• Anonym (Gillan)

Har jag anledning att vara svartsjuk?

Hej alla !

Behöver lite tankar från er kring ett kanske jätte löjligt bekymmer men jag kan inte släppa det riktigt...

Jag och min sambo har varit ett par i 3 år nu(. Båda har barn sedan innan i olika åldrar . Vi har könt varandra sedan vi va unga (nu 40 års åldern). En av hans närmaste vänner är gift med min bästa vän. 

Innan jag och sambon blev ihop så träffade han en tjej som bodde långt bort. Jag hörde av min bästa vän att han va väldigt kär men att avståndet nog ställde till det lite. Iaf så blev jag singel och min nuvarande sambo bytte fokus till mig och det blev vi. Tjejen han dejtat sa han inget om alls. Men det va helt avslutat när han och jag blev ihop. 

Nu har det gått 3 år... min sambo glömde sin telefon hemma och jag kan koden så jag mitt nät gick in för att snoka. För bara ett par månader sedan har han hört av sig till tjejen han dejta innan mig. Ganska oskyldigt. Ett kort på en skylt och orden "jag kom att tänka på dig" hon har svarat ganska kort liksom trevligt med ändå "klippt av konversationen snyggt. Några rader fram och tillbaka och han va drivande. Jag bara undrar varför ?? Kan inte släppa detta. Någon som varit med om liknande? Till saken hör att vi haft det lite kämpigt det sista... snälla lite erfarenheter hur jag ska tänka/göra... ska man bara släppa det?

• Svar på tråden Har jag anledning att vara svartsjuk?
  • Anonym (Mia)

Vad är dina alternativ?

Om ni har det dåligt så fokusera på det istället. De verkar inte ha något på gång. Men arbeta med din brist på tillit. 

• Anonym (Johanna)

Om ni har det dåligt så fokusera på DET istället för att skapa nya problem som inte ens finns...Du gräver oundvikligen ett större hål i er relation av att snoka i hans telefon.  På vilket sätt löser det era problem? 

Har du problem med tillit till honom? Ger han dig anledning till att inte lita på honom? R du allmänt dvartsjuk till vardags? Eller vad är anledningen till att du så självklart snokade? 

Jag ser inga problem med att ha kontakt med ett ex, det är vi många som har och på en vänskaplig nivå. Ser heller inga problem med att ibland referera till gemensamma minnen man kan fnissa lite åt utan att det betyder något. Vi har trots allt en historia ihop.  Och din sambo och hans ex verkar ha en rätt ointressant dialog och mer kallprat. Hon verkar ointresserad.  

Att han tagit kontakt med henne kan ju vara rent slumpmässigt,  han hittade ett minne och ville delge det men verkar inte fått någon respons tillbaka. Det kan vara helt random utan anledning.  
    Om ni har det dåligt skulle jag kunna få det med viss ansträngning  att  vara ett sätt för honom att hitta en slags andningspaus från era problem , en slags verklighetsflykt,  men det känns minst sagt som en efterhandskonstruktion då inget i deras kontakt är onormalt.

Mitt råd är att släpp detta och fokusera på er relation istället och dom bitar som på riktigt är konkreta problem.  Lös dom så kommer han också släppa exet. 

Det låter för mig som att du vill skapa ett nytt problem med att fokusera på exet och slippa undan det andra dåliga . 

• TriC
    Anonym (Johanna) skrev 2025-11-26 10:02:33 följande:

Om ni har det dåligt så fokusera på DET istället för att skapa nya problem som inte ens finns...Du gräver oundvikligen ett större hål i er relation av att snoka i hans telefon.  På vilket sätt löser det era problem? 

Har du problem med tillit till honom? Ger han dig anledning till att inte lita på honom? R du allmänt dvartsjuk till vardags? Eller vad är anledningen till att du så självklart snokade? 

Jag ser inga problem med att ha kontakt med ett ex, det är vi många som har och på en vänskaplig nivå. Ser heller inga problem med att ibland referera till gemensamma minnen man kan fnissa lite åt utan att det betyder något. Vi har trots allt en historia ihop.  Och din sambo och hans ex verkar ha en rätt ointressant dialog och mer kallprat. Hon verkar ointresserad.  

Att han tagit kontakt med henne kan ju vara rent slumpmässigt,  han hittade ett minne och ville delge det men verkar inte fått någon respons tillbaka. Det kan vara helt random utan anledning.  
    Om ni har det dåligt skulle jag kunna få det med viss ansträngning  att  vara ett sätt för honom att hitta en slags andningspaus från era problem , en slags verklighetsflykt,  men det känns minst sagt som en efterhandskonstruktion då inget i deras kontakt är onormalt.

Mitt råd är att släpp detta och fokusera på er relation istället och dom bitar som på riktigt är konkreta problem.  Lös dom så kommer han också släppa exet. 

Det låter för mig som att du vill skapa ett nytt problem med att fokusera på exet och slippa undan det andra dåliga . 

