• Snögummans

Någon att dela tankar och upplevelser med

Hej. 

Jag har efter flera år av försök äntligen blivit gravid. Jag plussade dagen innan jag skulle ha påbörjat min hormonbehandling inför vårt första IVF försök. Det känns verkligen som en skänk från ovan då vi dessutom skulle bekosta alltihopa själva. 

Jag är 35 år gammal och rädslan för missfall är enorm. På senaste har rädslan över missed abortion ökat kraftigt. Jag har tagit för givet att så länge jag inte börjar blöda har jag inte drabbats av missfall. Jag förstår nu att så inte är fallet och att så kallad MA inte är allt för ovanligt. Är det någon som vet hur vanligt det är? 

Jag mår i övrigt ganska bra. Jag är nu i vecka 6 (5+5). Har ömma bröst och molande värk i magen till och från men ännu inget illamående. Vad har ni andra för symptom och i vilken vecka är ni?

Jag skulle gärna vilja byta erfarenheter och upplevelser med andra i liknande situation. 

• Svar på tråden Någon att dela tankar och upplevelser med
  • Anonym (Björk)

Jag är också gravid enligt app är jag vecka 7 eller 6+2
    Orolig också för missfall, fick missfall förra gången vecka 10.
    Mår helt ok, ofta lite magsmärtor varje dag annars känner ingenting. Kan känna lite illamående på morgonen.
    Rädd om det har avstannat och önskar göra VUL snart innan jag bokar inskrivning. Kan man göra så? 

• Snögummans
    Anonym (Björk) skrev 2025-11-26 14:25:33 följande:

Jag är också gravid enligt app är jag vecka 7 eller 6+2
    Orolig också för missfall, fick missfall förra gången vecka 10.
    Mår helt ok, ofta lite magsmärtor varje dag annars känner ingenting. Kan känna lite illamående på morgonen.
    Rädd om det har avstannat och önskar göra VUL snart innan jag bokar inskrivning. Kan man göra så? 

Jag ska på inskrivningssamtal imorgon och har bett om att få göra ett tidigt ultraljud vilket jag ska få göra den 4 december. Jag hoppas att detta ska stilla min oro litegrann. Jag bokade först ett privat ultraljud för jag trodde inte att min barnmorska skulle låta mig göra det utan någon annan anledning än oro. Så du kan ju alltid höra dig för. Förklara att du haft missfall förut och är orolig. 

Upptäckte du missfallet på ett ultraljud sist eller du började blöda hemma? 

• Anonym (Björk)
    Snögummans skrev 2025-11-26 15:48:04 följande:

Jag ska på inskrivningssamtal imorgon och har bett om att få göra ett tidigt ultraljud vilket jag ska få göra den 4 december. Jag hoppas att detta ska stilla min oro litegrann. Jag bokade först ett privat ultraljud för jag trodde inte att min barnmorska skulle låta mig göra det utan någon annan anledning än oro. Så du kan ju alltid höra dig för. Förklara att du haft missfall förut och är orolig. 

Upptäckte du missfallet på ett ultraljud sist eller du började blöda hemma? 

Jag kanske kan prova ta kontakt och se om jag kan få ultraljud direkt innan inskrivningen. Bor i liten stad så det finns inte privat klinik. Jo jag fick så ont i magen och ryggen under dagen sen på sen eftermiddag kom vätska och sen blod och det blödde mer o mer då hade jag så ont och ringde 1177 då tyckte de jag skulle till akut och ja det var missfall de gissade det hade avstannat efter vid vecka 8. 

Lite nervös om jag får missfall igen och denna gången nu känner jag inte alls mycket. tex många kissar ofta och har ömma bröst men inte jag. 

skönt du har redan en tid på UL spännande 😀

• Snögummans
    Anonym (Björk) skrev 2025-11-26 16:19:06 följande:

Jag kanske kan prova ta kontakt och se om jag kan få ultraljud direkt innan inskrivningen. Bor i liten stad så det finns inte privat klinik. Jo jag fick så ont i magen och ryggen under dagen sen på sen eftermiddag kom vätska och sen blod och det blödde mer o mer då hade jag så ont och ringde 1177 då tyckte de jag skulle till akut och ja det var missfall de gissade det hade avstannat efter vid vecka 8. 

Lite nervös om jag får missfall igen och denna gången nu känner jag inte alls mycket. tex många kissar ofta och har ömma bröst men inte jag. 

skönt du har redan en tid på UL spännande 😀

Man blir ibland orolig när man känner av normala gravidsymptom och får nästan panik när man inte känner någonting alls. Jag antar att det inte spelar någon roll helt enkelt. Man oroar sig oavsett. jag hoppas innerligt att jag får se att det är något som lever där inne nästa vecka så att jag kanske kan släppa lite på oron. 

Håll mig gärna uppdaterad om du får komma på tidigt ultraljud och hur det går. Håller tummarna att du får komma på ultraljud snart och stilla din oro med! 

