Anonym (Mamman) skrev 2025-11-23 21:55:21 följande:
Adhd är fastställt och emotionell instabilitet, för ung för diagnosen EIPS men har som sagt haft självskadebeteende och visar brist på empati och är mycket på och av i nära relationer. Hon stjäl och alla tassar på tå för att undvika konflikter och utbrott, mentalt är hon mer som en 14-åring. Utsätter sig för stora risker som också drabbar andra, nu finns inget nätverk kvar som orkar stötta upp. Socialtjänsten har föreslagit HVB för att det kan vara skönt att slippa familjedynamiker och att främst få professionell hjälp och mycket dagligt stöd. Jag förstår det intellektuellt men mitt hjärta för den här fina tjejen brister, att jag inte klarar av mitt barn.
Du kan inte göra mer än att hålla kontakten om möjligheterna att ta hand om henne i hemmet är uttömda. Ni har ju fler barn att ta hänsyn till.
Hon kanske är avvisande ibland när ni har kontakt, men håll kanalen öppen till henne. Den är ett stöd och en syabilitet även om hon verkar vara irriterad på er. Första tiden på HVB-hemmet kan bli påfrestande för henne.
Ibland visar sig emotionell instabilitet senare vara bipolaritet, men inte alls alltid. Om hon medicinerar mot depression eller ADHD och hon i själva verket är bipolär, så kan de medicinerna göra henne sämre.
Men det kan också ta tid för många att ställa in ADHD-medicin och även att hitta rätt sort. Så under den tiden kan ungdomen må sämre av den orsaken.