• Anonym (Mz)

Hur gör ni med barnvagnar? - blivande förälder

Hej!

Jag är otroligt glad över att snart få bli mamma. Men jag håller på att bli tokig i barnvagnsdjungeln🤯. Ekonomin är ju som den är, så vi har verkligen inte lust att lägga 10?15 000 kr på en ny vagn om vi inte måste.

Därför har jag suttit och scrollat Blocket och Marketplace i flera veckor. Men jag blir så osäker... Det känns som rysk roulette? Jag är livrädd att vi ska köpa en vagn som ser fin ut på bild, men som sen visar sig vara livsfarlig (typ dolda sprickor i chassit, dåliga bromsar eller mögel i tyget som man inte ser).

Ni som har köpt begagnat:

Hur gjorde ni när ni köpte? Åkte ni dit och klämde och kände? Vad tittade ni ens efter? (Jag vet knappt vad jag ska leta efter för att veta att den är säker...)

Har någon gått på en nit? Alltså köpt en vagn som visade sig vara ofräsch eller trasig när ni väl började använda den?

Eller är jag bara nojig? Är det värt "hasslet" att tvätta klädsel och fixa med en begagnad, eller ska man bara bita i det sura äpplet och köpa nytt för tryggheten?

Behöver höra hur ni resonerade (och gärna skräckhistorier om det finns, så jag vet vad jag ska undvika!).

• Svar på tråden Hur gör ni med barnvagnar? - blivande förälder
  • Anonym (K)

Klart ni ska köpa begagnat. Har nog aldrig köpt en ny barnvagn och har haft 5-6 st. Läs barnvagnsrecensioner först och bestäm vilken ni vill ha. Sen kolla annonser. De flesta (alla jag klpt av iaf) tar väl hand om sina vagnar. Det ska ju åka en liten bebis i den, så tror inte att nån säljer en vagn med t.ex trasiga bromsar utan att informera om det iaf. Men jag kanske är naiv. Att ta av tyg och tvätta är inte speciellt jobbigt heller 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Mz) skrev 2025-11-25 20:26:59 följande:
    Hur gör ni med barnvagnar? - blivande förälder

Hej!

Jag är otroligt glad över att snart få bli mamma. Men jag håller på att bli tokig i barnvagnsdjungeln🤯. Ekonomin är ju som den är, så vi har verkligen inte lust att lägga 10?15 000 kr på en ny vagn om vi inte måste.

Därför har jag suttit och scrollat Blocket och Marketplace i flera veckor. Men jag blir så osäker... Det känns som rysk roulette? Jag är livrädd att vi ska köpa en vagn som ser fin ut på bild, men som sen visar sig vara livsfarlig (typ dolda sprickor i chassit, dåliga bromsar eller mögel i tyget som man inte ser).

Ni som har köpt begagnat:

Hur gjorde ni när ni köpte? Åkte ni dit och klämde och kände? Vad tittade ni ens efter? (Jag vet knappt vad jag ska leta efter för att veta att den är säker...)

Har någon gått på en nit? Alltså köpt en vagn som visade sig vara ofräsch eller trasig när ni väl började använda den?

Eller är jag bara nojig? Är det värt "hasslet" att tvätta klädsel och fixa med en begagnad, eller ska man bara bita i det sura äpplet och köpa nytt för tryggheten?

Behöver höra hur ni resonerade (och gärna skräckhistorier om det finns, så jag vet vad jag ska undvika!).

Bugaboo Fox. Kolla efter de. Bra kvalitet som håller även begagnat. Undvik billiga märken för det är då du kommer få en problemvagn. Tänk också på att vagnen är en investering, du kommer kanske använda den dagligen i 3-4år, och längre med syskon, så den är faktiskt inte värd att snåla på.

Du kan hitta massa billiga startpaket för bebis på FB marketplace med allt från skötbord till gungor osv, då är det beprövat och helt ok att köpa beggat. Men vagnen är en sak du gör helt rätt att fundera på.
  • Anonym (qwerty)

Vill du ha en skräckhistoria så köpte min kollega en vagn ute i "förorten" billigt och den hade vägglöss.
    Men det är ju maximal otur.

