• Anonym (Orimliga förväntningar?)

Egentid direkt efter jobbet?

Min sambo jobbar 2 dagar i veckan och kommer hem efter 18. Jag lider av ångest och har en fysisk sjukdom som bidrar till min psykiska ohälsa men jag är föräldraledig med vårt barn under dagarna. 

Är det rimligt att min sambo ska få egentid direkt när han kommer hem från jobbet eller är det en rimlig förväntning att han ska ta vårt barn direkt när han kommer hem så att jag får lite återhämtning? 

Tänker att man får massa återhämtning när man är på jobbet på så sätt att man får gå på toa ifred, tänka ifred, äta ifred, umgås med vuxna människor som man har trevligt tillsammans med. 
    Jag är hemma själv med vårt barn och våra katter.

• Svar på tråden Egentid direkt efter jobbet?
  • Tow2Mater
    Magnus91 skrev 2025-11-29 06:38:30 följande:

Jag och sambon löste det som så att hon tog hand om dottern mellan ungefär 07-17 när jag var på jobbet. Sen byttes vi av och jag tog sysslorna mellan 17-07. 

På så sätt fick vi båda egentid och struktur i vardagen. 

Helgerna tog jag nätterna, morgnarna och maten och hon tog hand om aktiviteter och lite annat småplock. 

Man kan inte bara begära att få egentid när man kommer hem. Det funkar inte längre när man har en liten att ta hand om. 

Kallar du ditt jobb egentid?
  • Anonym (z)
    Anonym (?) skrev 2025-11-26 12:19:00 följande:
    Vad rör det sig om, 10 minuter för att byta om och gå på muggen eller tre timmar för att slösurfa? 
    Gå på toaletten, ta en ordentlig dusch utan att vara livrädd att något händer barnet.
  • Anonym (z)
    Tow2Mater skrev 2025-11-29 16:50:13 följande:
    Det står inte att hans jobb var egentid.
  • Anonym (Det du får, får jag också)

Det löser sig väldigt enkelt om man delar på ledigheten.

Min man tog halva och han fick välja själv- antingen lägger jag fötterna på soffan, slösurfar och ropar på middan när jag kommer hem efter jobbet, eller så byter man av, hjälps åt med hushållet efter dagen och ser till att den som är hemma med barnet får komma iväg och träna eller träffa folk 2-3 gånger i veckan, och får lite sovmorron på helgen.

Han valde utan betänketid det senare.

• Magnus91
    Tow2Mater skrev 2025-11-29 16:50:13 följande:
    Ja många verkar tro att egentid endast är tid för att roa sig och smita ifrån sitt ansvar som pappa (oftast). Vilket i mitt tycke är ett väldigt själviskt och egensinnigt sätt att se på sitt ansvar gentemot sin familj. 
  • Tow2Mater
    Anonym (z) skrev 2025-11-29 17:31:11 följande:
    Det står inte att hans jobb var egentid.
    Var är hans egentid då? Hon fick både egentid i timmar plus sova ifred 17-07 medan han tog hand om barnet och sysslor hemma.

hon tog hand om dottern mellan ungefär 07-17 när jag var på jobbet. Sen byttes vi av och jag tog sysslorna mellan 17-07. På så sätt fick vi båda egentid

• Anonym (hm)

Funderar över hur vi gjorde. När jag var föräldraledig så gjorde jag middag tills mannen kom hem från jobbet vid 1730. Vi åt tillsammans och efter det så tog han hand om bebisen ett tag. Vi turades om med läggning. Tycker det funkade bra. Vi hade liknande rutin sen när han var ledig och jag jobbade.

Nu skriver TS att detta gäller två dagar i veckan. Precis som andra i tråden undrar jag över hur resten av veckan ser ut.

• Anonym (z)
    Magnus91 skrev 2025-11-29 18:30:17 följande:
    Ja många verkar tro att egentid endast är tid för att roa sig och smita ifrån sitt ansvar som pappa (oftast). Vilket i mitt tycke är ett väldigt själviskt och egensinnigt sätt att se på sitt ansvar gentemot sin familj. 
    👍
    Anonym (hm) skrev 2025-11-29 18:45:59 följande:

Funderar över hur vi gjorde. När jag var föräldraledig så gjorde jag middag tills mannen kom hem från jobbet vid 1730. Vi åt tillsammans och efter det så tog han hand om bebisen ett tag. Vi turades om med läggning. Tycker det funkade bra. Vi hade liknande rutin sen när han var ledig och jag jobbade.

Nu skriver TS att detta gäller två dagar i veckan. Precis som andra i tråden undrar jag över hur resten av veckan ser ut.

Hur mycket tränar du då?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Det du får, får jag också) skrev 2025-11-29 20:21:59 följande:
    Hur mycket tränar du då?
    Frågan gäller egentid, inte vad man gör på den, så jag förstår inte relevansen i din fråga? 
    Anonym (hm) skrev 2025-11-29 21:33:58 följande:
    Frågan gäller egentid, inte vad man gör på den, så jag förstår inte relevansen i din fråga? 
    Om båda innan barn har rutinen att träna tre dar i veckan borta från hemmet, så måste den andra parten "offra sig" för att det ska vara möjligt. I många fall kanske det inte ens går att få ihop om paret också insisterar på annan egentid. Det finns bara 7 kvällar på en vecka. Alla borde ge upp något under de första åren då så att matten fungerar.

Min erfarenhet från omgivningen är dock att det oftast är kvinnans träning och aktiviteter som faller bort men är man en soffsittare från början är det klart inte lika svårt, därav min fråga.
Svar på tråden Egentid direkt efter jobbet?