• Anonym (okunnig)

Kattkunniga, hjälp

Det har flyttat in två katter till mig. De kom med resten av familjen. 

Dessa två hankatter adopterades från ett katthem för ca 2 år sedan, och är väldigt skygga, men nyfikna. Den ena är lite mer framåt, den kan komma och stryka sig runt mina ben när jag sitter vid skrivbordet, och kan även tåla en framsträckt hand vid de tillfällena. Den andra kommer aldrig närmare än tre meter, och springer helst åt andra hållet. Inte bara för mig utan även för deras husse och matte.

En gång har en av katterna väst åt mig, han kände sig väl trängd när jag gick i den ända öppningen.

Så, hur blir jag lagom kompis med katterna? Jag har bara erfarenhet av hundar då jag egentligen är allergisk mot katter. 

Och varför viftar katterna, framför allt den mer skygga, med svanstippen?

• Svar på tråden Kattkunniga, hjälp
  • septembermamma2022

Hitta nåt riktigt smaskigt godis till dem. Frystorkat kött, tonfisk eller liknande brukar vara poppis. Nåt de bara inte kan motstå helt enkelt. Sen kallar du på katterna ibland och prasslar lite med godispåsen. Kan ta ett par veckor för dem att våga sig närmre och du behöver ge dem space. Lägg godisbitar en bit från dig de första gångerna.

Låt dem sedan närma sig i sin takt. Efter ett par veckor äter de ur din hand och sen kanske de vill börja ligga i närheten av dig. Om möjligt se till att du även kan ge dem frukost eller middag.

Vägen till kattens hjärta går genom magen!

• Anonym (Dissa dom)

Katter skyr dom som tränger sig på, men gillar folk som ger dom space. Dissa dom så mycket som möjligt och klappa bara när dom visat tecken på att söka din närhet. 

• Mayjel
    Anonym (Dissa dom) skrev 2025-11-25 00:55:20 följande:

Katter skyr dom som tränger sig på, men gillar folk som ger dom space. Dissa dom så mycket som möjligt och klappa bara när dom visat tecken på att söka din närhet. 

Det där beror på ras och till viss del även uppväxtmiljö. Finns katter som är hur snälla och tillgivna som helst, kommer när man ropar på dem, inte för att de känner sig förpliktigade till detta (likt undergivna hundar) utan för att de faktiskt vill och tycker om en.
  • Anonym (Dissa dom)
    Mayjel skrev 2025-11-25 01:03:45 följande:
    Det där beror på ras och till viss del även uppväxtmiljö. Finns katter som är hur snälla och tillgivna som helst, kommer när man ropar på dem, inte för att de känner sig förpliktigade till detta (likt undergivna hundar) utan för att de faktiskt vill och tycker om en.
    Javisst, men nu var detta riktat specifikt till specifikt skygga katter.
  • Mayjel
    Anonym (Dissa dom) skrev 2025-11-26 00:36:08 följande:
    Javisst, men nu var detta riktat specifikt till specifikt skygga katter.
    Ok. Din text antydde nåt annat, att du talade om katter generellt.
  • Anonym (X)
    Anonym (okunnig) skrev 2025-11-24 21:46:41 följande:
    Kattkunniga, hjälp

Det har flyttat in två katter till mig. De kom med resten av familjen. 

Dessa två hankatter adopterades från ett katthem för ca 2 år sedan, och är väldigt skygga, men nyfikna. Den ena är lite mer framåt, den kan komma och stryka sig runt mina ben när jag sitter vid skrivbordet, och kan även tåla en framsträckt hand vid de tillfällena. Den andra kommer aldrig närmare än tre meter, och springer helst åt andra hållet. Inte bara för mig utan även för deras husse och matte.

En gång har en av katterna väst åt mig, han kände sig väl trängd när jag gick i den ända öppningen.

Så, hur blir jag lagom kompis med katterna? Jag har bara erfarenhet av hundar då jag egentligen är allergisk mot katter. 

Och varför viftar katterna, framför allt den mer skygga, med svanstippen?

Om de är katter som tidigare bott på katthem så kan de ha varit utsatta för vads om helst. Så det är naturligt att de är skygga.
    Sätt dig på golvet ibland, sträck ut handen så de kan nosa på dig. Låt dem komma till dig. Erbjud några godisbitar eller en leksak med kattmynta.

Om de stryker sig mot dina ben så ser de redan dig som en av "flocken" så det är positivt.

Katter viftar på svansen när de är stressade.Det kan vara så att han känner sig trängd, ta ett par steg åt sidan bara. Katter gillar inte ögonkontakt med främmande, så titta bort eller blinka långsamt. Låt dem känna att de har "övertaget" och att du inte är en fara för dem,

lycka till.
  • Anonym (X)

Ps. Du kan också söka på youtube efter Jackon Galaxy, han brukar ha bra tips gällande katter.

• Anonym (FFF)

För att få katterna att känna sig trygga rent generellt så kan man använda en Feliway-adapter i vägguttaget. 

Beroende på personlighet så kan mat och/eller lek vara bra, framförallt interaktiv lek med till exempel en vippa. Då måste de liksom vara i din närhet för att få vara en del av leken och du förknippas med något roligt. Försök hitta "er grej". Alla katter gillar olika saker..

Det är bra att tänka på att katter är både rovdjur och bytesdjur själva, så de vill gärna ha bra utsikt och fria flyktvägar. Så det kan man tänka på när man positionerar sig i närheten av katten. Sen behöver man inte alltid göra något aktivt för att bygga en relation till en katt. Man kan sitta och läsa i närheten så att de i lugn och ro får betrakta och sniffa in din doft. 

Katter vickar på svansen när de är spända. Ibland är det av nervositet, men det kan också vara i samband med jakt eller lek, eller lätt irritation. Börjar hela svansen svänga är det dags att backa (fast vissa katter svänger väldigt med svansen när de leker också). 

Men ge inte upp hoppet om det tar tid. Jag har haft många skygga, förvildade och ibland tidigare misshandlade katter hos mig och alla har faktiskt blivit okej med gos och närhet i slutändan. Det har bara tagit lite tid. Och de katterna som du har att göra med har ju goda grundförutsättningar, de är ju tama, du är bara en främling för dem fortfarande. 

Svar på tråden Kattkunniga, hjälp