• Anonym (Mamma)

Stort grattis, förhoppningsvis går allt jättebra. Man kan lätt bli skrämd och orolig då man hör om så många som får missfall, MA m.m. Och det är supervanligt, men de flesta graviditeter går faktiskt jättebra 💕 Fler går bra än vad som slutar dåligt. 

Jag har både friska barn men också drabbats av tidigt missfall, senare MA och avbröt en graviditet i v 16 pga allvarliga fosterskador.

Min läkare sa att MA är typ lika vanligt som vanliga missfall, man trodde förut att de flesta missfall startade med blödning direkt och att MA var mer ovanligt, men i och med att man ofta gör tidiga ultraljud nuförtiden så har man upptäckt att många graviditeter avstannar och att kroppen kan ta några veckor på sig innan den börjar stöta ut det döda fostret. Förut upptäcktes helt enkelt inte MA lika ofta. 

Det jag har lärt mig längs vägen är att inget kan tas för givet, spelar ingen roll hur många ultraljud man gör. Man kan inte heller styra eller kontrollera nånting. Man vinner inget på att må dåligt och vara orolig men det är lättare sagt än gjort förstås. Symtom eller inte spelar också mindre roll. Man får bara gilla läget och följa med och lita på att kroppen gör det den ska. Att man har oddsen på sin sida. 

Håller tummarna för er och att er oro håller sig på avstånd.

• Snögummans
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-26 19:24:15 följande:

Stort grattis, förhoppningsvis går allt jättebra. Man kan lätt bli skrämd och orolig då man hör om så många som får missfall, MA m.m. Och det är supervanligt, men de flesta graviditeter går faktiskt jättebra 💕 Fler går bra än vad som slutar dåligt. 

Jag har både friska barn men också drabbats av tidigt missfall, senare MA och avbröt en graviditet i v 16 pga allvarliga fosterskador.

Min läkare sa att MA är typ lika vanligt som vanliga missfall, man trodde förut att de flesta missfall startade med blödning direkt och att MA var mer ovanligt, men i och med att man ofta gör tidiga ultraljud nuförtiden så har man upptäckt att många graviditeter avstannar och att kroppen kan ta några veckor på sig innan den börjar stöta ut det döda fostret. Förut upptäcktes helt enkelt inte MA lika ofta. 

Det jag har lärt mig längs vägen är att inget kan tas för givet, spelar ingen roll hur många ultraljud man gör. Man kan inte heller styra eller kontrollera nånting. Man vinner inget på att må dåligt och vara orolig men det är lättare sagt än gjort förstås. Symtom eller inte spelar också mindre roll. Man får bara gilla läget och följa med och lita på att kroppen gör det den ska. Att man har oddsen på sin sida. 

Håller tummarna för er och att er oro håller sig på avstånd.

Tack för peppen. Och visst är det så, jag försöker påminna mig själv om det emellanåt - att chansen för en lyckad graviditet är större än risken för missfall! 

ja, jag har också tänkt så kring MA. Att förekomsten av det helt enkelt beror på att fler väljer att göra tidiga ultraljud. Och visst vill man hellre få reda på det tidigare än senare långt efter V.12 i vissa fall. 

Får jag fråga dig om KUB och annan fosterdiagnostik. Har du alltid valt att göra tester på dina graviditeter? Har det känts självklart? Jag och min sambo står och velar kring om vi ska göra tester eller ej. 

• Anonym (Björk)
    Snögummans skrev 2025-11-26 19:34:23 följande:

Tack för peppen. Och visst är det så, jag försöker påminna mig själv om det emellanåt - att chansen för en lyckad graviditet är större än risken för missfall! 

ja, jag har också tänkt så kring MA. Att förekomsten av det helt enkelt beror på att fler väljer att göra tidiga ultraljud. Och visst vill man hellre få reda på det tidigare än senare långt efter V.12 i vissa fall. 

Får jag fråga dig om KUB och annan fosterdiagnostik. Har du alltid valt att göra tester på dina graviditeter? Har det känts självklart? Jag och min sambo står och velar kring om vi ska göra tester eller ej. 

Jag skulle vilja göra KUB test då vet man om allt är ok eller så förbereder om man vill behålla ändå. Om allvarlig fosterskador då måste ta bort, hellre tidigt än vänta tills RUL då Kanske måste avbryta så sent runt vecka 20. Inte roligt. 
  • Anonym (Mt)

Hej!
    Jag är gravid i v. 7 (6+5)
    Det är via IVF så har ett ultraljud bokat den 4e jag med.

Precis som du så känner jag inte mer än lätt smärta ibland, dock inget illamående, vilket gör mig orolig. 

I början tog jag graviditetstestet regelbundet för att se att det "höll sig" vet inte ens om det fungerar så att man kan se på det sättet. Men det stillade min oro

Känns skönt att ändå få göra ultraljudet nu så att man vet om det i alla fall börjat på rätt sätt, eller börja på en ny kula.

Håller tummarna till torsdag! 

