Anonym (Mamma) skrev 2025-11-26 19:24:15 följande:
Stort grattis, förhoppningsvis går allt jättebra. Man kan lätt bli skrämd och orolig då man hör om så många som får missfall, MA m.m. Och det är supervanligt, men de flesta graviditeter går faktiskt jättebra 💕 Fler går bra än vad som slutar dåligt.
Jag har både friska barn men också drabbats av tidigt missfall, senare MA och avbröt en graviditet i v 16 pga allvarliga fosterskador.
Min läkare sa att MA är typ lika vanligt som vanliga missfall, man trodde förut att de flesta missfall startade med blödning direkt och att MA var mer ovanligt, men i och med att man ofta gör tidiga ultraljud nuförtiden så har man upptäckt att många graviditeter avstannar och att kroppen kan ta några veckor på sig innan den börjar stöta ut det döda fostret. Förut upptäcktes helt enkelt inte MA lika ofta.
Det jag har lärt mig längs vägen är att inget kan tas för givet, spelar ingen roll hur många ultraljud man gör. Man kan inte heller styra eller kontrollera nånting. Man vinner inget på att må dåligt och vara orolig men det är lättare sagt än gjort förstås. Symtom eller inte spelar också mindre roll. Man får bara gilla läget och följa med och lita på att kroppen gör det den ska. Att man har oddsen på sin sida.
Håller tummarna för er och att er oro håller sig på avstånd.
Tack för peppen. Och visst är det så, jag försöker påminna mig själv om det emellanåt - att chansen för en lyckad graviditet är större än risken för missfall!
ja, jag har också tänkt så kring MA. Att förekomsten av det helt enkelt beror på att fler väljer att göra tidiga ultraljud. Och visst vill man hellre få reda på det tidigare än senare långt efter V.12 i vissa fall.
Får jag fråga dig om KUB och annan fosterdiagnostik. Har du alltid valt att göra tester på dina graviditeter? Har det känts självklart? Jag och min sambo står och velar kring om vi ska göra tester eller ej.