Jag håller med om en del av denna kommentar. Men! Om man måste ha kontakt med ett ex, så ska det ske med 100% öppenhet gentemot sin partner. Så har inte varit fallet här. 
  • Anonym (Gillan)
    TriC skrev 2025-11-26 13:38:29 följande:
    Jag håller med om en del av denna kommentar. Men! Om man måste ha kontakt med ett ex, så ska det ske med 100% öppenhet gentemot sin partner. Så har inte varit fallet här. 
    Nej jag är mer undrande över vad jag ska göra? Är ju inte super kul att se att han kontaktat ett gammal fling som jag med säkerhet vet att han va väldigt kär i. Varför liksom? Vi har det inte så dåligt att det är nära att ta slut är väl snarare att vardagen är här nu med barn och matlagning. Vi bråkar inte så.... är mer att jag känner mig ledsen nu över denna lilla upptäckt...  funderar såklart på varför och känner att det inte är alls kul. 

Verkar som flera här inte hade brytt sig alls men det tror jag de flesta hade gjort.

Jag vet att som hade lite kontakt när vi blev ihop. Det va oskyldigt då också men frågan är ju om han berkligem har släppt henne helt o hållet när han ändå försöker sig på att ha kontakt med henne 
  • Anonym (L)
    Anonym (Gillan) skrev 2025-11-26 09:07:46 följande:
    Har jag anledning att vara svartsjuk?

Hej alla !

Behöver lite tankar från er kring ett kanske jätte löjligt bekymmer men jag kan inte släppa det riktigt...

Jag och min sambo har varit ett par i 3 år nu(. Båda har barn sedan innan i olika åldrar . Vi har könt varandra sedan vi va unga (nu 40 års åldern). En av hans närmaste vänner är gift med min bästa vän. 

Innan jag och sambon blev ihop så träffade han en tjej som bodde långt bort. Jag hörde av min bästa vän att han va väldigt kär men att avståndet nog ställde till det lite. Iaf så blev jag singel och min nuvarande sambo bytte fokus till mig och det blev vi. Tjejen han dejtat sa han inget om alls. Men det va helt avslutat när han och jag blev ihop. 

Nu har det gått 3 år... min sambo glömde sin telefon hemma och jag kan koden så jag mitt nät gick in för att snoka. För bara ett par månader sedan har han hört av sig till tjejen han dejta innan mig. Ganska oskyldigt. Ett kort på en skylt och orden "jag kom att tänka på dig" hon har svarat ganska kort liksom trevligt med ändå "klippt av konversationen snyggt. Några rader fram och tillbaka och han va drivande. Jag bara undrar varför ?? Kan inte släppa detta. Någon som varit med om liknande? Till saken hör att vi haft det lite kämpigt det sista... snälla lite erfarenheter hur jag ska tänka/göra... ska man bara släppa det?

Ja, det är ju rätt uppenbart, ni har vissa problem och han börjar sträcka sig mot den andra tjejen.

Det är lite knepigt att han avslutade med någon som bodde längre bort för att vara med dig. Men sedan, när det kärvar mellan er, direkt "kommer att tänka på" den andra.

Han verkar inte har varit djupt engagerad i någon av er. Hade han varit djupt engagerad i den andra så hade han inte blivit ihop med dig. Hade han varit djupt engagerat i dig så hade han inte börjat tönka på den andra så snart det började kärva.

Han verkar inte ha något riktigt1 djupt band till någon av er. Ta ert förhållanded inte på för stort allvar är mitt råd. Försök lösa era problem, men var medveten  om att han tar lättsamt på relationer.
  • Anonym (Kvinna)

Jag tycker inte att det är lämpligt att kontakta gamla dejter när man är i en relation. Undantaget är om det gäller något konkret som behöver fixas, att man har glömt något hos personen t ex. Men då kan man berätta för sin partner om det. 

• Lynx123

Om du snokar i hans telefon så är du redan svartsjuk. Nu får ni ta pch prata ordentligt om det här.

• Anonym (Beror på)

Det kan vara oskyldigt, det kan vara problem. 

Min nuvarande och jag har en historia 25 år tillbaka i tid. Vi gar varit vänner under alla dessa år men bott på olika sidor landet och kontakten har varierat i mängd. Vissa av våra konversationer skulle ha kunnat misstolkats grovt om någon av våra dåvarande respektive hade sett dem. De var interna saker som hade betydelse för oss men om någon inte visste det så hade hjulen kunnat börja snurra. 

Han är dessutom vän med flertalet ex samt en hel drös med kvinnliga vänner så skulle jag inte lita på honom till 100% utan misstänka saker så fort jag sett något meddelande eller han sagt något om någon tjej hade jag blivit tokig. 

Du väljer själv om du vill lita på honom eller vara misstänksam och orolig. 

• Nordinni

Det kanske är oskyldigt, men det kan fort utvecklas till något annat. Man undrar ju varför han har valt att ta kontakt med henne efter så lång tid. Om det var oskyldigt skulle han ta upp det, men nu döljer han det för dig. 