• Snögummans
    Anonym (Mt) skrev 2025-12-01 13:56:47 följande:

Hej!
    Jag är gravid i v. 7 (6+5)
    Det är via IVF så har ett ultraljud bokat den 4e jag med.

Precis som du så känner jag inte mer än lätt smärta ibland, dock inget illamående, vilket gör mig orolig. 

I början tog jag graviditetstestet regelbundet för att se att det "höll sig" vet inte ens om det fungerar så att man kan se på det sättet. Men det stillade min oro

Känns skönt att ändå få göra ultraljudet nu så att man vet om det i alla fall börjat på rätt sätt, eller börja på en ny kula.

Håller tummarna till torsdag! 

Så roligt med någon som ligger precis samma som mig. Du är två dagar före enligt beräkningar. Hade varit kul att kunna följas åt genom resan. 

Kan säga att illamåendet har börjat slå på hos mig. Kom för 1-2 dagar sedan. Brösten ömmar som tusan, mest på kvällar och nätter när bh har åkt av. Och sömnen är rätt kass? försöker se varenda liten krämpa som något positivt. 

jag har enbart tagit ett graviditetstest men har förstått att det är många som testar flera gånger under graviditeten. Dock kan ju tester visa positivt av fel anledning så därav har jag avstått. Håller tummarna för dig på torsdag! Uppdatera gärna hur det går för dig. Jag ska göra ultraljudet kl 09.30! 

• Anonym (Linda)

Grattis!! 😁 Boka en tid för ultraljud v 7 eller 8. Har du sett ett hjärta slå då så minskar risken för missfall drastiskt.

• Snögummans
    Anonym (Linda) skrev 2025-12-01 18:55:06 följande:

Grattis!! 😁 Boka en tid för ultraljud v 7 eller 8. Har du sett ett hjärta slå då så minskar risken för missfall drastiskt.

Ska på ultraljud nu på torsdag. Går då in i vecka 7. Vi är så spända! Har ytterligare ett ultraljud bokat den 15 december. Tänkte avboka den men kanske ska behålla och se att allt går som det ska även efter v 8. 
  • Anonym (Linda)

Spännande! Ja behåll den också. Det skadar ju inte. Jag har också gått och varit helt galet orolig för missfall i flera veckor efter att ha varit med om två missfall. Nu är jag i vecka 15 

• Snögummans
    Anonym (Linda) skrev 2025-12-01 19:11:58 följande:

Spännande! Ja behåll den också. Det skadar ju inte. Jag har också gått och varit helt galet orolig för missfall i flera veckor efter att ha varit med om två missfall. Nu är jag i vecka 15 

Då förstår jag att oron måste varit enorm. Jag har aldrig drabbats av missfall och har ändå tänkt det värsta hela tiden. Så jobbigt. Vet inte hur jag hade hanterat ett missfall. Att behöva gå igenom allt igen, den olidliga väntan? usch. 

Skönt att du nu kommit förbi det mest kritiska stadiet i alla fall. Nu ska nog allt falla på plats ska du se! ☺️

• Anonym (Mt)

Vi var på ul i torsdags, men måste tillbaka, då de inte kunde avgöra om det bara var en, eller om det var två (nervöst). De såg i alla fall ett litet hjärta på den ena ❤️
    De såg två saker, men kunde inte avgöra om det var en gulkropp eller om det var en till baby, då den såg solid ut och inte det typiska utseendet för en gulkropp som ser ut som en rund ring 😊
    Min sambos pappa är en tvilling, men fått för mig att det ärvs på mammans sida?

Hur har det gått för er andra? 

• Snögummans
    Anonym (Mt) skrev 2025-12-08 11:54:19 följande:

Vi var på ul i torsdags, men måste tillbaka, då de inte kunde avgöra om det bara var en, eller om det var två (nervöst). De såg i alla fall ett litet hjärta på den ena ❤️
    De såg två saker, men kunde inte avgöra om det var en gulkropp eller om det var en till baby, då den såg solid ut och inte det typiska utseendet för en gulkropp som ser ut som en rund ring 😊
    Min sambos pappa är en tvilling, men fått för mig att det ärvs på mammans sida?

Hur har det gått för er andra? 

Åh vad spännande. Tvillingar är ärftligt, även en pappa kan föra vidare anlaget till sin dotter. Men i ditt fall är det ju du som släpper två ägg och inget din sambo kan påverka med sina anlag. 

jag har extremt mycket tvillingar på min fars sida och har alltid fått höra att chansen är stor att jag själv får tvillingar. Vi var på ultraljud i torsdags och fick se ett pickande hjärta, så inga tvillingar här inte. Vi är så glada över vår lilla knodd. Ska på ett ultraljud igen den 15 december. Bara för att jag tycker det är så kul och spännande att få följa den lilla! 

låt oss veta hur det går på nästa ultraljud. Om det är en eller två! 

• Anonym (Mt)

Åh grattis till dom små hjärtslagen ❤️
    Kommer absolut uppdatera 😊

Svar på tråden Någon att dela tankar och upplevelser med