• Anonym (T)

Resa till Stockholm hjälp

Jag har bara åkt tåg en gång i mitt liv och har aldrig varit i Stockholm. men nu ska jag göra en läkarundersökning där. Det är en privat klinik så det gäller att inte komma försent eller gå vilse för då behöver man betala ändå om man missar.

Går det att åka från Eskilstuna Centrum till Solna eller måste man byta tåg? Adressen jag ska till är Vretenvägen 8, 171 54 Solna. 

Finns det någon med resevana som kan hjälpa mig? 

• Svar på tråden Resa till Stockholm hjälp
  • Anonym (Ring sj)

Tror du får bästa svaret om du ringer Sj faktiskt och det går snabbt.

• Anonym (Stockholmare)

Du tar tåget från Eskilstuna till Stockholm därefter tar du tunnelbanan till Solna centrum. Det är den blåa linjen mot Akalla. Från Solna centrum är det 2 kilometer att gå. Du kan också ta buss 113 mot Mariehällskyrkan till Vretenvägen. Du kan betala med kort på bussen och tunnelbanan eller ladda ner SLs app och köpa biljett där. För att söka resor inom Stockholm kan du använda reseplaneraren på sl.se

• Anonym (Mia)

När du kommer till Stockholm central byter du till Tunnelbana.
    Det är skyltat till T-banan när du kommer in på stationen, du går in i centralen och åker rulltrappan till T-banan.
    Du ska åka Blå linje mot Hjulsta och gå av på station Solna Strand.
    Sen är det ca 5 minuter att gå och du kan söka på kartan hos Eniro t ex.

• Mrs Moneybags

Bäst är nog att kolla med SJ, men en snabb googling säger att du kan antingen

1. ta tåget till Centralen i Stockholm och tunnelbanans blå linje till Solna Strand och sedan gå 4 minuter från tunnelbanestationen

ELLER

2. ta tåget till Västerås, byt där till tåg som går direkt till Sundbybergs station. Därifrån är det ca 14 minuters promenad.

Enklast är nog alternativ 1.

• Kvittning

När du kliver av tåget i stockholm så är det skyltat hur du ska gå genom stationen för att hitta till tunnelbanan och när du hittat spärrarna till den så är det sedan skyltat till de olika linjerna. 

Och om du inte hittar inne på t-centralen så är det inga problem att fråga någon om vägen, generellt så är fölk väldigt hjälpsamma om man frågar.

Vid spärrarna till tunnelbanan så brukar det finnas massa personer med gula västar du kan fråga om hjälp också. Blå linjen har lite längre promenad att gå till från spärrarna. 

Rekommenderar dig att åka med marginal så du slipper stress. Bättre att komma alldeles för tidigt och ta en fika medan du väntar än att behöva känna sig stressad när man inte hittar. 

• Kvittning

Och tunnelbanan betalar du enklast genom att hålla ditt vanliga bankkort mot spärren, västmänniskorna kan visa hur. 

• Anonym (Sara)

Nu blev jag nyfiken. Aldrig varit i Stockholm?  Får jag fråga hur gammal du är? 

Lycka till på din resa. 

• Anonym (Ccc)

Var noga med att du kliver på rätt tåg.

Det kan Gå ganska många tåg samtidigt. Fråga tågvärden redan på perrongen.

Svar på tråden Resa till Stockholm hjälp