• Anonym (Mr.Sloweater)

Varför äter många så jäkla fort?

Jag har alltid varit av inställningen att man ska ta det lugnt och njuta av maten, tugga ordentligt osv. Ofta när jag är ute och äter med andra äter de väldigt fort, ofta trots att de inte är strressade eller har bråttom någonstans. Går jag och någon på restaurang och det är buffe, dvs att man får ta så mycket man vill till ett fast pris, så vill jag givetvis passa på att njuta om det är helg eller annan ledig dag och jag inte är uppbunden av något. Men ofta äter den jag sällskapar med upp sin mat på 10 min - en kvart, och så sitter jag där med nästan full tallrik. En del säger: "Ät du i lugn och ro, du behöver inte ha bråttom", men ändå så stressar det mig när personen sitter och ser ut som om att hen helst vill gå därifrån. Vad är det som gör att många inte kan ta det lugnt och bara njuta av maten?

• Svar på tråden Varför äter många så jäkla fort?
  • Mayjel
    Anonym (Mr.Sloweater) skrev 2025-11-29 17:57:14 följande:
    Fast jag klagar egentligen inte. Jag berättar bara om min upplevelse av att känna sig stressad och jäktad och att det gör att jag inte kan njuta av maten i lugn och ro fast jag skulle vilja. Den som man sällskapar med på restaurang ska ändå hysa så mycket respekt att denne låter en äta i sin takt.
    Låt du andra äta i sin egen takt så ska du se att de låter dig göra detsamma.
  • Anonym (Lös det)

Alla äter i den takt de vill. Att du blir stressad över takten andra äter i är ditt problem att lösa.

• Anonym (Mr.Sloweater)
    Anonym (Lös det) skrev 2025-11-29 19:26:49 följande:

Alla äter i den takt de vill. Att du blir stressad över takten andra äter i är ditt problem att lösa.

Äter man på restaurang med någon som vill sitta lite längre och njuta av maten så respekterar man det. Annars kan man äta själv eller med någon som äter lika fort.
  • Anonym (Lös det)
    Anonym (Mr.Sloweater) skrev 2025-11-29 19:29:11 följande:
    Äter man på restaurang med någon som vill sitta lite längre och njuta av maten så respekterar man det. Annars kan man äta själv eller med någon som äter lika fort.
    Eh nej. Varför tror du det? Varför ska du bestämma andras takt? Det är ju helt befängt. 
  • Anonym (Hana)
    Anonym (Lös det) skrev 2025-11-29 19:30:36 följande:
    Eh nej. Varför tror du det? Varför ska du bestämma andras takt? Det är ju helt befängt. 
    Håller med. Helt galet.
  • Anonym (Mr.Sloweater)
    Anonym (Lös det) skrev 2025-11-29 19:30:36 följande:
    Men förstår du inte? JAG VILL SITTA I LUGN OCH RO OCH NJUTA AV MIN MAT och jag vill att mitt bordssällskap respekterar det. Det handlar alltså om vanlig jävla respekt för att man vill / önskar ha en trevlig stund tillsammans med god mat.
  • Anonym (Lös det)
    Anonym (Mr.Sloweater) skrev 2025-11-29 20:04:14 följande:
    Men förstår du inte? JAG VILL SITTA I LUGN OCH RO OCH NJUTA AV MIN MAT och jag vill att mitt bordssällskap respekterar det. Det handlar alltså om vanlig jävla respekt för att man vill / önskar ha en trevlig stund tillsammans med god mat.
    Då får du sitta i lugn och ro och njuta av din mat hemma. Du bestämmer inte i vilken takt ditt sällskap äter. Vet uppriktigt talat inte varför du tror det.
  • Anonym (Hana)
    Anonym (Mr.Sloweater) skrev 2025-11-29 20:04:14 följande:

Men ät i vilken takt du vill! Och låt den andre göra detsamma. Klarar du inte av att den andre inte äter i samma takt som du så är du inte mogen nog att äta med andra. 

Det är bara att den andre sitter kvar o snackar efter att den ätit färdigt, herregud. Man har ju trevligt ändå även om en person fortfarande äter sin kalla mat. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (mm)
    Anonym (mm) skrev 2025-11-29 01:37:21 följande:
    Fast du utgår ju bara från att just din sanning är den enda rätta. Absolut kan det vara så att många kastar i sig maten trots att de egentligen hade velat ta det mer lugnt, men det kan ju även vara så att man faktiskt tycker att det är som allra mest njutbart att äta snabbt, eller hur? Dvs, du utgår att det är ett allmängiltigt faktum att mat är mest njutbar när den äts långsamt, vilket ju absolut inte är fallet. Bara i den här tråden finns alla sorter representerade :)

Personligen hör jag definitivt till kategorin som äter så långsamt som möjligt, men det beror nog egentligen mest på att jag bara tillåter mig att äta en väldigt begränsad mängd, och då skulle det roliga vara över på fem minuter o sen skulle jag behöva vänta ett dygn innan nästa fem minuters njutning kom. Hade jag kunnat äta obegränsat hade jag nog egentligen föredragit att bara vräka i mig, haha.
    Anonym (Mr.Sloweater) skrev 2025-11-29 04:02:31 följande:
    Uttyckte min frustration över detta för att jag känner mig stressad och känner att jag inte kan njuta av maten för att de jag gått på restaurang med har haft så bråttom att äta upp, alltså är det ett problem för mig.
    Ja ...? Och...? Konstigt svar på det jag skrev. Fast du har ju svarat konstigt på de flestas inlägg iofs; det verkar ju som att du inte öht vill höra andras syn på detta, utan bara vill vältra dig i hur synd det är om dig, och vilket problem detta är för dig, och om vi då inte svarar med just detta, utan faktiskt svarar på det vi trodde att du undrade över, så blir du sur och sätter tumme ned. Oh well.
  • Anonym (Mr.Sloweater)

Alltså detta är verkligen ett typexempel på hur elaka folk på detta forum kan vara. Att överhuvudtaget känna sig provocerad av hur någon vill äta sin mat, kan nog bara hända här.

• Anonym (Hana)
    Anonym (Mr.Sloweater) skrev 2025-11-30 05:03:12 följande:

Alltså detta är verkligen ett typexempel på hur elaka folk på detta forum kan vara. Att överhuvudtaget känna sig provocerad av hur någon vill äta sin mat, kan nog bara hända här.

Vi säger ju att du får äta hur du vill, men att du även måste respektera hur andra föredrar att äta. Du kan inte bestämma över andra. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför äter många så jäkla fort?