Pekas potatisgratäng och har inga problem med att den inte smakar just potatisgratäng då den...gör det. Att uttrycka sig som en matsnobb och säga att man inte är... Alla vill eller kan inte göra saker från grunden. Jag njuter fullt ut av mina färdigköpta alternativ så varför skulle jag inte äta dom för att någon annan inte tycker att de smakar något?
  • Anonym (Yummi)
    Anonym (f) skrev 2025-11-23 21:11:04 följande:
    Lite konstigt att dissa ett märke för att ens barn inte gillar det i en tråd där egna erfarenheter efterfrågas. 

Köper Pekas potatisgratäng och har inga problem med att den inte smakar just potatisgratäng då den...gör det. Att uttrycka sig som en matsnobb och säga att man inte är... Alla vill eller kan inte göra saker från grunden. Jag njuter fullt ut av mina färdigköpta alternativ så varför skulle jag inte äta dom för att någon annan inte tycker att de smakar något?
    Litar på min sons åsikt helt enkelt!
    Är man matsnobb för att man vill att maten faktiskt ska smaka något?
    Annat än kartongen den låg i?
    Hur kan det vara så illa att lägga 30-45 minuter av sin dag att faktiskt laga en god middag?
    Når pojkfan låg i lumpen såg jag i alla fall till att laga och äta hemgjord mat varje dag. Det ät en väldigt liten investering för ett bättre liv. Och dessutom såååå mycket godare.
    Bestämmer du vad du ska äta eller bestämmer de som lagt skiten i kartongen?
  • Anonym (Simson)

Det ena behöver kanske inte ta ut det andra.
    I helgen har jag lagt säkert 7h på matlagning för att vi älskar mat från grunden, för att jag har matlagning som hobby och för att vi har ett barn med selektiv ätstörning som gör att just hens meny är väldigt smal.
    Det förtar inte på något vis det faktum att vi kan köpa hem en färdig pizza en handfull gånger per år  och bara värma upp.
    Den med kebabkött blev ingen favorit här.
    Men att göra så som jag skrev, skjutsa över peperonibitarna till ena sidan så att den andra halvan blir "neutral" och sen äta som den är. Alternativt vilket också är jättegott så kan man lägga på vilka pålägg som helst. Sist hade jag asiatiskt kryddat sidfläsk, vitlöksmajjo och salladslök på min halva. Hur gott som helst.

• Anonym (f)
    Anonym (Yummi) skrev 2025-11-23 21:55:51 följande:
    Litar på min sons åsikt helt enkelt!
    Är man matsnobb för att man vill att maten faktiskt ska smaka något?
    Annat än kartongen den låg i?
    Hur kan det vara så illa att lägga 30-45 minuter av sin dag att faktiskt laga en god middag?
    Når pojkfan låg i lumpen såg jag i alla fall till att laga och äta hemgjord mat varje dag. Det ät en väldigt liten investering för ett bättre liv. Och dessutom såååå mycket godare.
    Bestämmer du vad du ska äta eller bestämmer de som lagt skiten i kartongen?

Nu gillar jag inte just Tonys men det är inte heller svårt att vara "sämre än en skollunch" med tanke på hur vällagad mat vi fick för den delen. Oätlig är pizzorna inte men det finns bättre varianter av färdigpizza. 

Lol att du ens förutsätter att man aldrig lagar mat...Jisses. Du har aldrig varit helt slut efter en arbetsdag hör jag. Det där med att ha svårt att sätta in sig i andras situationer och smaklökar verkar vara svårt. Jobbigt. Jag äter inte äcklig mat bara för att det kanske finns godare någonstans.

Svar på tråden Laga pizza i ugn (Icas pizza)