• Anonym (Farbror Gul)

Han messar för att han är lite ledsen i relationen och då söker många män sådana här kontakter för att få bekräftelse. Jagsvagt och dåligt men ett rätt allmänt manligt beteende ungefär som det finns jagsvaga och dåliga kvinnliga beteenden (ofta förminska och nedvärdera mannen med "finurliga" metoder)

Hans beteende är inte okej men det stora felet är att du snokar. 

Er relation låter ju okej. Om du vill ha kvar den så säg till honom att du kommer vara charmig och kåt hela december och att han får 24 snuskiga önskningar fram till jul. Så får du en diamantring på nyår. 

• Anonym (Ej-naiv-man)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-11-27 09:31:59 följande:

Det kan vara oskyldigt, det kan vara problem. 

Min nuvarande och jag har en historia 25 år tillbaka i tid. Vi gar varit vänner under alla dessa år men bott på olika sidor landet och kontakten har varierat i mängd. Vissa av våra konversationer skulle ha kunnat misstolkats grovt om någon av våra dåvarande respektive hade sett dem. De var interna saker som hade betydelse för oss men om någon inte visste det så hade hjulen kunnat börja snurra. 

Han är dessutom vän med flertalet ex samt en hel drös med kvinnliga vänner så skulle jag inte lita på honom till 100% utan misstänka saker så fort jag sett något meddelande eller han sagt något om någon tjej hade jag blivit tokig. 

Du väljer själv om du vill lita på honom eller vara misstänksam och orolig. 

Så han gjorde med dig, vad han nu gör med andra sk tjejkompisar. 
    Hur naiv får man egentligen vara?? 😆
  • Anonym (L)

Jag ser det som två problem:

TS snokar i sin partners telefon. Vad får henne att göra det? Ett allmänt svartsjukt beteende eller finns det starka misstankar om att han är otrogen? Jag skulle inte börja snoka i min partners mobil.

TS partner kontaktar ett ex när det börjar gnissla lite grand i deras förhållande. Då funderar man j på hur djup relationen är till TS och varför partnet gjorde slut med exet. Var inte heller den relationen djup?

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Ej-naiv-man) skrev 2025-11-29 09:12:30 följande:
    Så han gjorde med dig, vad han nu gör med andra sk tjejkompisar. 
    Hur naiv får man egentligen vara?? 😆
    Vad du tror om honom och vad jag vet om honom är inte samma sak. Jag vet att han inte söker sig utanför när han är i en relation. När vi återfick kontakten var det efter att båda lämnat våra respektive relationer. Vi närmar oss 50 båda två och har inte ork till en massa spel.

Man kan vara vänner och av olika kön. Bara för att du inte är kapabel till det betyder inte att andra inte kan vara det. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-11-29 11:43:15 följande:
    Vad du tror om honom och vad jag vet om honom är inte samma sak. Jag vet att han inte söker sig utanför när han är i en relation. När vi återfick kontakten var det efter att båda lämnat våra respektive relationer. Vi närmar oss 50 båda två och har inte ork till en massa spel.

Man kan vara vänner och av olika kön. Bara för att du inte är kapabel till det betyder inte att andra inte kan vara det. 
    Och vad gällde vår sporadiska kontakt genom åren under tiden, med meddelanden som skulle kunna misstolkas, så var de i grunden helt oskyldiga. Vi sågs inte på drygt 20 år i verkliga livet. Att ha interna skämt sinsemellan är inget ovanligt mellan vänner. 
  • Anonym (Ej-naiv-man)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-11-29 11:46:56 följande:
    Och vad gällde vår sporadiska kontakt genom åren under tiden, med meddelanden som skulle kunna misstolkas, så var de i grunden helt oskyldiga. Vi sågs inte på drygt 20 år i verkliga livet. Att ha interna skämt sinsemellan är inget ovanligt mellan vänner. 
    Oskyldiga meddelanden som mynnade ut i ett förhållande. You just proved my point. 😁
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Ej-naiv-man) skrev 2025-11-29 12:18:08 följande:
    Oskyldiga meddelanden som mynnade ut i ett förhållande. You just proved my point. 😁
    Oskyldiga meddelanden för flera år sedan. Separationer 6-12 månader innan relation uppstod. Så, på vilket sätt hänger de ihop tycker du?
  • Jimmy75
    TriC skrev 2025-11-26 13:38:29 följande:
    ....vilket då är ett KLOCKRENT tecken på att det finns saker i deras nuvarande relation som behöver arbetas med. TS gjorde en sak som inte alls var särskilt fördelaktig genom att snoka på detta vis och nu sitter hon med information som gör mer skada än nytta för henne.....det bästa hon kan göra med det är att ta det som ett kvitto för att hennes och sambons nuvarande relation är i gungning och har väckt tvivel hos honom. Sedan bör hon ta reda på vad hon vill med relationen och helst utgå ifrån vad hon skulle vilja ifall dessa tvivel hon fått nu inte fanns. Det är nämligen sannolikt så att de sakerna är en konsekvens av gnisslet, inte det som skapat det.
Svar på tråden Har jag anledning att vara svartsjuk?