• Anonym (Hej)

Kan du inte låna en kundvagn från Willys eller ICA och sen lägga i några kuddar?

• Mindan

Jag tänkte precis som du när vi väntade första. Vågade inte chansa på en begagnad då jag inte visste vad den varit med om. Köpte ett paket med liggdel, sittdel, babyskydd och bas för 12.000 kr (2022) - den vagnen rullar än idag och jag går MYCKET, i all möjlig terräng. Visst har den fått några ytliga repor och blivit lite solblekt på suffletten, men jag har också insett att det krävs ganska mycket för att en vagn ska ta skada. Nu har vi alltid förvarat den inomhus, så kanske skulle sett annorlunda ut om vi haft den ute.

Men. När lillsyskon kom så behövde vi ev syskonvagn och var då inte beredd att köpa en ny. Kollade Marketplace, åkte och kollade, provrullade mm och såg att allt såg fräscht ut och kändes bra. Kollade också att det fanns reservdelar att köpa om det skulle behövas.

Idag skulle jag inte känna någon större oro över att köpa en begagnad vagn, men jag vill självklart kolla och känna hur den känns först. Rullar den bra, tar bromsen, luktar allt fräscht, ser allt fräscht ut osv. De är trots allt gjorda för att tåla lite 🙂

Babyskydd eller bilstol skulle jag dock aldrig våga köpa begagnat.

• Anonym (Mamma)

Jag har valt bättre begagnat. Vagnar som inte är använda jättemycket och förvarade inomhus. Undersökt de ordentligt innan köp så att allt fungerar och det inte finns några möbelprickar på tyget. Tyvärr kan man inte lita på allas beskrivning när man köper begagnat utan man måste kolla själv vid köp.

• Anonym (-)

Vi köpte nytt, mest för att jag tyckte det mesta som kom ut på marketplace/blocket nu såg ut som skit. Väldigt slitet och smutsigt eller väldigt gammal modell. De som var fräscha och någorlunda moderna låg på runt 10000:-. Nu beror det säkert på var man bor också.

Det vi gjorde var att passa på nu när det är black week/black friday och allt vad det heter. Många barnbutiker har 25% på vagnar just nu, både fysiska och online. Vet inte vad er budget ligger på, men kanske kan ni hitta något där?

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2025-11-26 14:42:35 följande:

Vi köpte nytt, mest för att jag tyckte det mesta som kom ut på marketplace/blocket nu såg ut som skit. Väldigt slitet och smutsigt eller väldigt gammal modell. De som var fräscha och någorlunda moderna låg på runt 10000:-. Nu beror det säkert på var man bor också.

Det vi gjorde var att passa på nu när det är black week/black friday och allt vad det heter. Många barnbutiker har 25% på vagnar just nu, både fysiska och online. Vet inte vad er budget ligger på, men kanske kan ni hitta något där?

Annars som tipsas om av Anonym(Mamma), var kräsen och kolla noga. Vi var ock kikade på en som hade mögel under madrassen...
  • Anonym (E)

2 första barnen fick nya vagnar, första fick en köpt i butik, 2a beställdes på nätet med babyskydd etc kit, sista barnet bodde vi lite annorlunda så det var mer bil istället för kommunalt och jag köpte en vagn för 300kr på marketplace, åkte dit, rullade den lite, testade bromsen och kände på hjulen, hem och tvätta och sen var det bra :)

Skulle det mot all förmodan bli ännu ett barn så är det definitivt begagnat, det är onödigt dyrt att köpa nytt. Du har ju även all rätt att ångra dig då du ser vagnen när ni möts upp, det har jag själv gjort, inte med just vagn men "den var nog i lite sämre skick än förväntat så jag kollar vidare, tack ändå" visst slösar man lite tid men du är inte bunden till ett köp liksom 

Svar på tråden Hur gör ni med barnvagnar? - blivande förälder