• Anonym (Semesterdagar?)

Byte av jobb inom stor kommunal organisation

Hej! Jag har i många många år varit anställt  åt en stor kommunal organisation men har nu sagt upp mig och har fått en ny tillsvidaretjänst inom en annan  förvaltning men åt samma organisation. Min fråga är kommande  semesterdagarna som man får 1 januari 2026 kommer det att betalas ut som en klumpsumma? För man jobbar ju in kommande semesterdagar inom nuvarande år så dagarna kan ju inte bara försvinna med min avslutade anställning. Eller förs dem över på något sätt till den nya anställningen inom annan förvaltning med start i februari?

• Svar på tråden Byte av jobb inom stor kommunal organisation
  • Anonym (Beror på)

De flesta kommuner har förskottsemester så är väl om
    du har kvar dagar som du inte tagit ut under året som betalas ut eller förs över. 

Men jag förstår inte riktigt om du jobbar som anställd inom kommunen och bara byter jobb inom den eller om du varit anställd i ett kommunalägt bolag och byter bolag helt? 

byter du jobb inom kommunen utan glapp borde dina semesterdagar ligga kvar. 

Har du sagt upp dig och börjar nya jobbet en tid efter du slutat (alltså har glapp emellan) så är det nog mer troligt att de betalas ut i pengar. 

byter du från ett kommunalägda bolag till kommunen eller ett annat kommunalt bolag lär du få dina dagar utbetalda.

• Anonym (Ellen)

Du har rätt att under vissa förutsättningar få med dig dessa dagar till den nya anställningen. Ur lagen:

Ny anställning i anslutning till en tidigare anställning

30 b §   Om det innan en anställning har upphört står klart att en ny anställning mellan parterna kommer att påbörjas i nära anslutning till den tidigare, ska anställningarna i semesterhänseende räknas som en enda anställning.

Första stycket tillämpas endast om
       1. den intjänade semesterledigheten inte redan har lagts ut,
       2. semesterersättning inte redan har betalats ut, och
       3. arbetstagaren har förklarat att intjänade semesterförmåner ska överföras till den nya anställningen. Lag (2009:1439).
Svar på tråden Byte av jobb inom stor kommunal organisation