-
Vet inte hur jag ska lägga upp detta. Mina barns mamma och jag separerade i våras. Hann knappt börja smälta det så berättade hon att hon träffat en ny karl i slutet av sommaren som även barnen fått träffa.Blev ganska mycket på en gång men har kämpat med att hantera detta snyggt inför barnen.Mamman säger att den här nya vill absolut inte träffa mig, hon förklarar inte varför, hon blir snarare upprörd för att jag ens ifrågasätter och påstår att jag tror illa om honom och att jag tror att han ska göra barnen illa, utan att jag ens sagt något om det. Fine tänker jag, ingen idé att försöka övertala en sten.Saken är den att jag vet sen några veckor vem det är hon träffar. Har inte träffat honom men har bekanta som umgåtts med honom tidigare, och den bakgrund den här personen har gör att jag får väldigt mycket dåliga vibbar att ha honom i närheten av mina barn. Tyvärr så finns inget bevis som jag hade kunnat lägga fram till typ soc eller liknande, och att lyfta det med henne är meningslöst nu eftersom hon ser honom som en ängel.Mitt äldsta barn har ju olika musikaktiviteter på fritiden och innan jag fick veta att han var med i bilden blev jag inbjuden till nån avslutningskonsert som hon vill att jag ska vara med på.Nu berättar mamman bara några veckor innan att barnen säger att de vill att den här nya ska vara med på det här, vilket jag inte alls är beredd på. Känner att jag inte är redo att träffa honom än. Jag diskuterade det här med en kompis som inte förstod poängen med att han ens skulle vara med. Det skapar bara massa onödiga spänningar både för mig och barnen.Det är inte första gången hon använder barnen som ursäkt på det här sättet, så jag vet inte vad hon försöker uppnå. Särskilt när hon vet att jag vill vara med på den här konserten. -
Svar på tråden Mamman använder barnen som skydd för att få sin vilja igenom (?)
-
Gå på konserter. Skit i honom
-
Klart du ska gå på konserten för ditt barns skull ! Du är vuxen och får hantera dina känslor på ett vuxet sätt .
-
Håller med de andra, gå dit för ditt barns skull.
-
Vad mer är det som hon försökt hindra dig från att göra?
-
Du får rusta dig med en osynlig rustning och ta dig dit och sätta dig längst fram. Det är du som är pappan, han är bara en eventuellt tillfällig person i deras liv. Skit i honom. Jag skulle försöka undvika dem båda två under konserten och fokusera på barnen.
Det kommer vara skitjobbigt, men du gör det för barnets skull. Det fixar du. -
Gå på konserten, och strunta i exet och hennes nya. Du behöver ju inte sitta tillsammans med dem, om du inte vill.
springer du på hennes nya så sträck fram handen och presentera dig. Det är nog ditt ex påhitt att han inte vill träffa dig.
-
Det är väl bättre att ha koll på den nye än att undvika honom. Och självklart ska du gå på konserten. Allt detta för barnens skull.
-
Du får nog faktiskt ta och svälja bitterheten och gå för ditt barns skull. Jag ser inte alls i ditt exempel att hon utnyttjar barnen för något. De ville att den nya mannen skulle följa med, på en konsert som verkar vara öppen för vem som helst att besöka. Hon har inte sagt att du inte får följa med och du behöver inte ens prata med henne och hennes nya om du inte vill.
Sätt ditt barn först och gå på konserten. -
Du är pappa och hon är mamma, det är alldeles för tidigt att ta med en bonuspappa till en musikaktivitet som barnen har nu (oavsett vem den mannen är). Ditt ex är okänslig, tyvärr. Men din äldsta kanske blir ledsen om du inte kommer.Anonym (bast) skrev 2025-11-24 10:53:19 följande:Mamman använder barnen som skydd för att få sin vilja igenom (?)Vet inte hur jag ska lägga upp detta. Mina barns mamma och jag separerade i våras. Hann knappt börja smälta det så berättade hon att hon träffat en ny karl i slutet av sommaren som även barnen fått träffa.Blev ganska mycket på en gång men har kämpat med att hantera detta snyggt inför barnen.Mamman säger att den här nya vill absolut inte träffa mig, hon förklarar inte varför, hon blir snarare upprörd för att jag ens ifrågasätter och påstår att jag tror illa om honom och att jag tror att han ska göra barnen illa, utan att jag ens sagt något om det. Fine tänker jag, ingen idé att försöka övertala en sten.Saken är den att jag vet sen några veckor vem det är hon träffar. Har inte träffat honom men har bekanta som umgåtts med honom tidigare, och den bakgrund den här personen har gör att jag får väldigt mycket dåliga vibbar att ha honom i närheten av mina barn. Tyvärr så finns inget bevis som jag hade kunnat lägga fram till typ soc eller liknande, och att lyfta det med henne är meningslöst nu eftersom hon ser honom som en ängel.Mitt äldsta barn har ju olika musikaktiviteter på fritiden och innan jag fick veta att han var med i bilden blev jag inbjuden till nån avslutningskonsert som hon vill att jag ska vara med på.Nu berättar mamman bara några veckor innan att barnen säger att de vill att den här nya ska vara med på det här, vilket jag inte alls är beredd på. Känner att jag inte är redo att träffa honom än. Jag diskuterade det här med en kompis som inte förstod poängen med att han ens skulle vara med. Det skapar bara massa onödiga spänningar både för mig och barnen.Det är inte första gången hon använder barnen som ursäkt på det här sättet, så jag vet inte vad hon försöker uppnå. Särskilt när hon vet att jag vill vara med på den här konserten.
Man får hoppas att förälskelsen går över snart, så att hon börjar se honom med klara ögon. Om det finns knepigheter med honom får man hoppas att hon upptäcker det då.
En förälskelse kan gå över snabbt, de allra längsta varar två år. Sedan kommer verkligheten och knackar på. Ibland håller förhållandet då och ibland går man isär.